linuxmakke Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei. Er det noen spessielle sjangertrekk for faktatekst? mvh erlend halvorsen Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Formelle, seriøse, innledning -> hoveddel -> konklusjon, lurt å se saker fra flere sider, drøfte dem før du til slutt (eventuelt) velger deg et standpunkt i konklusjonen, "upersonlige" Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Airbus 380 er idag verdens størte fly. Det har to etasjer med en kapasitet på opptil 555 (max. 800) passasjera. Første flight skjedde på 27 April, 2005 i Toulouse, Frankrike, flyet vil bli tatt i bruk som rute fly først i slutten av 2006 etter 15 månader med testing. Det vil komme to forksjellige modeller av flyet, A380-800 som er passasjer versjoen av flyet og A380-800F som er cargo versjonen. er dette en 6'er intro hehe ? Endret 3. mars 2006 av linuxmakke Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Må nok skuffe deg der. Hvilken klasse går du i? For det første inneholder teksten en del skrivefeil, noe jeg faktisk tror har litt å si for karakteren ennå. I tillegg var ikke teksten videre spennende, husk at innledningen skal fange leserens oppmerksomhet. Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Nei, langt fra 5695118[/snapback] Hvorfor ikke ? det er det jeg trenger å vite Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Må nok skuffe deg der. Hvilken klasse går du i? For det første inneholder teksten en del skrivefeil, noe jeg faktisk tror har litt å si for karakteren ennå. I tillegg var ikke teksten videre spennende, husk at innledningen skal fange leserens oppmerksomhet. 5695652[/snapback] Du har nokk rett, men det er en faktatekst. Er det vanlig å fange oppersomhet da? Er det ikke bare, fakta, fakta , fakta? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Ser poenget ditt, men en faktatekst behøver ikke å være gørr kjedelig. Siden du skal skrive om fly, kanskje du kan begynne stilen med "Visste du at .." og komme med noe fascinerende fakta som er relevant i forhold til oppgaven? Hvis ikke, bør du i alle fall ikke begynne så direkte. En innledning kan gjerne presentere emnet ditt, slik at leseren vet de store trekkene i det han kommer til å lese. Lykke til Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Ser poenget ditt, men en faktatekst behøver ikke å være gørr kjedelig. Siden du skal skrive om fly, kanskje du kan begynne stilen med "Visste du at .." og komme med noe fascinerende fakta som er relevant i forhold til oppgaven? Hvis ikke, bør du i alle fall ikke begynne så direkte. En innledning kan gjerne presentere emnet ditt, slik at leseren vet de store trekkene i det han kommer til å lese. Lykke til 5696775[/snapback] Takk takk cecolon, en intro kan f.eks vere slik da: Tenk deg en danskebåt, og tenk deg at denne båten kan fly, da er man ikke langt fra Airbus 380 som idag er verdens største passasjerfly, og kan seate opp til 800 passasjerer. (....) Synst at den får litt sånn artikkel preg, hva tenker dere? Endret 4. mars 2006 av linuxmakke Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Er dette en 6'er innledning da`? Hva med å sitte ved bardisken å ta ett par White Russian menst du cruiser på 30 000 fot på vei til New York, eller kanskje surfe litt på internett ?. Noen vil også kanskje ligge strak ut i sengen og nyte skyene menst de leser avisen, man kan jo alltids også gå å se hva det seller nede i butikken. Endret 4. mars 2006 av linuxmakke Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Mye bedre! Dette fanger leserens oppmerksomhet, gir et hint om hva teksten skal handle om, samtidig som den åpner for at teksten skal være sakprosa. Anbefaler at du går over rettskrivningen, du kan score en del på å skrive korrekt norsk, samtidig som det er kjekt å kunne Hva med å sitte ved bardisken og ta et par White Russian mens du cruiser på 30 000 fot på vei til New York, eller kanskje surfe litt på internett? Noen vil kanskje heller ligge strak ut i sengen og nyte skyene mens de leser avisen, og man kan jo alltids (fjernet) gå og se hva som selges i butikken. Det som står i kursiv er forslag til omformuleringer, mens det som står i fet skrift er rettelser. Du svarte meg ikke på hvilken klasse du går i? Endret 4. mars 2006 av cecolon Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Tusen takk for hjelp Men egentlig skal teksten skrives i nynorsk, bruker Adobe InDesign og den retter ikke teksten. Går i 9. klasse Endret 4. mars 2006 av linuxmakke Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Oki! InDesign har jeg ikke hørt om. Ville uansett ikke lent meg på stavekontroll, men lært språket vårt først som sist Skolene prioriterer det alt for lite Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Oki! InDesign har jeg ikke hørt om. Ville uansett ikke lent meg på stavekontroll, men lært språket vårt først som sist Skolene prioriterer det alt for lite 5699515[/snapback] InDesign er det som er mest brukt i produksjon av aviser og blader. Der man har spalter etc. Men har også lyst på litt tips om brødtekst innhold : ) anyone? Endret 4. mars 2006 av linuxmakke Lenke til kommentar
linuxmakke Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 bump bump bump bump Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå