TorbjørnK Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 har brukt ubuntu i ca 2 mnder nå og har lyst på litt nye utfordringer, noen som har en (litt) vanskeligere distro å foreslå? har hørt hørt at Gentoo skal være ett bra alternativ i den "fasen" av linux kunskap jeg har. noen andre forslag? Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 - Gentoo - Slackware - Arch osv ... Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 hmm... tror jeg går for gentoo. men ble litt forvirret når jeg skulle laste ned install-isoen kom her til: ftp://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases/ men er ikke sikker for mener jeg har x86 prosessor, men der får jeg bare lastet minimal-install cd :S kan dette stemme, eller er jeg helt på jordet? Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Hmm, jeg veit ikke helt... Men: Hvis du sjekker ut mappa som heter 2005.1, så liggert det et universal insall image der. Kanskje de rett og slett ikke har releasa noe universal image av den nyeste versjonen? BTW: Jeg gikk til Slackware etter min første distro. Trives veldig. Ikke det at jeg skal prakke på deg en distro, når du allerede har bestemt deg, men ha den i bakhodet til nestegang du skal bytte distro. Lykke til med Gentoo Endret 2. mars 2006 av Jorek Lenke til kommentar
olear Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Her: ftp://ftp.du.se/pub/os/gentoo/releases/x86/2006.0/ Du har to valg; livecd eller installcd. Anbefaler at du bare velger livecd (da har du noe å gjøre på mens du venter ). Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Så de har ikke langd noe universal image av den nyeste versjonen ennå? Lenke til kommentar
TorbjørnK Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 takk takk begge to =) Lenke til kommentar
gnom1 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Den viktige forskjellen på "minmal" og "livecd" er at den siste har en utgave av den grafiske installeren Men generelt spiller det inten stor rolle hva slags linux du installerer Gentoo fra sålenge det har mulighet for "chroot" etc. Ubuntu livecd funker fint. Knoppix funker fint. RR4 funker fint. Eller rett og slett fra en annen installert linux-distro Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Er ikke minimal installert ved hjelp av internett-tilkobling? 5690212[/snapback] Ikke nødvendigvis, men er vel først og fremst ved hjelp av internett man henter ned pakkene man trenger dersom man instalere Gentoo ved hjelp av en livecd Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hva skal du egentlig med en "vanskeligere" distro? Du kan gjøre det så vanskelig du bare vil i Ubuntu. Men uansett anbefaler jeg deg Debian hvis du vil ha en stabil og sikker distro og Arch Linux hvis du vil ha en bleeding edge-distro. Lenke til kommentar
j0kke_ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 har hørt at live-cd'en skal ta over for universal-cd'en.. så hvis det var universal-cd'en du var ute etter så tenker jeg du bør satse på live-cd'en.. personlig så foretrekker jeg minimal-cd'en Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hvis du lære deg en god del og du vil holde deg til GNU/Linux, vil jeg anbefale Slackware. Det er en stabil distro, mer oppdatert enn Debian Stable, og er 100% generisk (svært lite distro-spesifikt). Ellers så vil jeg anbefale FreeBSD eller OpenBSD. Har du lyst til å lære deg skikkelig UNIX, vil Solaris være tingen. Solaris inneholder mye interessant. Grunnen til at jeg kaller Solaris "ordentlig UNIX" er at Solaris baserer seg på den originale UNIX System V-koden som også er base for SCO UNIX, AIX, IRIX osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå