Christian86 Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Var på temadag sammen en del elever i dag. I utgangspunktet stod kamera på Jpg - Basic - small (jeg burde ha innsett at det betydde problemer, men glemte det) Kameraten min fyrer lys, og nå når jeg ser bildene vil jeg slette alle sammen. Det er ikke fordi jeg er direkte misfornøyd med det han tok, men dette; - mange av bildene hadde massiv støy (ISO 640) - mange ble veldig mørke Det jeg lurer på er hvorvidt jeg burde bare forholde meg til RAW, eller topp kvalitet for å unngå støy i den grad det er mulig. hva ville dere anbefale her? Lenke til kommentar
kak Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Med mindre du har plassproblemer, gå for beste kvalitet, være seg beste JPEG-kvalitet eller RAW. Fordelene med RAW har blitt diskutert mange ganger, så den er det vel unødvendig å ta igjen. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Lønner dette valget seg og ta om man vil ha begge deler på et Nikon D50?? Der man vil få den dårligste kvaliteten på jepg bildene, nemlig basic, og hva merker man det på når kvaliteten er basic?? lettere synlige pixler? Plass er intet problem for meg, har et amitech travelpro 40gb, det jeg lurer på, er det værdt og gjøre dette med tanke på kvaliteten i jepg bildene?? og som sagt, er det bare størrelsen som blir mindre i basic, eller også kvalitet generelt, med tanke på lett synlige pixler etc? Sorry om jeg blander meg borti ditt spørsmål "Christian86" Lenke til kommentar
kak Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 JPEG+Basic har mye hardere komprimering enn JPEG+Fine og JPEG+Normal. Siden man på D50 og D70 kun kan kombinere RAW med JPEG+Basic, vil jeg påstå at det ikke er noen vits å ta med JPEG+Basic. "Skyter" jeg i RAW så bruker jeg bare RAW. Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Burde jeg bare skyte i raw?? eller se an situasjonen, og heller bytte til Jepg noen situasjoner?? Lenke til kommentar
kak Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 De fleste pleier å si: Skal du ta "snapshots" bruk JPEG, skal du jobbe seriøst bruk RAW. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Burde jeg bare skyte i raw?? eller se an situasjonen, og heller bytte til Jepg noen situasjoner?? 5691569[/snapback] Eneste ulempene med RAW er at det tar større plass og at du trenger egen programvare for å se på bildene. Edit: Svarte til feil mann. Endret 2. mars 2006 av CWalken Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Men kan man ikke behandle bilder i photoshop Cs2 også når man er ferdig gjøre de om til jepg, eller har jeg "sett for mye film" ?? hehe Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 - mange av bildene hadde massiv støy (ISO 640)- mange ble veldig mørke Det jeg lurer på er hvorvidt jeg burde bare forholde meg til RAW, eller topp kvalitet for å unngå støy i den grad det er mulig. 5690080[/snapback] Du vil ikke få mindre støy som sådan, men du vil kunne få færre "artifacts" enn med sterk jpeg-komprimering. Ellers bør du bruke histogrammet for å kunne treffe eksponeringen under vanskelige lysforhold. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Hva er "artifacts"?? 5691687[/snapback] http://www.google.com/search?q=jpeg+artifacts Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Kan man som jeg spurte om bruke photshop cs2 til raw bildebehandling, og ta de over i jepg format i ettertid uten og miste kvalitet?? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 Nå er jo JPEG ett lossy format da, så du vil jo få "dårligere" bildet enn RAW gir deg, men du har jo fortsatt RAW fila Lenke til kommentar
cmi Skrevet 2. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 2. mars 2006 ja Men hva program blir anbefalt til raw bilde fremvisning?? For etter hva jeg har hørt skal photoshop være bra til og redigere raw bilder i, men trenger noe og se dem i Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 ja Men hva program blir anbefalt til raw bilde fremvisning?? For etter hva jeg har hørt skal photoshop være bra til og redigere raw bilder i, men trenger noe og se dem i 5691814[/snapback] Nikon View Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 okey... så med Photshop cs2, Nikon View og plass... Er konlusjonen og begynne med raw da?? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 okey... så med Photshop cs2, Nikon View og plass... Er konlusjonen og begynne med raw da?? 5691872[/snapback] Hehe, dette er vel kanskje ikke helt i boks. F.eks tror jeg hvis du skal ta serie bilder at kameraet vil slite. Men stort sett så er vel kanskje RAW å foretrekke, foreløpig er jeg ikke på det nivået at jeg vil si mine bilder fortjener RAW Lenke til kommentar
Tore Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 Legger til et generelt spørsmål, hvor stor er en RAW fil...? Foreksempel 5-6Mpix.? Lenke til kommentar
kak Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 På D50/D70S blir en RAW-fil på mellom 5 og 6,5 mb. Når det gjelder program til konvertering av RAW så har jeg selv kommet frem til at det er Rawshooter Premium 2006 jeg likte best av de jeg testet. (PS CS2, Rawshooter Premium 2006, Bibble Labs, Nikon Capture) Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 3. mars 2006 Tenker seriøst på RAW, får man mer igjen for bildene?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå