game_master Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 jeg planlegger å flytte pumpa og raddisen fra datarommet inn på en kaldere bod. tanken var at jeg både kunne få kaldere pc og mindre støy. for å gjøre dette trenger jeg selvfølgelig lange slanger. jeg anslår at avstanden er ca. 10m hver vei. finnes det billige slanger som passer eller må jeg bruke overganger? dessuten vil jeg gjerne ha litt respons på om dette i det hele tatt er en god ide.. Lenke til kommentar
OlavHW Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 jeg planlegger å flytte pumpa og raddisen fra datarommet inn på en kaldere bod. tanken var at jeg både kunne få kaldere pc og mindre støy. for å gjøre dette trenger jeg selvfølgelig lange slanger. jeg anslår at avstanden er ca. 10m hver vei. finnes det billige slanger som passer eller må jeg bruke overganger? dessuten vil jeg gjerne ha litt respons på om dette i det hele tatt er en god ide.. 5689195[/snapback] Ingen anelse om det er en god ide. Høres jo umiddelbart mye ut, pumpa ska jo dytte en del vann rundt, men ingen erfaring selv så ...... Når det gjelder slanger så har biltema billige PVC slanger som fint kan brukes. Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Disse biltema slangene funker, de fåes kjøpt i 10m for en billig penge. Kan bli hard påkjenning for pumpa, men kan godt hende det funker. Går joa ann å prøve. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87770 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Når man snakker om 10 meter hver vei, så trenger man en kraftig pumpe. Hva slags pumpe har du? Lenke til kommentar
game_master Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 jeg har den pumpa som følger med waterchill-settet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310118 Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Man kan på en måte ikke si at det ikke vil gå, men tror at pumpa skal orke å dra hele 10m en vei, men kan det være greit å ha slangen vannrett. Eneste måten er å prøve, pvc slanger er ikke så dyre heller, så prøv! Legg resultatene her, jeg er meget spent på et resultat Lenke til kommentar
haakie Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) jeg har den pumpa som følger med waterchill-settet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310118 5690279[/snapback] Lykke til! skal det funke bør du nok ha en slik 5k pumpe som "proffe" akvarie-folk bruker, disse kan flytte 10k l/t. Edit: link finner du i skrue sin test benk. Endret 2. mars 2006 av haakie Lenke til kommentar
game_master Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 jeg har den pumpa som følger med waterchill-settet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310118 5690279[/snapback] Lykke til! skal det funke bør du nok ha en slik 5k pumpe som "proffe" akvarie-folk bruker, disse kan flytte 10k l/t. Edit: link finner du i skrue sin test benk. 5690645[/snapback] har du erfaring med dette selv? hvor lange slanger kan jeg ha med den pumpen jeg har? og hvor er skrue sin testbenk? Lenke til kommentar
haakie Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har ikke erfaring med dette selv nei, men hvet at disse pumpene er utrolig kraftige. de er beregnet for og pumpe i STORE akvarier. her er en pumpe som er litt billig! Lenke til kommentar
bucketofcack Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Skal du bruke biltema-slanger foreslår jeg at du går de tykkeste(12mmØ). På den måten mener jeg du får bedre flow. Lenke til kommentar
game_master Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Har ikke erfaring med dette selv nei, men hvet at disse pumpene er utrolig kraftige. de er beregnet for og pumpe i STORE akvarier.her er en pumpe som er litt billig! 5691842[/snapback] greit at disse er kraftige, men spørsmålet er om man trenger en sånn. tror jeg vil teste litt med den pumpen jeg har. se hvordan den håndterer lange slanger. må bare orke å stikke på biltema en runde først. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Når du skal ha lange slanger er det mottrykket som er viktig. At pumpa klarer å presse vannet gjennom en lang avstand. Og hvis det er trapper inni bildet, så blir det noen meter med løftehøyde. Prosjektet ditt med å flytte radiatoren din til boden, vil gi deg ca 10 meter hver vei. Let etter en pumpe som har relativ høy bar. 0,3 oppover kanskje. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 gane_master : er det boden ved siden av, eller under\over rommet du skal ha pumpe med tank i ? Lenke til kommentar
game_master Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 ingen trapper. ingen høydeforskjell. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 ingen trapper. ingen høydeforskjell. 5694050[/snapback] Trenger ikke kraftigere pumpe da. Men det kan være litt stress å fylle systemet, men det bør svive greit etterpå. Og så lenge systemet er lukket så har det ingenting å si med løftehøyde og slikt. Et lukket system er nøytralt uansett. Lenke til kommentar
haakie Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) ingen trapper. ingen høydeforskjell. 5694050[/snapback] Trenger ikke kraftigere pumpe da. Men det kan være litt stress å fylle systemet, men det bør svive greit etterpå. Og så lenge systemet er lukket så har det ingenting å si med løftehøyde og slikt. Et lukket system er nøytralt uansett. 5694181[/snapback] Da trenger man ikke, men man må ha kraftigere enn tt bw stock pumpe Edit, hvilken pumpe har du ? Endret 3. mars 2006 av haakie Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Da trenger man ikke, men man må ha kraftigere enn tt bw stock pumpe Edit, hvilken pumpe har du ? 5695549[/snapback] Jeg? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Trådstarter 5697399[/snapback] jeg har den pumpa som følger med waterchill-settet. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310118 5690279[/snapback] Svarer for han BTW: Les gjennom posten før du stiller spørsmål Lenke til kommentar
game_master Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 jeg kommer nok til å forsøke prosjektet med den pumpa jeg har. jeg har også tenkt på noen andre ideer. hva med å senke radiatoren i vann? eller olje? vil det gi bedre kjøling enn når den står i luft med vifter? Kanskje like greit å prøve det.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå