Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nissan X-Trail diesel - fordeler og ulemper?


Anbefalte innlegg

Kona og jeg kikker på bil for tiden, og titter i hovedsak hos Nissan pga gode erfaringer med en forhandler. Bilen må være stor innvendig og liten utvendig (hvem vil vel ikke ha det). Vi satser på 4-hjulstrekk pga drittværet i Oslo for tiden :p Bilen blir også kjørt en del i jobbsammenheng, så diesel virker som et naturlig valg.

 

Vi hadde pekt oss ut en Nissan X-Trail, og prøvekjørte den i deg. Begge forelsket seg litt i kjøreegenskapene, og den klaffer med alle punkter på ønskelista.

 

Hva mener bilkjennerne (jeg bare kjører de og lar verkstedet ordne resten) om denne bilen? Den koster litt emr enn vi har råd til, men hvis vi ikke finner noen vesentlige drawbacks er jeg redd for at det kan bli en slik en i nærmere fremtid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vurdert om du virkelig trenger 4-hjulstrekk og "traktor-høyde" på bilen?

Slike biler får litt "traktor-følelse" bak rattet, og du betaler mye for ekstra bakkeklaring og slikt.

Se bare hvor utrolig fin stasjonsvogn du får for eksempel 450k.

Lenke til kommentar

Ser ingen grunn til at du ikke skal velge en X-trail.

Nissan har den samme kvaliteten som andre japanske bilmerker

har, div pålitelighet og lange serviceintervall. Eneste minuset

er at 4x4 biler generelt har et noe høyere dekkforbruk, alså litt mer

dekkslitasje. Ellers er det bare fordeler med å ha en 4-hjulstrekker.

Høy sittestilling med god oversikt over trafikken, overlegen på vinterføre.

Lenke til kommentar

Å kjøpe bil er en investering, kjøper en feil så må en leve

med det valget man har gjort i lang tid fremover.

En 4-hjulstrekker er som en swiss armyknife, du har karnsje ikke

daglig bruk for alle mulighetene den har men når du virkelig

trenger det så er de der til din rådighet. Hva som er en fornuftig

bil for person A betyr ikke automatisk det samme for person B

alle har forskjellige behov. En gammel dame på 80 år som bare

bruker bilen for å kjøre til Prix behøver selvsagt ikke noen 4-hjulstrekker, mens for en som aktivt bruker bilen i arbeid og som

trenger en allsidig bil så kan en "normal" bil komme til kort

i ganske mange tilfeller. Og kjøpe en "godværsbil" er billigere men

da må en også leve med de begrensningene det innebærer, selv i Oslo..

Lenke til kommentar
Men en SUV har mange ulemper også, som kanskje ikke er så åpenbare.

Stort behov for vedlikehold

5697597[/snapback]

 

Hva legger du i dette?

Kjenner da mange som har hatt masse 4x4 av mange slag uten noe spesiellt vedlikehold utover det ordinære.

Vanlige stasjonsvogner er ikke spesiellt romslige, til det er de alt for lave i lasterommet.

4x4 og diesel er jo en vinner på bruktmarkedet og en X-trail vil jo antagel holde seg bra i pris.

Lenke til kommentar

Det er kanksje ikke mye vedlikehold når bilen er ganske ny, men når den har blitt noen år er det alltids noe som går i stykker.

Men det er det jo på alle biler.

Men det er sikkert ikke noe de som har stort sett nye biler trenger å tenke på i det hele tatt.

Angående bagasjerom: Mulig x-trail ikke har så lite rom, men rommet er meget kort, blir ikke så anvendelig da ;)

Tar et eksempel fra en annen SUV, Mitsubishi Outlander, den har faktisk mindre bagasjerom enn en 5. Golf ;)

Sikkert litt OT, men måtte bare nevne det.

X-trail begynner nå å bli noen år siden den ble konstruert, sikkert 4-5 år siden, ville heller sett på f.eks nye Rav4, den er jo nettopp kommet i ny modell.

Lenke til kommentar

X-trail har vært og er en bra bil, høyt drivstoffforbruk?

4x4 + turbodiesel så blir forbruket meget hyggelig 0,72

på blandet kjøring og slår du av 4wd så blir forbruket

enda litt hyggeligere.

 

2wd - Auto (4wd) - lock (diffsperre)

121454.jpg

 

Tror nok du må sveise på noen m for å få slik bagajseplass i en Golf V

121458.jpg

 

Prøvesatt en X-trail på bilmessa i fjor og hadde ingen problemer

med å få beina under rattet (er 1,96 høy)

121456.jpg

 

Bakseteplassen er god selv med framsetet i bakerste posisjon

121457.jpg

Lenke til kommentar
Har du vurdert om du virkelig trenger 4-hjulstrekk og "traktor-høyde" på bilen?

Slike biler får litt "traktor-følelse" bak rattet, og du betaler mye for ekstra bakkeklaring og slikt.

Se bare hvor utrolig fin stasjonsvogn du får for eksempel 450k.

5695314[/snapback]

Jeg trenger ikke 4-hjulstrekken daglig nei, men jeg har kjørt meg fast fire eller fem ganger i år med en eldre V40, noe som koster penger i jobben. Dessuten opplever jeg at kommunens brøytetaktikk når det er mye snø (taktikken er visst å ikke brøyte før det begynner å smelte) så bruker jeg opptil timen på å finne en plass, og da gjerne en jeg ikke akn si med sikkerhet om jeg kommer meg ut av neste dag. Jeg må kjøre forbi mange hull jeg normalt ville plassert en stor bil i...

 

Traktorhøyden er utrolig behagelig når man kjører. Dette er selvfølgelig individuelt, men både jeg og kona likte den. Høyden er også praktisk i jobb-sammenheng da jeg frakter en del varer (PC-er og annet større utstyr) med meg. Nå er det selvfølgelig urettferdig å sammenligne med en V40, som har baggasjeromsløsning på linje med en middels sedan... Det hjelper med en skikkelig stasjonsvogn, men å heve rommet litt ser jeg bare positivt på.

 

Størreslen på baggasjerommet er også greit. Det er kortere enn på noen biler, men det er høyde og brede jeg trengr mest. Så lenge jeg kan få dyttet en barnevogn inn i lengderetningen uten for mye demontering (sliter mye på vogna) er jeg fornøyd.

 

Ser ingen grunn til at du ikke skal velge en X-trail.

Nissan har den samme kvaliteten som andre japanske bilmerker

har, div pålitelighet og lange serviceintervall. Eneste minuset

er at 4x4 biler generelt har et noe høyere dekkforbruk, alså litt mer

dekkslitasje. Ellers er det bare fordeler med å ha en 4-hjulstrekker.

Høy sittestilling med god oversikt over trafikken, overlegen på vinterføre.

5695475[/snapback]

Vil en slik bil med 4x4 utkoblet slite like mye på dekkene? Jeg ser for meg å kjøre på forhjulene eller evt auto mesteparten av tiden. Låst 4x4 gjelder de verste snødagene og på hytta langt oppå fjellet.

 

 

Men en SUV har mange ulemper også, som kanskje ikke er så åpenbare.

Stort behov for vedlikehold, høyt drivstofforbruk, lite bagasjeplass i mange av de, dyre dekk, må ha stor motor for å gå brukbart fremover.

5697597[/snapback]

Stor motor er bare gøy, og som det alt er trukket frem - drivstofforbruket på dieselversjonen er ikke så ille at det gjør noe. Jeg synes 0,72 på blandingskjøring var i underkant lite - sikker på at det ikke er langkjøring?

 

Hva legger du i stort behov for vedlikehold? Det er en ny bil vi snakker om, og jeg har ingen planer om å kjøre den til den detter fra hverandre. Ikke har jeg inntrykk av at X-Trail er mer kostbar enn de andre modellene til Nissan. Faktisk er vedlikeholdskostnadene på V40-en min en del av grunnlaget for bilbytte

 

Dette med dyre dekk må du også utdype litt. Dyrere dekk sammen med høyere slitasje er jo en kjip kombinsjon, men nærmere beskrivelse hadde vært på sin plass :)

 

Ellers er det fordeler med SUV også. Gjensalgsprisen er høyere enn for andre typer, og set ser ikke ut til at den trenden snur med det første. Kombinerer du det med dieselmotor blir tallene enda bedre (mulig det endrer seg i 2007 med endringen i avgiftssystemet som er lagt fram). 4x4 kan slå begge veier, men brubilsegerne har problemer med å beholde en X-Trail emd diesel lenge nok til å få gjort unna papirarbeidet :)

Lenke til kommentar

Foreldrene mine kjøpte ein Suzuki Grand Vitara XL-7 for vel eit år sidan, ein bil som ikkje er ulik X-Trail. Typen bil er veldig kjekk, den er høg så du slepp å krype ned i setet, ein veldig stor fordel for eldre og folk med ryggproblemer. Kjøper du ein dieselmotor er det slettes ikkje behov for noko toppmodell for å få pådrag, hverken med 4WD eller 2WD, med mindre du har spesielle behov sjølvsagt.

 

Bagasjeplassen er ganske god til å være så mykje bil, og den må sjølvsagt vurderast før eit eventuelt kjøp, kan ikkje tenke meg at enden vil kjøpe ein usett og uprøvd bil.

 

Kvifor det er meir vedlikehold på ein stor bil kan eg ikkje forstå.

 

Eg er iallefall veldig nøgd med denne bilen og generelt typen bil, kraftig og god på norske vegar, og spesielt når kommunen har bestemt seg for ikkje å brøyte så du har ein 20cm høg midtrabatt halve vinteren.

Lenke til kommentar

For å forklare nærmere om 4wd og dekkslitasje:

 

På en 2wd bil (la oss si en forhjulstrekker) så

slites framdekkene fortere pga de kreftene

gummien blir utsatt for når en akselererer,

bakdekkene derimot "henger" bare etter og

ruller helt fritt og får ikke den ekstraslitasjen

som framdekkene får, defor skal en bytte om

bak og fram dekkene 1 gang i året for å utgjevne

slitasjen som resulterer i at et dekksett varer noe

lengre pga dette.

 

På en 4wd så slites alle dekkene like mye siden

alle hjulene opplever samme kreftene, så å bytte

om på for og bakdekkene 1 gang i året har ingenting

for seg, er framdekkene utslitt så er bakdekkene også

utslitt. Men det betyr ikke at 4wd har 2x så mye dekkslitasje som

2wd, dette er pga at alle 4 hjulene deler på jobben med å

få bilen fremover og slitasjen blir defor også delt mellom

alle 4 hjulene. Jeg sammenlignet dekkslitasjen mellom jobb bilen

jeg brukte (Toyota Hiace 4wd) og min privatbil (Toyota Camry 2wd)

og fant ut at 1 dekksett på Camryen varte ca 3mnd lengre enn

dekksettet på Hiacen. Alså 2 år og 3mnd for camryen og 2 år for

Hiacen.

Lenke til kommentar
For å forklare nærmere om 4wd og dekkslitasje.

 

På en 4wd så slites alle dekkene like mye siden

alle hjulene opplever samme kreftene

5699701[/snapback]

Dette forutsetter jo at du kjører med konstant 4WD. Me kjører berre med 4WD når vegforholda krever det, sparer dekk og drivstoff på den måten. På dei fleste av dagens nye 4WD-bilar har du mulighet for å skifte mellom 2WD og 4WD.

Lenke til kommentar
Tror så absolutt nye Rav4 er meget bra, men den er ikke bra bare pga den er markedslederen, hvis dere skjønner ;)

5699441[/snapback]

Uten å ha veldig god dekning i form av faktiske tall for volumet så mener jeg at ditt argument om lite baggasjeplass trer inn når man ser på Rav 4. Den er jo knøttliten baki :(

 

zandro; takk for forklaringen :)

Lenke til kommentar

X-trail er en fin bil, vi har en slik sjøl og det er ikke noe tull med den og den går bra:)

 

bra 4-hjuls trekk som drar fra mange i lyskryssene :D

 

X-trail gjør seg fint med kufanger med 2 bøttelykter i :D

 

Sport utgaven med spoiler må man ha :thumbup: (det har vi :p )

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Bjorn_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...