Ozelot Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Av en eller annen grunn sier det stopp når jeg prøver å finne ut formelen for å finne ut hva katet er. Jeg har en rettvinklet trkant, der hypotenus er 20, og begge katet er ukjent. Jeg har surfet meg fram til denne formelen: men herfra er jeg helt blank. Noen som gidder å hjelpe ? Forholdet mellom de to katene er. Edit: forholdet mellom katetene er 16:10 eller 16:9 (jepp, det er snakk om lcd skjerm). Edit 2: tenk deg at det ene katetet er 16 lengder, og det andre 10 lengder. Endret 2. mars 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Dr.Ittsekk Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi har en rettvinklet trekant der h = 20. Hva skal du finne? Katetene? Tror det er noe du ikke har fått med fra oppgaven, f.eks. forholdet mellom katetene. Lenke til kommentar
chrlod Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Eller du kan anta at begge katetene er like store. Da har du eleminert ned til en ukjent og kan lett bruke f.eks. phytagoras. Du kan også uttrykke katetet med variabler. Hvor gammel er du? Lurte liksom bare litt på hvor langt du er kommet.. =P Edit: Hvis du vet noen vinkler kan du også bruke cosinussetningen, men som sakt kommer det litt an på hvor langt du er kommet... Endret 2. mars 2006 av chrlod Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Ut fra oppgaveteksten står det at du har en 90° vinkel, og at hyp = 20. Dette sier ingenting om katetene, så du kan i beste fall regne et forhold mellom dem. Når jeg ser på formlene dine, har du brukt samme variabel for begge katetene. Dette vil bety en likebeint, rettvinklet trekant. Stemmer det at du har dette? I såfall har du hyp^2 = 2kat^2 => kat = h/sqrt(2) = 20/sqrt(2) hvis jeg har regnet rett. Edit: du har skrevet "forholdet mellom katetene er." Manglet det noe her? Endret 2. mars 2006 av cecolon Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Beklager, glemte å legge ved all informasjon. Forholdet mellom katetene er 16:10 eller 16:9 (jepp, det er snakk om lcd skjerm). Det bildet jeg la inn i første innlegg, er bare noe jeg har funnet på nett , men jeg klarer ikke helt å jobbe noe videre Edit: oppdatert førsteinnlegg. Endret 2. mars 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 kat1 = 16k kat2 = 9k hyp = 20 20^2 = (16k)^2 + (9k)^2 = 337k => k = 400/337 kat1 = 16 * (400/337) ~ 19 kat2 = 10,7 Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Ut fra oppgaveteksten står det at du har en 90° vinkel, og at hyp = 20. Dette sier ingenting om katetene, så du kan i beste fall regne et forhold mellom dem. Når jeg ser på formlene dine, har du brukt samme variabel for begge katetene. Dette vil bety en likebeint, rettvinklet trekant. Stemmer det at du har dette? I såfall har du hyp^2 = 2kat^2 => kat = h/sqrt(2) = 20/sqrt(2) hvis jeg har regnet rett. Edit: du har skrevet "forholdet mellom katetene er." Manglet det noe her? 5689943[/snapback] Lærer dere å skrive 20/sqrt(2) på kyb? Det skal selvfølgelig være 10*sqrt(2). Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Blæh Hadde blitt litt vanskeligere å følge utregningen da, men ser poenget. 1/0 ~ inf btw. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hehe, omtrent uendelig, ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå