Gå til innhold

flytte radiator og pumpe ut av datarommet

Anbefalte innlegg

jeg planlegger å flytte pumpa og raddisen fra datarommet inn på en kaldere bod. tanken var at jeg både kunne få kaldere pc og mindre støy. for å gjøre dette trenger jeg selvfølgelig lange slanger. jeg anslår at avstanden er ca. 10m hver vei. finnes det billige slanger som passer eller må jeg bruke overganger? dessuten vil jeg gjerne ha litt respons på om dette i det hele tatt er en god ide..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg planlegger å flytte pumpa og raddisen fra datarommet inn på en kaldere bod. tanken var at jeg både kunne få kaldere pc og mindre støy. for å gjøre dette trenger jeg selvfølgelig lange slanger. jeg anslår at avstanden er ca. 10m hver vei. finnes det billige slanger som passer eller må jeg bruke overganger? dessuten vil jeg gjerne ha litt respons på om dette i det hele tatt er en god ide..

5689195[/snapback]

Ingen anelse om det er en god ide. Høres jo umiddelbart mye ut, pumpa ska jo dytte en del vann rundt, men ingen erfaring selv så ......

Når det gjelder slanger så har biltema billige PVC slanger som fint kan brukes.

Lenke til kommentar

Man kan på en måte ikke si at det ikke vil gå, men tror at pumpa skal orke å dra hele 10m en vei, men kan det være greit å ha slangen vannrett. Eneste måten er å prøve, pvc slanger er ikke så dyre heller, så prøv! Legg resultatene her, jeg er meget spent på et resultat :thumbup:

Lenke til kommentar
jeg har den pumpa som følger med waterchill-settet.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310118

5690279[/snapback]

Lykke til! skal det funke bør du nok ha en slik 5k pumpe som "proffe" akvarie-folk bruker, disse kan flytte 10k l/t.

Edit: link finner du i skrue sin test benk.

5690645[/snapback]

har du erfaring med dette selv? hvor lange slanger kan jeg ha med den pumpen jeg har? og hvor er skrue sin testbenk?

Lenke til kommentar
Har ikke erfaring med dette selv nei, men hvet at disse pumpene er utrolig kraftige. de er beregnet for og pumpe i STORE akvarier.

her er en pumpe som er litt billig!

5691842[/snapback]

greit at disse er kraftige, men spørsmålet er om man trenger en sånn. tror jeg vil teste litt med den pumpen jeg har. se hvordan den håndterer lange slanger. må bare orke å stikke på biltema en runde først.

Lenke til kommentar

Når du skal ha lange slanger er det mottrykket som er viktig. At pumpa klarer å presse vannet gjennom en lang avstand. Og hvis det er trapper inni bildet, så blir det noen meter med løftehøyde. Prosjektet ditt med å flytte radiatoren din til boden, vil gi deg ca 10 meter hver vei. Let etter en pumpe som har relativ høy bar. 0,3 oppover kanskje.

Lenke til kommentar
ingen trapper. ingen høydeforskjell.

5694050[/snapback]

Trenger ikke kraftigere pumpe da. Men det kan være litt stress å fylle systemet, men det bør svive greit etterpå.

Og så lenge systemet er lukket så har det ingenting å si med løftehøyde og slikt. Et lukket system er nøytralt uansett.

Lenke til kommentar
ingen trapper. ingen høydeforskjell.

5694050[/snapback]

Trenger ikke kraftigere pumpe da. Men det kan være litt stress å fylle systemet, men det bør svive greit etterpå.

Og så lenge systemet er lukket så har det ingenting å si med løftehøyde og slikt. Et lukket system er nøytralt uansett.

5694181[/snapback]

Da trenger man ikke, men man må ha kraftigere enn tt bw stock pumpe :yes:

Edit, hvilken pumpe har du ?

Endret av haakie
Lenke til kommentar

jeg kommer nok til å forsøke prosjektet med den pumpa jeg har. jeg har også tenkt på noen andre ideer. hva med å senke radiatoren i vann? eller olje? vil det gi bedre kjøling enn når den står i luft med vifter? Kanskje like greit å prøve det....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...