buskmann Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Knabber oppgaven fra Schrödingers katt, og spør dere. Hva skjer med et lys sin flamme i verdensrommet (vektløshet) i forhold til jorden. Lengre, kortere, eller like lang? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Knabber oppgaven fra Schrödingers katt, og spør dere. Hva skjer med et lys sin flamme i verdensrommet (vektløshet) i forhold til jorden. Lengre, kortere, eller like lang? 5689789[/snapback] Kortere vektøsheten gjør at alt er like lett dermed hjelper det ikke at luften blir varm slik at flammen stiger den blir på samme plass Lenke til kommentar
wilai Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 har en spørsmål eg og hvordan kan flammen overleve? flamme trenge jo oksygen for å brenne men det finst ikkje oksygen ute på rommet? Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 De de er ute etter er at flammen er i vektløshet ikke i tomrom... De tenker sikkert en romstasjon eller noe sånt Lenke til kommentar
Livert Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Tror nok flammen holder seg tett inntil kilden ja, istedet for å strekke seg et sted. Wilai: Flammen kan ikke leve i vakuum nei. Derfor er det litt morosomt med store Hollywood-eksplosjoner i rommet på film Endret 2. mars 2006 av Livert Lenke til kommentar
GeO Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) MEN - damen i programmet sa, iallfall etter hva jeg kan huske, at det var snakk om en romstasjon hvor lyset var nesten vektløst. Vil flammen oppføre seg som vanlig dersom det er det minste lille grann av tyngdeakselerasjon til stede? Eller vil overgangen vanlig/kort flamme skje gradvis, slik at flammen f.eks. ville blitt litt kortere på månen, men bare litt? Edit: Ja da, jeg vet at månen ikke har noen atmosfære å skryte av. Hypotetisk månebase med oksygen til forbrenningen, OK? Endret 2. mars 2006 av TwinMos Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Knabber oppgaven fra Schrödingers katt, og spør dere. Hva skjer med et lys sin flamme i verdensrommet (vektløshet) i forhold til jorden. Lengre, kortere, eller like lang? 5689789[/snapback] Kortere vektøsheten gjør at alt er like lett dermed hjelper det ikke at luften blir varm slik at flammen stiger den blir på samme plass 5690030[/snapback] Det med at varm luft stig har vel ikkje noke med gravitasjon å gjere? Det er vel fysikk. Eg trur at flammen blir like lang. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det med at varm luft stig har vel ikkje noke med gravitasjon å gjere? Det er vel fysikk. Eg trur at flammen blir like lang. 5690931[/snapback] Jaha, i hvilken retning da? Lenke til kommentar
Viking__ Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det med at varm luft stig har vel ikkje noke med gravitasjon å gjere? Det er vel fysikk. Eg trur at flammen blir like lang. 5690931[/snapback] Jaha, i hvilken retning da? 5690944[/snapback] Hmmm... Mulig eg ha feil der gitt. Men det vil jo bety at flammen nesten kveler seg sjølv. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hmmm... Mulig eg ha feil der gitt. Men det vil jo bety at flammen nesten kveler seg sjølv. 5691035[/snapback] Blir vel bare at varmen går ut til alle kanter. Så vidt jeg husker fra dokumentarer er flammer i vektløs tilstand svært skummelt, bl.a. fordi det er vanskelig å oppdage dem. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Knabber oppgaven fra Schrödingers katt, og spør dere. Hva skjer med et lys sin flamme i verdensrommet (vektløshet) i forhold til jorden. Lengre, kortere, eller like lang? 5689789[/snapback] Kortere vektøsheten gjør at alt er like lett dermed hjelper det ikke at luften blir varm slik at flammen stiger den blir på samme plass 5690030[/snapback] Det med at varm luft stig har vel ikkje noke med gravitasjon å gjere? Det er vel fysikk. Eg trur at flammen blir like lang. 5690931[/snapback] Grunnen til at flammen stiger er fordi den er "lettere" en luften som er rundt flammen... akkuratt som om du har en badeball i bassenget. Men viss der ikke r gravitasjon vil ikke badeballen stige fordi vannet ikke er tyngre en badeballen når det er vektøst... Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Fra wikipedia: bilde av en flamme i vektløshet. In zero gravity, convection does not carry the hot combustion products away from the fuel source, resulting in a spherical flame front. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kom på en flame eg vet om i verdensrommet som klarer seg uten oksygen. Nemlig solen og den er vell ganske rund... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kom på en flame eg vet om i verdensrommet som klarer seg uten oksygen. Nemlig solen og den er vell ganske rund... 5693552[/snapback] Kanskje litt drøyt å kalle det som skjer i solen for en "flamme"? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 mer en eksplosjon det ja men det mange tror er at flammen vil sveve rundt i rommet,men flammen må jo uansett ha en kilde å brenne fra. det er f.eks mange som lurer på hvordan en rakettmotor virker i verdensrommet,osv. noen mener også at dersom du tar en pose eller noe og tenner en fyrstikk under den i verdensrommet,vil det sveve oppover i evig tid,dersom den ikke treffer noe. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 noen mener også at dersom du tar en pose eller noe og tenner en fyrstikk under den i verdensrommet,vil det sveve oppover i evig tid,dersom den ikke treffer noe. 5694625[/snapback] Hva er oppover i verdensrommet..? Men dersom du setter et objekt i bevegelse ute i rommet vil det bevege seg i den retningen helt til den fanges inn av et gravitasjonsfelt eller kolliderer med noe. Det er fordi det ikke er noe friksjon å snakke om (slik som luften på jorden) og ikke noe (nevneverdig) tygdekraft som trekker til seg tingen, slik at den ikke faller i bakken og stopper. Det er bare hastighets- og retningsendringer som krever energi, selve bevegelsen gjør det ikke. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kom på en flame eg vet om i verdensrommet som klarer seg uten oksygen. Nemlig solen og den er vell ganske rund... 5693552[/snapback] Det er kjerneenergi i stjernene. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 he he den vil bevege seg i verdensrommet. NASA har planer om noen plasma-motorer som skyve like mye som en papirbit vil veie i hånden din. poenget er å ha drivkraft lenge nok. NASA har også planer om å lage som en svær fallskjerm med aluminiumstrekk og feste på objekter som skal fraktes langt,meningen er at sollyset skal treffe skjermen og gi en ørliten skyvkraft. etter mange år regner man at objektet skal komme opp i en hastighet på 1/10 av lysets,altså ca 30 000 km/per sekund Lenke til kommentar
donkeykong89 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Leste et sted at det er varmluft som stiger som danner formen på flammen, derfor vil flammen bli helt rundt i vektløstilstand. Og når den er rund så er den sikkert kortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå