Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Hvilke bildetype burde jeg velge generelt?

Anbefalte innlegg

ja :)

Men hva program blir anbefalt til raw bilde fremvisning?? For etter hva jeg har hørt skal photoshop være bra til og redigere raw bilder i, men trenger noe og se dem i  :hmm:

5691814[/snapback]

HVILKET program, mener du. Og det spiller vel ingen rolle egentlig? Du åpner dem i Photoshop, redigerer dem og gjør det du vil med dem, for deretter å lagre en ny kopi av dem i JPG, TIFF eller et annet fritt valgt format. Du lagrer ikke endringene tilbake i RAW-filen, så den blir et slags "digitalt negativ" som du arkiverer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, hva det er med meg? Jeg tror jeg reagerer på en nybegynner(ingenting i veien med det, er nybegynner selv) som kupper tråden(delvis, siden det forsåvidt er samme tema), samt spør om hver minste ting uten å prøve å søke opp info selv. Det er MANGE tråder her på forumet om hva RAW er, hva det brukes til samt fordeler/ulemper. Og du finner haugevis med sider på nettet skrevet av både proffer og amatører som forklarer RAW ned til minste detalj. Det hadde ikke overrasket meg om det sto en god del info i manualen som fulgte med kameraet ditt heller. Men det er jo alltids enklere å bare spytte ut noen spørsmål på et forum.

Lenke til kommentar

Men når jeg skal søke kommer det opp all annen dritt med flere 100 sider! jeg må gå igjennom for og finne det jeg skal.... kansje jeg ikke søker riktig sted :S

(leser altid manual før jeg prøver en ting) Men står ikke videre utfyllende av det jeg lurer på, skulle manualen svart på absolutt alt, hadde det vært et 12 binds leksikon)

Endret av cmi
Lenke til kommentar
Men når jeg skal søke kommer det opp all annen dritt med flere 100 sider! jeg må gå igjennom for og finne det jeg skal.... kansje jeg ikke søker riktig sted :S

5693970[/snapback]

http://www.google.com/search?q=raw+vs+jpeg

5693984[/snapback]

Mente her på forumet... HVor søker jeg?? (pleier og søke på toppen av siden som heter "digital foto og video" da kommer det opp alt som har noe lignende i seg... MYE jeg ikke trenger :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hva pokker er det med deg a?? Folk hadde klagd om jeg hadde starta egen tråd i tillegg til denne da! SÅ BEGYNN OG GRIN! skal du være sokk kan jeg være Ull sokk! :wallbash:

5693924[/snapback]

Vet du hva? Det er en grunn til at jeg bare orker å sjekke akam.no sine forum i korte perioder av gangen. Jeg har ingen ting i mot å svare på spørsmålene til fjortenåringer, men grinete fjortisser klarer jeg meg fint uten.

CWalken, out.

Lenke til kommentar
Mente her på forumet... HVor søker jeg?? (pleier og søke på toppen av siden som heter "digital foto og video" da kommer det opp alt som har noe lignende i seg... MYE jeg ikke trenger :dontgetit:

5693996[/snapback]

Helt ærlig, Søkefungsjonen på diskusjon.no er helt idiotisk, jeg har bank i bordet ALDRI funnet det jeg har søkt etter her, selv etter 30-60minutter...

google er vår venn....

Lenke til kommentar

Det kan være greit å bruke raw+jpeg basic når man tar bilder for noen. Da kan man enkelt laste over jpeg-bildene til en PC mens man er på "jobben" og se dem på en skjerm sammen med "kunden", så kan man gå hjem og bruke tid i PP på de bildene "kunden" liker.

("jobb" og "kunde" i anførselstegn siden jeg slett ikke er proff, men en sjelden gang tar bilder for andre)

Lenke til kommentar
Jeg prøver og lære mere om Raw her, så man bruker aldri raw til og vise fram med, converterer man altid de ferdig redigerte raw filene til jepg, tiff etc. og lar rawen være orginal?? Sånn og forstå?

:hmm:  :hmm:  :hmm:  :hmm:

5693461[/snapback]

Du kan godt bruke raw-filer i en lysbildefremvisning hvis du absolutt vil, i Photoshop CS2 vil endringene du gjør på raw-filen bli lagret i en "ekstra" fil som husker endringene du gjorde.(Xmp trot jeg den fila heter). Du bare åpner mappa med raw-filene(eller en ennen fil-type) i Adobe Bridge og trykker crtl + L, så starter lysbildefremvisningen. Personlig konverterer jeg alltid raw-filene til Tiff, og arkiverer begge fil-typene.

Lenke til kommentar
Hva pokker er det med deg a?? Folk hadde klagd om jeg hadde starta egen tråd i tillegg til denne da! SÅ BEGYNN OG GRIN! skal du være sokk kan jeg være Ull sokk! :wallbash:

5693924[/snapback]

Vet du hva? Det er en grunn til at jeg bare orker å sjekke akam.no sine forum i korte perioder av gangen. Jeg har ingen ting i mot å svare på spørsmålene til fjortenåringer, men grinete fjortisser klarer jeg meg fint uten.

CWalken, out.

5694020[/snapback]

5693996[/snapback]

Helt ærlig, Søkefungsjonen på diskusjon.no er helt idiotisk, jeg har bank i bordet ALDRI funnet det jeg har søkt etter her, selv etter 30-60minutter...

google er vår venn....

5694061[/snapback]

CWalken, jeg er ikke en grinete Fjortis, jeg er 16 og heller ikke grinete, men når folk slakter noen andre som er nye i gamet kan man vel reagere?? ser at Scorpioen84 ikke har mye til overs for søkingen her på diskusjon.no som folk hele tiden sier man skal søke og finne ting... men jeg finner aldri det jeg skal ha, og tydligvis han og, så da kan man vel bare kunne klote ned noen ord som forklarer litt nærmere de som kan og vil, ingen tvinger noen til og svare her...

:no:

Lenke til kommentar

Beklager. Fysisk alder er ikke en sikring mot at du blir oppfattet som en grinete 14tis. Du har kuppet tråden fra Christian86. Du stiller spørsmål som er besvart mange ganger på forumet. Dermed er det lett å oppfatte deg som "grinete 14tis".

Hra du viurkelig satt deg inn i mulighetene kamerate ditt gir? Et digitalt kamera er perfekt til trening og testing. Først og fremst: "filmen" er gratis. Det koster intet å fremkalle. Du slipper å notere hva du gjorde - all info finnes i bildet. Prøv - feil og lær. Intet kamera er bedre enn øynene bak kameraet. Og en av metodene til proffene har alltid vært å ta mange bilder - virkelig mange. Noe som var dyrt for oss amatører tidligere.

Lenke til kommentar

Holdt meg innenfor det han lurte på :cry: Ja mange visdoms ord, med er av den typen som hater og drite på draget når det gjelder foto, derfor tenkte jeg bare stikke huet innom og få noen svar, sitter stadig ute i naturen med laptop og tester kameret mitt, tenkt og melde meg på raw kurs, der burde man vel få endel svar?

Men vet liksom ikke om jeg har behov for raw? eller om det er bare fordi det høres fint og flott ut jeg vil begynne med det... :hmm:

Lenke til kommentar

Er det egentlig så vanskelig å forstå? RAW er ett råformat som lagrer mye mer informasjon enn ett komprimert JPEG-bilde. I tillegg har man mulighet til å stille hvitbalansen og justere +/- 2 blendere uten kvalitetstap i ettertid. Det ER bedre, men om DU har BRUK for det, er selvfølgelig en helt annen sak. Det blir opp til hver enkelt å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...