Gå til innhold

UPS, DHL, FedEx fra kina til Oslo

robiwan

Anbefalte innlegg

Jeg skal til Kina :w00t: og tenkt meg på en massiv shopping tur, men vi har bare lov til å ha med oss 20 kg i bagasje hjem igjen. Så jeg tenkte at jeg skulle prøve å sende noe hjem med et slikt selskap, men det er jo vanskelig å velge hvem man skal ta.

UPS er jo vel og kjente, DHL har jeg hørt at levere premier fra kanal24, men om de sender fra kina er vel litt mere komplisert. Og hvem kan vel glemme Fedex etter Cast away med Tom Hanks.

Som dere kanskje skjønner så er jeg noe grønn på område her, noen som har litt mere erfaring med dette? Litt kjipt og basere valget på radio-reklame og snikrekalme i en hollywood film :hmm:

Også har vi dette uendelig spørsmålet om toll da. Åssen fungere det når jeg sender det selv hjem, kan jeg si at verdien på hele shiten(altså pakka) er på 200,- å slippe toll? Og åssen beregner jeg prisen, er det etter kjøpe summen der nede eller gateprisen her hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, varer i Kina er ikke så billig som du tror. Det som er billigst er piratkopierte plater og noen klær og slikt. Elektronikk er gj.snittlig kanskje noen hundrelapper billigere enn Norge.

Valutaen i Kina/Hong Kong er så tilnærmet lik den norske krona at når du ser en prislapp kan du med én gang tenke at det er norsk pris. Du kan bare skrive hvor mye du betalte for varene du kjøper der nede. Eneste måten å slippe toll på slike ting er å lyve prisen på varene tror jeg.

Lenke til kommentar

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe mest klær og annet tøy, som sko og jakker. Har hørt at du kan få puma sko til 50,- og Northface jakker til 250(koster vel 4000 i butikk i Norge). Tør vel ikke å kjøpe hardware, med mindre jeg finner noe veldig billig.

Men klær veier mer en hva man tror i utgangspunket. Har prøvd å kikke litt på sidene til de nevnte levrandørene og syntes det er vanskelig å få oversikt over priser.

Må man betale moms på varene man kjøper i utlandet?

Lenke til kommentar

Man kan spare en del ved å dra til elektrosenter, en liten bydel med bare elektronikk. Der får de som selger hardware moms fritak av staten. Jeg sparte over 1500 kr da jeg kjøpte min iriver h320 i kina. Kosta meg rundt 2800 yuan, noe som er ca 2500 norske kr. Da kosta iriver litt over 4000 i norge. Vær lur hvor du handler, kan spare mye om du finner de riktige tingene. Piratkopi filmer er billig, men man blir lurt allikevel. Om du kjenner folka som jobber i butikken, kan kan nesten snakke om kg pris på platene :tease:

Lenke til kommentar
Man kan spare en del ved å dra til elektrosenter, en liten bydel med bare elektronikk. Der får de som selger hardware moms fritak av staten. Jeg sparte over 1500 kr da jeg kjøpte min iriver h320 i kina. Kosta meg rundt 2800 yuan, noe som er ca 2500 norske kr. Da kosta iriver litt over 4000 i norge. Vær lur hvor du handler, kan spare mye om du finner de riktige tingene. Piratkopi filmer er billig, men man blir lurt allikevel. Om du kjenner folka som jobber i butikken, kan kan nesten snakke om kg pris på platene  :tease:

5690316[/snapback]

Veit du hvor i byen denne bydelen ligger?

Lenke til kommentar

De skal ha det nesten midt i Shang Hai, 2 gigantiske hardware butikker, pass på at du ikke har med for mye penger, hehe. Mye rart man kan kjøpe der. Lett å bli blakk for første dag. Også er det en stor by rundt 2 timer fra Shang Hai, heter Hang Zhou. Der er det også et område med mange hardware butikker. Du må bare spørre om veien, jeg kan ikke huske gatenavn. Selvom prisen er lav, kan du enda prytte hvis du vil :) Om du er fra norsk opprinnelse, vil de nok prøve å grave litt ekstra penger fra deg. Men ikke la deg lure, vær hygglig og prytt i vei. Kanskje er språket i veien, med en lommeregner blir kommunikasjonen mye lettere. Tallene er universal :w00t: De fleste selger har en sånnen rett ved seg.

Lenke til kommentar
*sukk*

Kan ikke noen lage en guide på hvordan det er med toll osv på varer og slik :ermm:

5690422[/snapback]

Hvis gjerne link til like poster som denne, men er litt usikker på om det er andre regler som gjelder i og med at det er jeg som sender den pakken til meg selv.

De skal ha det nesten midt i Shang Hai, 2 gigantiske hardware butikker, pass på at du ikke har med for mye penger, hehe. Mye rart man kan kjøpe der. Lett å bli blakk for første dag. Også er det en stor by rundt 2 timer fra Shang Hai, heter Hang Zhou. Der er det også et område med mange hardware butikker. Du må bare spørre om veien, jeg kan ikke huske gatenavn. Selvom prisen er lav, kan du enda prytte hvis du vil :) Om du er fra norsk opprinnelse, vil de nok prøve å grave litt ekstra penger fra deg. Men ikke la deg lure, vær hygglig og prytt i vei. Kanskje er språket i veien, med en lommeregner blir kommunikasjonen mye lettere. Tallene er universal  :w00t: De fleste selger har en sånnen rett ved seg.

5690513[/snapback]

Ah, jeg skal til Beijing da, ikke shang Hai, men takk for tipset anyway =)

Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt til å kjøpe mest klær og annet tøy, som sko og jakker. Har hørt at du kan få puma sko til 50,- og Northface jakker til 250(koster vel 4000 i butikk i Norge).
Bare du vet du blir lurt å kjøper fake - så for all del. Og vil du støtte piratindustrien så bare gjør det... Etisk riktig?
Lenke til kommentar
Hadde egentlig tenkt til å kjøpe mest klær og annet tøy, som sko og jakker. Har hørt at du kan få puma sko til 50,- og Northface jakker til 250(koster vel 4000 i butikk i Norge).
Bare du vet du blir lurt å kjøper fake - så for all del. Og vil du støtte piratindustrien så bare gjør det... Etisk riktig?

5690731[/snapback]

Nja. Noe er fake, noe er varer som har "forsvunnet" fra fabrikkene der de ekte varene produseres.

Om det blir noe mer etisk riktig av den grunn er mer tvilsomt :)

Lenke til kommentar

Alle tre selskapene er like trygge skulle jeg tro.

Når je gfår tilsendt pakker fra Hong Kong(blir endel airsoft pakker derifra) Kommer de som oftest med DHL, men det hender også den kommer med UPS. De pleier å velge den som går raskest. Som regel tar pakken 2-3 dager fra HK til norge.

Burde ikke være noe problem å "lure" tollen. Det du bør gjøre er å merke pakken som gave, da _skal_ man ikke få toll, men det er nok smartest å senke verdien på pakken til rudnt en fjerdedel av prisen, i tilfelle tollerne føler for å være kjipe å sette toll på gaven(det hender faktisk)

Selv tror jeg at jeg ville gått for det pakkeselskapet som er nærmest hotellet, de er alle ca. like bra :)

Lenke til kommentar

5690731[/snapback]

For å ta off-topicen først. For det første ba jeg ikke om synspunkter på varene jeg skulle kjøpe, men heller et problem som kanskje flere kunne ha nytte av... Nå er det er sagt så behøver ikke alt man kjøper i Kina være pirat, mye av varene er orginale som er til det asiatiske markedet og derfor priset deretter.... Men nok om det ønsker ikke å starte en diskusjon om dette og hvertfall ikke i denne posten her.

On topic: Stor takk til Gandalf the Grey, har du noen erfaring når det gjelder priser? Bryr meg ikke så veldig om hvor lang tid frakten tar, bare den er billigst mulig. Eventuelt om du har noen andre selskaper og anbefale, TNT er vist et selskap som holder litt på med slikt. Kan jeg forresten spørre deg hva du pleier å få tilsendt fra Hong Kong?

Endret av robiwan
Lenke til kommentar

Altså, for all del. Synes bare det blir litt vilt å kalle det pumasko. Puma-sko lages ikke engang i Asia meg bekjent, og det sier vel litt om hvor ekte de er.

Jeg er for øyeblikket litt lei av DHL, men det er som emd alle fraktfirmaer. Service og sånt er delvis ukjent. DHL kan f.eks. ikke fortelle når de leverer mellom 8-16. Og er du ikke hjemmeværende betyr det at du må ta en dag fri... UPS er mer tilpassede - og tilbyr eventuelt deg å hente den på et lager, det gjør forsåvidt DHL også. Men UPS er, etter mine erfaringer, flinke til å fortolle!!

Lenke til kommentar
Altså, for all del. Synes bare det blir litt vilt å kalle det pumasko. Puma-sko lages ikke engang i Asia meg bekjent, og det sier vel litt om hvor ekte de er.

Jeg er for øyeblikket litt lei av DHL, men det er som emd alle fraktfirmaer. Service og sånt er delvis ukjent. DHL kan f.eks. ikke fortelle når de leverer mellom 8-16. Og er du ikke hjemmeværende betyr det at du må ta en dag fri... UPS er mer tilpassede - og tilbyr eventuelt deg å hente den på et lager, det gjør forsåvidt DHL også. Men UPS er, etter mine erfaringer, flinke til å fortolle!!

5691330[/snapback]

Hehe... Ja, som sagt det er bare priser jeg har hørt fra folk som har vært i Kina, jeg har aldri hvert der så jeg vet ikke....

Har du stor erfaring med frakt med transport firmaer til Norge? Og takk for tipsene jeg bor i Oslo så jeg det blir vel heller til at jeg stikker innom terminalen dems og henter varene der.

Åssen er det egentlig, er det slik at alle varene jeg kjøper i utlandet egentlig skal fortolles? For hvis det ikke er det ser jeg ikke stor forskjell i å importere dem på flyet enn å hente dem fra et transport firma.

Lenke til kommentar

Det er ikke toll på alt. Klær har stort sett toll. Uansett har vi mva. Derfor må du merke det som gave, tenker jeg. Tror det kommer toll på det. Det enkleste er kanskje heller å betale overvekt på flyet? Spørs jo på flyselskapet hvordan prisen blir på det.

UPS sjekker grundig og fortoller og for-momser alt de skal! antagelig også de andre, men UPS er til tider noe overivrige! ;)

Stor og stor erfaring, vi får nå en del pakker og dokumenter med ovennenvte firma. Og sender en del, hhovedsaklig med DHL/ Toms budbiler innen Oslo.

Lenke til kommentar
Pirat filmer fra Kina er helt lættis... opplevd alt fra subtitles til en annen film, til cover som er en film på forsiden, og en helt annen på baksiden :p

5694763[/snapback]

Fordi du har valgt de med dårlig kvalitet. Jeg har nesten bare sett på plater som er så bra kvalitet at det er som originaler. PS. Du kan faktisk kreve å få sett på platene før du kjøper dem.

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på alt. Klær har stort sett toll. Uansett har vi mva. Derfor må du merke det som gave, tenker jeg. Tror det kommer toll på det. Det enkleste er kanskje heller å betale overvekt på flyet?  Spørs jo på flyselskapet hvordan prisen blir på det.

UPS sjekker grundig og fortoller og for-momser alt de skal! antagelig også de andre, men UPS er til tider noe overivrige! ;)

Stor og stor erfaring, vi får nå en del pakker og dokumenter med ovennenvte firma. Og sender en del, hhovedsaklig med DHL/ Toms budbiler innen Oslo.

5694716[/snapback]

Trur overvekten på flyet var på 600,. kr pr kilo, så det blir fort veldig dyrt.... Så sånn i realiteten skulle jeg egentlig fortollet klær jeg har kjøpt i utlandet. Sånn hvis jeg hadde klær fra utlandet i kofferten burde jeg gått på rødt og fortollet det?

Hvor mye er toll avgiften på? vet du det?

Pirat filmer fra Kina er helt lættis... opplevd alt fra subtitles til en annen film, til cover som er en film på forsiden, og en helt annen på baksiden :p

5694763[/snapback]

Hadde egentlig ikke tenkt til å kjøpe så mange filmer da, hvis jeg på død og liv skulle hatt pirat filmer tror jeg hadde heller vurdert å laste de ned fra nettet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...