Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fint det, na X.

Du trekker jo uansett inn momenter og argumenter som nok ligger litt på siden av det hele, så jeg vil tro at vi neppe går glipp av så mye.

Har man et så elendig husvære at man må ty til AC for å oppnå en stabil temperatur, så får man heller la være testing og eksperimentering da!

Her har jeg i alle fall små problemer med å holde en god nok og relevant temperatur.

Forøvrig har jeg tilgode å bli sponset med noe som helst, jeg har sjøl betalt hver eneste bit som måtte være aktuell å bruke i de forskjellige tester og omtaler.

Jeg har heldigvis ikke noe problem med å takle konstruktiv kritikk, og har heller ingen problemer med å innse at ting kunne vært gjort annerledes.

Men skal jeg dermed legge meg paddeflat for forslag og påstander som langt på vei grenser til situasjoner som bare en brøkdel av forumbrukerne vil ha nytte av?

Nei.

Du bør like godt som meg, forstå at 95% av de som benytter seg av dagens over disk, solgte vannkjølingsutstyr, neppe vil ha særlig utbytte av resultater som måtte komme fra et mer ekstremt oppsett.

Man må gjerne "briefe" med det, men det er heldigvis ikke min natur.....

Jeg har ellers ingen problemer med å si som så:

To paralellkoblede radiatorer i kombinasjon med en "vanvittig" pumpe, gjerne også med superblokka til Nils G innlemmet, ville høyst sannsynlig gitt et noe annerledes resultat. Skal jeg våge meg på å tippe 3-4graders forbedring, så synes jeg oppriktig talt at jeg strekker meg ganske langt?

Det du tross alt må huske på, na X, er at dagens utstyr og resultatet man oppnår med det, ikke er steinaldersk, tiltross for en ganske beskjeden flow gjennom systemet.

Var det ikke nettopp Cathar, som påstod at en Eheim 1046 skulle være god nok for hans Storm G4?

Men du (og ikke minst menu!) vet kanskje bedre?

Til slutt:

Når det kommer til "rumpedilting", ville jeg nok vært svært forsiktig med å uttale meg.

Langt de fleste her er nok klar over at nettopp det uttrykket helt klart ville passet bedre et helt annet sted!

Snakk om å skyte seg selv i foten.....

Lenke til kommentar
Stigerør i reserator tror jeg ikke har noe for seg.

Den svake pumpen kombinert med stigerør vil resulterere i en laminær vannstrøm ettersom vannet knapt nok pipler opp av stigerøret.

Denne effekten er svært lite heldig når diameter på røret er så stor som på reserator.

Om man kikker ned i en orginal reserator så ser man at det er turbulens i vannet.

Kunne vært artig å prøve, men tror nok vinningen går opp i spinningen. Det man tjener på å ikke få små mengder varmt vann i pumpens innsug taper man på effekten av den laminære vannstrømmen.

Når det gjelder den andre lettere off-topic diskusjonen, så burde det ikke ta stort mer enn 30min å teste.

Man måler vanngjennomstrømningen på de forskjellige blokkene med og uten radiator. Skulle kunne få noen gode hint ved hjelp av en god gammeldags 10L vaskebøtte :)

5718582[/snapback]

Ok, du har antakelig rett i det, om orginalpumpa er svak.

Men bytter man til en kraftigere pumpe, så vil jeg tro at det kan ha noe for seg?

Da vil man jo kunne bryte den laminære vannstrømmen, og dermed få en bedre konveksjon mellom tankvegger og vann?

Sjøl har jeg ingen erfaring med reseratoren, så det blir bare en gjetning.

Ellers har jeg faktisk lekt meg litt med vanngjennomstrømningen (takk!) i forskjellige sammenheng, og målt effekten av radiator(er) rørbend og flere blokker i serie.

Jeg har dessverre ingen tall å legge frem her foreløpig, men det kan godt hende at disse ikke er så langt unna.

Jeg har tross alt endel blokker liggende her, (og en vil jeg tro?) passende radiator som jeg i farten ikke huske navnet på.

Men som i sin tid, ble ansett for å være noe av det råeste man kunne få tak i, i flg en herremann ved navn Nils G.

Jeg er imidlertid pt opptatt med test og omtale av et par Iwaki-pumper her, så jeg må i alle fall konse på ferdigstillelse av dette, før jeg evnt tar tak i et gjennomstrømningsprosjekt.

--

Ellers vil jeg gjerne rette en liten takk til Kvakksalveren i innlegg #138.

Han har vært observant nok til å få med seg at resultatene jeg har kommet frem til, er sammenfallende med hva som er oppnådd hos Procooling, gitt de samme vannmengdene jeg har operert med. ;)

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Som sagt. blir feil når man tror en gallon er 120 liter. Får litt feil flow da :D

Jeg har også lest den testen og tallene stemmer veldig godt med dine Skrue :)

Hvis du tar et rør på 1 tomme innvendig diameter så får du en flow på 96 liter i minuttet forutsatt vannet beveger seg med 3 meter i sekundet.

Jeg skulle likt å ha sett den vannblokka som klarer å ta unna det trykket. og ikke minst få plass til 2,5 cm tykke slanger. :hmm:

Endret av Gromit
Lenke til kommentar

Det er bare morro å se at en skrivefeil fra meg kan utløse så mye fun,jjeg er dessverre ordblind og beklager det.

Reseratoren bruker jeg til htpc anlegget i stua ;) det er og viktig å fortelle at jeg gjorde moddifiseringen nøyaktig som NilsG og skiftet nipplene.

JEG fikk 4 grader lavere tempratur med å skifte pumpe og nippler pluss gjøre slangemodden.

Før modden var kjøletårnet like varmt over hele flaten etter slangemodd ble det merkbart varmere i den øverste delen. Den lille orginalpumpen hadde tydelig problemer med å takle tre kjøleblokker jei kunne knapt se bevegelse i vannet med reseratoren halvfull før skifte av pumpa.

Testen din gidder jeg ikke kommentere mer Skruemannen du er en kverulant som aldri gir deg selv om det er innlysende at testen er ubrukelig. Skriv en mail til swifttech du og fortelle dem at anbefalingen til swiftech på en 1200 liter pumpe med 3,1 meters løftehøyde er bare bullshitt for å få Storm blokka til å yte sitt beste :!:

While this design yields performance nominally equivalent to the MCW6000 series water-blocks in systems flowing 0.75GPM or less, it really starts shining in the 1 GPM and above range. In other words, system designers should pay particular attention to the overall system flow rate when integrating the Storm water-block. In this context for example, using 3/8" ID tubing and the MCP350 pump is possible, and will yield very good results, but using 7/16" or 1/2" ID tubing and a high flow pump such as the MCP655 will yield the best possible performance from the Storm water-block (providing other components do not heavily restrict the overall system flow rate).

http://www.swiftnets.com/

Lenke til kommentar

Det kan jeg ikke umiddelbart gi et fullstendig svar på.

Men det er ingen forskjell på vanlig vann kontra destillert vann, men ren frostvæske og olje har dårligere varmeledende egenskaper.

Hvor mye dårligere eller hvor mye mer resultatet vil kunne variere med forstvæske eller olje, kan jeg ikke si noe konkret om.

Juice(?) kan du med en gang utelukke. Den inneholder i de aller fleste tilfelle sukker i en eller annen form, noe som kan få følger for vannpumpa, og vil høyst sannsynlig kjøle dårligere.

Blander man inn UV-reaktive stoffer i vannet, vil det neppe ha noen betydning.

En viss mengde frostvæske i vannet vil imidlertid redusere kjøleevnen noe, men det er uansett ikke snakk om de store forskjellene.

@menu:

Jeg synes oppriktig talt synd på deg, ettersom du enten ikke fatter eller vil forstå hva denne testen går ut på.

Det jeg har forsøkt å vise, er at selv ganske beskjedne vannmengder gjennom det jeg vil kalle et normalt system, ikke har vesentlig betydning for resultatet. Noe som faktisk også avspeiles i andre tilsvarende tester, men som du fullstendig ser ut til å overse.

Testen min har ikke utgangspunkt i hvordan man kan oppnå best mulig resultat i et kjølesystem, men var ment å avdekke hvor store variasjoner man ville få med endrede / mindre vannmengder gjennom systemet.

Hadde hensikten derimot vært å finne ut hvor store vannmengder / trykk som måtte til for å oppnå best mulig resultat, så hadde testen selvsagt sett helt annerledes ut.

Det er rett og slett besynderlig at du ikke har forstått det?

Beklageligvis kan jeg ikke hjelpe deg mer på vei til forståelse enn det jeg har gjort til nå.

La det samtidig også være sagt at jeg ikke kommer til å kommentere ytterligere innlegg fra deg.

Lenke til kommentar
Hvor mye betyr vannmengde, eller flow, i et vannkjølingssystem? Vi undersøker saken nærmere i vår testbenk.

Les mer

5688218[/snapback]

Såg på testen at probleme var innstruping i kjøleblokk.

Valg av pumpe må gå på hvor mye utstyr du har. Des større pumpe du får, des større flow får du ja. Men trykket vil selvsagt også øke på grunn av motstanden i kjøleblokkene. Derfor er det lurt å finne den rette ballansen på hvor kraftig pumpe du velger ut fra ditt behov. Og en annen ting. Ikke koble allt i serie av kjøleblokker. Sett dem heller i paralell. En sløyfe for GPU, En sløyfe for minne, En for CPU etc.

Men la de komme sammen ijenn før radiatoren. For å unngå for stort trykk og for liten flow her, kan du sette inn flere radiatorer paralellt. Da vil trykke synke over radiatoren, og flowen stige i sløyfene.

Om du vil regulere forholdet mellom hver kjøleblokk, kan du sette på ventiler som du kan regulere flowen med. Alternativt kan du bruke en 3-veis ventil eller en blandeventil for å avlaste trykket fra pumpa. Blandeventilen kan også erstattes med en sikkerhetsventil som slipper overtrykket tilbake til tanken.

Når det gjelder egenskapen til kjølemediet, så vil man få mindre og mindre utbytte med å øke flowen over en viss mengde. Kurven vil glatte seg ut, og til slutt er der ingenting å hente. Det samme gjelder for luft.

Vedlagt ligger eksempel på oppkobling.

FlowChart.bmp

Endret av gjbuset
Lenke til kommentar
jøss å komplisert du skal gjøre det da!  sikkerhetsventil er bortkastet mener jeg! akvariepumper o.l. som brukes i normale vannkjølinger klarer ikke å produsere store trykket uansett!

5724524[/snapback]

Vel....

Som sagt: Du trenger det ikke. Det er i tilfelle en eller anna idiot som skal prøve for første gang eller noe. Så slipper han sprengte koblinger og trøbbel med disker etc.

Vet aldri hvilke folk som skal prøve seg på nye prosjekt.

Jeg selv hadde kuttet ut ventilene da men. Kansje hatt blandeventilen for å unngå for stor belastning på pumpa, og minst mulig trykk. Men da hadde jeg heller valgt en pumpe etter formål som hadde rette effekten, pumpekapasiteten, oppbygging av skovlene, maks trykk etc.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at det var en fleip?

Kvikksølv er som kjent svært giftig, og derfor ikke egnet i vår sammenheng.

Men at det har gode varmeledende egenskaper? Definitivt!

5721095[/snapback]

Jada, det var ikke spesielt seriøst. Så dum er jeg ikke. Ble bare inspirert av alle forslagene til Klev1... ;)

Lenke til kommentar

Sukk. Jeg synes denne tråden har mistet sin interesseverdi nå. En masse påstander og folk som "står på sitt". Selv om jeg ser noen "feil" i testen, er den allikevel ikke meningsløs, fordi den tester en oppsett som jeg tror de fleste har.

Ikke alle har tid og mulighet til å teste ut forskjellige komponenter, og kjøper et ferdig kit. Noen kan da bli lurt til å tro at et kit er vesentlig bedre enn et annet pga av en komponent.

Det som er viktig å pressistere i slike tester er hva som skal testes. Blokka? Pumpa? Radiatoren? Eller hele sløyfen. Alle som har faktisk studert kjøleteknikk/varmeveksling vet dette.

Jeg tror årsaken til at diskusjonene flyr så høyt her, er at optimalisering av et varmeveksler nettverk er kompliserte saker. Det krever beregninger og dyp teoretisk forståelse som jeg har til gode å se at noen på denne tråden faktisk har i stor grad.

Mitt råd til dere som krangler blir:

Sett opp et varmeveksler diagram, definer mål og hensikt. Hvis meg likningsettet som beskriver løsningen. Kjør 2 i 3 forsøk for å idenifisere effekten av forskjellige faktorer, for dermed å finne ut hva som har noe å si. Hvis du ikke vet hva et 2 i 3 forsøk er, kan jeg anbefale noen fine fag fra gamle NTH, nå NTNU i Trondheim. :)

Derfor: Hvis vi kunne få en fin diskusjon om varmeveksler nettverk og hvordan velge optimale komponenter for dette til en PC ville det vært topp. Skal vi bare krangle med påstander, synes jeg tråden kunne vært stengt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg vil nå anse resultatene jeg har kommet frem til som ganske konkrete?

Å kalle disse for påstander blir vel litt feil synes jeg, og da svarer jeg for meg selv.

Samtidig kan det jo være greit å ha i mente at man langt på vei kom frem til samme konklusjon på Procooling-forumet.

Man kan helt sikkert finne "feil" i testen, og den kunne ganske sikkert ha vært utført på et annet grunnlag.

Hensikten med testen var forøvrig å se hvordan et vanlig vannkjølingssystem ville reagere på endring i vannmengdene gjennom dette, innenfor de verdier / mengder man kan forvente i en slikt oppstilling.

At jeg har tatt for meg to-tre forskjellige blokker i denne sammenheng, var jo bare for å verifisere at resultatet ble tilnærmet det samme, nær sagt uansett (CPU)blokk.

Ellers skulle jeg gjerne ha gått mer vitenskapelig til verks, nettopp fordi som du sier; en optimalisering av et varmevekslernettverk er kompliserte saker.

Det har jeg dessverre ingen forutsetninger og muligheter for, ei heller besitter jeg de nødvendige matematiske kunnskapene som behøves i dette tilfelle.

Spørsmålet er allikevel om man behøver å dra det så langt?

Et praktisk forsøk vil jo uansett gi en ganske god indikasjon på hva som er i ferd med å skje under varierende forutsetninger, og jeg tror dette vil være godt nok for de aller fleste.

Det er tross alt ikke snakk om rakettforskning her.

Men som allerede nevnt; hadde jeg hatt utstyr og kunnskaper på høyskolenivå, så hadde jeg selvsagt lagt disse til grunn i en slik test.

Å stenge tråden fordi diskusjonene av og til tar av litt, blir forøvrig ikke aktuelt.

Lenke til kommentar

hehe

Jeg tror vi er ganske så enige i mye Skrue. Jeg mener i grunn at en diskusjon bør være sakelig. (Den kan godt være med høy temperatur :) ) Er den ikke det blir det helt feil. Når folk hakker på deg på helt klart sviktende faglig kompetanse blir det hele bare teit. Samtidig ser jeg at "oposisjonen" har en del poeng de også.

Det som jeg mener du har gjort nå Skrue, er å lage grunnlaget for en fin artikkel serie som tar for seg tema og tester av:

Radiatorer

Pumper

Blokker

Samt forskjellige sløyfer med tanke på optimalisering av disse. :thumbup:

Jeg har en del erfaring med både teori og praksis på dette området, men det begynner å bli ca 9 år siden jeg jobbet med det. Derfor jeg er ikke 100% up-to-date på det matematiske her. :whistle:

Skulle du ha kapasitet til å skrive en slik artikkelserie skal jeg gjerne bidra med teori i alle fall. Kanskje flere kunne bidra her?

Lenke til kommentar

Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk.

Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt?

Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen.

MEN jeg tenker at kansje alle pumpene har høy nok flow og trykk til å ligge over den grensen der det begynner å utgjøre merkbare forskjeller.

Ser at i testen er det ikke store forskjeller i det hele tatt, men dette er på 1 blokk. Blir større forskjeller på 5 blokker?

Jeg vet ikke om dette har blitt tatt opp tidligere i tråden, men jeg har ikke tid til å lese hele da jeg er på jobb.

Mulig jeg har forklart meg på en mongo måte, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener.

Setter pris på det om noen gir tilbakemelding på om dette er helt på jordet eller om jeg ville fått en merkbar temperaturforbedring i loopen min.

Lenke til kommentar
Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk.

Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt?

Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen.

Uten å ta stilling til resten av det du skriver må jeg poengtere en ting: vannkjølingens rolle er ikke å holde vannet kaldt, det er å holde komponentene kalde. Om vannet ikke tar opp like mye varme, så transporterer det heller ikke så mye varme bort ifra komponentene.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...