Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

åpne porter

Anbefalte innlegg

Har følgende oppsett ut fra min pc til internet:

pc (gateway)--> smc ruter --> adsl modem --> splitter --> isdn boks --> internet.

Så vidt jeg har skjønt er pcn identifisert med kun EN ip av gangen. Dvs internt har den lan ip men fra ruter og videre ut til internet har den internet ip. Når jeg kaller på en port, f.eks en ftp server så finner pcn min rutern grunnet gatewayen og oppkoplinga går greit.

Oppsett fra internet og inn til min pc (server):

internet --> isdn boks --> splitter --> adsl modem

--> ruter --> min pc.

Dette tilfellet vil ikke funke (eller)? Pcn som prøver å kople seg opp følger porten f.eks 21 hvis han skal inn på min ftp server, og alt går greit frem til rutern. Fra rutern og inn til min pc skifter internet ipn til lokal ip og da mister han connection. Så vidt jeg har skjønt må jeg da "linke" en innkommmende port til min lokale ip bak rutern.

Dvs jeg må kun åpne porter for innkommende trafikk?

Dvs skal jeg f.eks sette opp en cs server må jeg åpne port 27015 for innkommende trafikk?

anyone?, svar kort og presist!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-21 03:25, skrev drbaron:

Har følgende oppsett ut fra min pc til internet:

pc (gateway)--> smc ruter --> adsl modem --> splitter --> isdn boks --> internet.

Så vidt jeg har skjønt er pcn identifisert med kun EN ip av gangen. Dvs internt har den lan ip men fra ruter og videre ut til internet har den internet ip. Når jeg kaller på en port, f.eks en ftp server så finner pcn min rutern grunnet gatewayen og oppkoplinga går greit.

Oppsett fra internet og inn til min pc (server):

internet --> isdn boks --> splitter --> adsl modem

--> ruter --> min pc.

Dette tilfellet vil ikke funke (eller)? Pcn som prøver å kople seg opp følger porten f.eks 21 hvis han skal inn på min ftp server, og alt går greit frem til rutern. Fra rutern og inn til min pc skifter internet ipn til lokal ip og da mister han connection. Så vidt jeg har skjønt må jeg da "linke" en innkommmende port til min lokale ip bak rutern.

Dvs jeg må kun åpne porter for innkommende trafikk?

Dvs skal jeg f.eks sette opp en cs server må jeg åpne port 27015 for innkommende trafikk?

anyone?, svar kort og presist!!!

For å sette opp en CS-server må du åpne opp for porten 27015, og "port forwarde" 27015 til LAN-adressen.

Skal du sette opp FTP-server er det litt mer plunder. I tillegg til å forwarde port 21, må du definere en eller flere andre porter å forwarde, og sette opp FTP-server'n til å kjøre i "passive mode" og velge at den skal bruke de portene som du forwarda ekstra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...