Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

God/dårligt signal avhenger bare av små metere...?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et kjipt problem, dekningen fra routeren til kompisen min er ganske god, men mitt hus, ligger akkuratt i grensen over hvor langt signalene går. Jeg må sitte ute (Bor i Spania) og sitte så langt mot han som mulig. Det som er kjipt, flytter jeg meg bare et par meter lenger bort, mister jeg kontakten helt. Jeg har dårlig kontakt uansett, men hvis jeg flytter meg 2-3meter mister jeg helt kontakten.

Så spørsmålet, finnes det noe jeg kan gjøre for å forsterke signalene? Jeg kan ikke flytte på routeren, heller ikke på det ene huset som står i veien. Jeg har innebygget WLAN-kort i bærbar PC. Så jeg kan ikke lage noe antenne. Noen ideèr over hva jeg kan gjøre?

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Har et kjipt problem, dekningen fra routeren til kompisen min er ganske god, men mitt hus, ligger akkuratt i grenes over hvor langt signalene går. Jeg må sitte ute (Bor i Spania) og sitte så langt mot han som mulig. Det som er kipt flytter jeg meg bare et par meter lenger bort, mister jeg kontakten helt. Jeg har dårlig kontakt uansett, men hvis jeg flytter meg 2-3meter mister jeg helt kontakten.

Så spørsmålet, finnes det noe jeg kan gjøre for å forsterke signalene? Jeg kan ikke flytte på routeren, heller ikke på det ene huset som står i veien. Jeg har innebygget WLAN-kort i bærbar PC. Så jeg kan ikke lage noe antenne. Noen ideèr over hva jeg kan gjøre?

5689502[/snapback]

han kan klemme inn en bedre antenne

Endret av TriNitroToluen
Lenke til kommentar

Det er for så vidt greitt nok at man kan sette på en bedre antenne på den routeren men siden man ikke har noen bedre antenne i den andre enden vil det vel ikke akkurat bedre situasjonen på location .

Jeg tror at man heller burde og da muligen sammen med en litt sterker antenne på den routeren gå for en rekkeviddeforlenger med samme antenne som på routeren som også gjør at man får dekning som er optimal også i det andre huset .

Lenke til kommentar
Bedere antenne i den ene enden vil sende stekere signal, og kunne "høre" svakere signaler. Derfor vil du få bedere signaler enda om du bruker det samme kortet i datamaskinen din.

5689656[/snapback]

Støttes!

Hvis du øker antennegain med 10dB i ene enden, vil du motta 10dB (=10 ggr) sterkere signal på laptopen.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar. Jeg hadde håpet på at jeg slapp å bruke penger på det, men er det ikke noen annen løsning, må jeg nok bare det.

Hadde mer håpet at det gikk ann å tweake routeren eller noe, det er en Zyxel-router av noe slag. Jeg er som dere merker, noe grønn på akkuratt dette området, men hvis noen vet om noe som kan virke, spytt ut! :)

Lenke til kommentar

Er ikke en økning på 3dBi det samme som dobling . Da kan ikke 10dBi gi 10 ganger sterkere signal .

Men selv om jeg ikke er enig helt i dette med at signalet som er sterkere i den ene enden vil gjøre at alt går likare no for antennen eller kortet i pcn skal da kommunisere med sin faste styrke som på noen måte ikke har øket siden sist :)

Lenke til kommentar
...antennen eller kortet i pcn skal da kommunisere med sin faste styrke som på noen måte ikke har øket siden sist

5695386[/snapback]

Den bærbare vil riktignok fortsatt sende med samme effekt, men en bedre antenne på ruteren vil også ha bedre følsomhet for svake mottatte signaler. "Clouet" her er jo at antenna ikke bare har virkning på signalet man sender ut, men også på hvor svake signaler man kan få inn (tenk f.eks. på en vanlig FM-radio)

Lenke til kommentar
Hva burde routeren stå innstilt på her? Jeg har prøvd rundt og endret litt på hz, og bare opplevd litt forskjell. Hva burde den stå på for sterkest og lengst mulig signal?

5698885[/snapback]

I utgangspunktet vil et kanalbytte ikke virke inn mye.

Hvis du har andre i nærområdet som bruker wifi, så er det fordel at dere bruker forskjellige kanaler pga støy.

En annen sak er at hvis du mottar både direkte signal og signal som er reflektert fra objekter i området, kan kanalvalg eller å flytte litt på router eller PC(antenne) faktisk avgjøre hvor sterkt signal du får inn. (årsaken til at det er slik er at signalet som reflekteres kan komme i fase (+) eller motfase (-) med det direkte signalet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...