Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kort oppsummert, uten å være frekk her:

Nå har det vært mye dilldall rundt radiator og flow i endel av innleggene her, den får ta på seg hatten som synes den passer.

 

Når skal dere få inn i hodet at det ikke er RADIATOREN som er syndebukken her da??

 

Det er helt innlysende at man ikke uten videre kan dytte 1000ltr/t gjennom en Black-Ice Pro II "ustrtaffet" i et stand-alone oppsett.

Men legg nå merke til én ting, og jeg ber så sterkt jeg kan om det:

 

Det er i all hovedsak BLOKKENE som representerer motstanden her, og som dermed reduserer gjennomstrømningen.

Denne er jo såpass lav, (under 200ltr/t) at radiatoren ganske så greit kan ta unna denne vannmengden, uten å påvirke denne i alvorlig grad!

 

Gjør nå et alvorlig forsøk på å legge sammen to og to, etter at jeg setter fokus på følgende:

Avhengig av hvilken CPU-blokk som var montert, fikk man jo også forskjellig flow i systemet.

Lavest flow fikk man jo når AC-blokka var montert, ERGO var det blokka som påvirket vannstrømmen.

Hvorfor enkelte da trekker frem en masse uforstandig sludder og vås om at paralellkoblede radiatorer i dette tilfelle skal gjøre alt så mye bedre, kan jeg ikke fatte!

Forsøk nå å få øynene opp for fakta her: Vi snakker om "futtiga" 180ltr/t som max her, og ingen skal få meg til å tro at paralellkoblede eller større radiatorer vil øke flow dramatisk i dette oppsettet!

 

Derimot kan man gjerne trekke dette inn som et moment i et system som tillater en langt høyere flow, men da må man i første rekke finne frem til blokker som tillater dette!

Da vil de gjerne ha en helt annen konstruksjon enn f.eks Storm G4 eller AC cuplex, som takket være sin konstruksjon i de aller fleste tilfelle vil være en begrensende faktor.

Først DA, kan man sette fokus på radiatoren som en restriksjon i systemet!

5714699[/snapback]

 

Du sammenligner epler og pærer mann og forstår det ikke selv!

 

Du tester en lousy restriktiv drittblokk mot den beste hiflo blokken som er anbefalt å kjøre 500 liter i timen gjennom pluss høyt trykk med en pumpe og et radiatoroppsett som er heeelt uegnet !

G4 blokken skal ha bra flow korte slangeføringer og to radder pluss kraftig pumpe.

 

Og denne linken beviser at du er helt på jordet og at du ikke kan sammenligne de blokkene http://www.procooling.com/index.php?func=a...es&disp=90&pg=1

 

For comparison the Little River Cascade and Cascade SS waterblocks are also shown. It is clear from this graph that the cooling effectiveness of the Storm is changed somewhat from the Cascade. At extremely low flow rates (0.25 GPM), the block actually performs worse than the Cascade. As flow rate increases to 0.5-0.75GPM, the performance improved and is essentially equal to the Cascade SS. At flow rates of 1GPM and above the Storm G4's design is superior. Even though the Storm design is more restrictive than the Cascade or Cascade SS, the dT at 1.7GPM for the storm is still around 0.2C better than the Cascade SS at 2.2GPM.

 

 

0,5 gallon/min = 120 liter /min :innocent:

 

Jeg har 2x G4 Amd systems og har brukt dager på å tune og teste pumper radiator komboer så jeg veit at den testen din er bullshit

 

 

Better luck next time :!:

5715072[/snapback]

 

 

Om du leser artikkelen skikkelig så ser du kanskje at temperaturen på vannet ligger på 22,4 °C hva tror du romtemperaturen ligger på ?? Det er ikke mye å hente her, selv ikke med den største radiatoren fra en semitrailer ville du kunne oppnådd noe vesentlig bedre kjøling av vannet i radiatoren. Prøv å dempe deg litt ned og bruk hodet selv før du kritiserer andres arbeid.

 

Forutsatt at blokken og vannet har tilnærmet samme temperatur er Delta T fra blokk til CPU hvor det er mest å hente på optimaliseringer. Jeg savner måling av temp på blokken vs prosessor + temp luft før og etter vifte på radiator. Samt gjentagende forsøk som viser hva usikkerheten i målingene er.

Lenke til kommentar
Du sammenligner epler og pærer mann og forstår det ikke selv!

 

Du tester en lousy restriktiv drittblokk mot den beste hiflo blokken som er anbefalt å kjøre 500 liter i timen gjennom pluss høyt trykk med en pumpe og et radiatoroppsett som er heeelt uegnet !

G4 blokken skal ha bra flow korte slangeføringer og to radder pluss kraftig pumpe.

 

Og denne linken beviser at du er helt på jordet og at du ikke kan sammenligne de blokkene http://www.procooling.com/index.php?func=a...es&disp=90&pg=1

 

For comparison the Little River Cascade and Cascade SS waterblocks are also shown. It is clear from this graph that the cooling effectiveness of the Storm is changed somewhat from the Cascade.  At extremely low flow rates (0.25 GPM), the block actually performs worse than the Cascade. As flow rate increases to 0.5-0.75GPM, the performance improved and is essentially equal to the Cascade SS.  At flow rates of 1GPM and above the Storm G4's design is superior.  Even though the Storm design is more restrictive than the Cascade or Cascade SS, the dT at 1.7GPM for the storm is still around 0.2C better than the Cascade SS at 2.2GPM. 

 

 

0,5 gallon/min = 120 liter /min    :innocent:

 

Jeg har 2x G4 Amd systems og har brukt dager på å tune og teste pumper radiator komboer så jeg veit at den testen din er bullshit

 

 

Better luck next time  :!:

5715072[/snapback]

 

Nei, jeg er visst ikke i stand til å se forskjell på hverken det ene eller andre, i følge dine vurderinger.

Men jeg er ikke så sikker på at jeg vil ta dem til følge?

 

La meg for ordens skyld få legge til at jeg også har fått med meg Cathars blokker og de resultatene han har oppnådd.

En sak det også kan være verdt å merke seg, er hva han sier om G4-blokka:

 

Make a block that doesn't require as high flow rates to achieve excellent cooling performance, such as would be suitable for use with an Eheim 1046 and 3/8" ID tubing for which 2-3LPM would be the typical sort

 

Jeg vil like å se deg klare 500ltr/t gjennom den blokka med en Eheim1046, som vitterlig er en pumpe som konstruktøren selv hadde i tankene i denne konstruksjonen?

Hvor er anbefalingen om dette da? Og vil du virkelig kalle en G4-blokk for en high-flow blokk?

Faktum er at den ikke slipper voldsomt mye mer igjennom i forhold til en AC Cuplex, som antakelig er den du sikter til når du bruker uttrykket en "lousy restriktiv drittblokk"?

Tidligere har jeg faktisk også testet dette forholdet, og med en 600 liters pumpe med H-max på 1,65m ble resultatet følgende:

AC Cuplex Pro: 174,2ltr/t

Storm G4: 192,8ltr/t

Altså en forskjell på skarve 18,6 liter pr time! Eller 0,3 liter pr minutt, om du vil. En ganske liten forskjell vil jeg si, som jo dermed legger G4-blokka farlig nære den "lousy restriktive drittblokka" du nevner! Hiflo, menu?

 

Dessuten var det slett ikke snakk om å sammenligne blokker her, så hvor vil du egentlig?

 

At du selv har ligget langflat i dagesvis med "tuning" og testing av pumper og radiatorer, kan jo ikke frata meg de resultatene jeg har kommet frem til?

Og resultatene dine da? Hvor er de, og hva er fakta etter din tydeligvis formidable innsats? Med hva slags utstyr?

Få høre nå da, hvilke temperaturer du har oppnådd!

Foreløpig er det stort sett drittslenging og usakligheter du har kommet med, så nå er det vel på tide å legge frem noen tall, menu?

Ryggesløse påstander vil i alle fall ikke jeg bry meg noe særlig om......

 

Prøv å åpne øynene dine for at andre enn deg kan klare å vurdere slike ting, og slutt å grine som en baby som har mistet suttekluten sin!

Hvilken sutteklut det er snakk om bør du fatte, skjønt jeg har min tvil om det..... ;)

Lenke til kommentar

Jeg liker dårlig folk som bare kommer og slenger dritt. Skrue vet jeg har stor kompetanse på vannkjøling. Hvis dere har så mye imot Skrue sin test så ikke les den. Alle vet at han brukte lang tid på den testen og fremdeles så sier dere at det er feil.............bevis det. Når det gjelder Skrue så har jeg stor respekt for arbeidet han gjør, så skal du\dere hele tiden si at han tar feil, så gjør en test dere også og legg den ut her. Inntil du\dere har gjort det så syns jeg utrykket klapp igjen brødboksen passer fint nå. Det går an å komme å være uenig uten å tråkke på folk.

Lenke til kommentar

Tror ikkje denne menu har skjønt poenget med denne testen i det hele tatt eg. De innvendingene har har kommet med er ikkje relevant i det hele tatt for den vanlige bruker som vurderer å gå over på vannkjøling. Tipper det er ca 10 personer som bygger vannkjøling som ham i hele landet :roll:

 

Det er en meget god test for vanlige folk som vurderer vannkjøling uten at de skal ha noe helt ekstremt. Skrue har gjort en meget god jobb. At noen har innvendinger mot metodikken i testen er forsåvidt greit. At noen kunne ønsket seg vurdering av andre radiatorer eller blokker er også greit. Men menu har bare kommet med pisspreik uten å bygge opp under påstandene sine. :thumbdown:

Lenke til kommentar
2 grader lavere for pumpeskiftet og to grader for slangemodifiseringa ! Sum er lik utrolige 4 grader lavere cpu og skjermkort temperatur 

 

Testet først å bare skifte pumpe = 2 grader lavere temperatur (kjøler nordside og skjermkort også) + 2 grader lavere med å legge inn slange.

 

Ikke så veldig vitenskapelig testet men jeg hadde ca samme romtemperatur og kjørte prime95 en time. Ingen tvil om at det hjelper 

 

5713369[/snapback]

 

 

Kanskje dette er på kanten, men det er fra tatt fra diskuter.no der menu har byttet pumpen på reseratoren sin. Som dere ser så sitter han selv på et enormt high flow system så han vet hva han prater om ;)

 

Dagevis med testing?

En time med Prime95 når ikke opp i kategorien dagevis med testing hjemme hos meg ivertfall :!:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

Hmmm.

Om det er grunnlaget for hans uttalelser, så blir det hele litt komisk.

Hele 4 (fire) graders forbedring har jeg også vondt for å tro på, medmindre utgangspunktet var særdeles dårlig da?

Etter det jeg har lest om reseratoren, så kjøler den jo sånn midt på treet.

Nå kjenner jeg ikke CPU-blokka i detalj, men skal ikke se bort fra at den kan nyte godt av en høyere flow.

Men fire grader? Det vil jeg like å se.

Det man uansett ikke må glemme oppi det hele, er jo at reseratoren / tanken som sådan ikke er endret på, og det er tross alt den som til syvende og sist bestemmer vanntemperaturen, og dermed CPU-temp....

Lenke til kommentar
Hmmm.

Om det er grunnlaget for hans uttalelser, så blir det hele litt komisk.

Hele 4 (fire) graders forbedring har jeg også vondt for å tro på, medmindre utgangspunktet var særdeles dårlig da?

Etter det jeg har lest om reseratoren, så kjøler den jo sånn midt på treet.

Nå kjenner jeg ikke CPU-blokka i detalj, men skal ikke se bort fra at den kan nyte godt av en høyere flow.

Men fire grader? Det vil jeg like å se.

Det man uansett ikke må glemme oppi det hele, er jo at reseratoren / tanken som sådan ikke er endret på, og det er tross alt den som til syvende og sist bestemmer vanntemperaturen, og dermed CPU-temp....

5718178[/snapback]

 

Hehe ja, men den modden innebærer vel at det varme vannet bil pumpet helt til toppen av tanken og det kalde blir tappet ut nesten i bunn. I utgangspunktet kommer vel vannet inn i bunn og ut i bunn :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hehe ja, men den modden innebærer vel at det varme vannet bil pumpet helt til toppen av tanken og det kalde blir tappet ut nesten i bunn. I utgangspunktet kommer vel vannet inn i bunn og ut i bunn  :dontgetit:

 

Nettopp.

Da vil man ganske sikkert øke virkningsgraden på "tanken", og dermed oppnå en noe lavere temperatur på vannet, vil jeg tro.

Men jeg trodde da vitterlig at Zalman i utgangspunktet hadde sørget for en slik løsning?

Enten har de oversett den, eller funnet ut at den kanskje ikke gavnet godt nok til å spandere et innvendig stigerør. :hmm:

 

@Gromit: Joda, regnestykket ditt er jo observert!

Lenke til kommentar
Hehe ja, men den modden innebærer vel at det varme vannet bil pumpet helt til toppen av tanken og det kalde blir tappet ut nesten i bunn. I utgangspunktet kommer vel vannet inn i bunn og ut i bunn  :dontgetit:

 

Nettopp.

Da vil man ganske sikkert øke virkningsgraden på "tanken", og dermed oppnå en noe lavere temperatur på vannet, vil jeg tro.

Men jeg trodde da vitterlig at Zalman i utgangspunktet hadde sørget for en slik løsning?

Enten har de oversett den, eller funnet ut at den kanskje ikke gavnet godt nok til å spandere et innvendig stigerør. :hmm:

 

@Gromit: Joda, regnestykket ditt er jo observert!

5718293[/snapback]

 

På min reserator var det ikke en slik løsning "innbygd" men lagde en slik "mod" selv, vet ikke helt om det hjalp da, men jeg tenkte at det sikkert var gunstigs om det ikke kom ut akkurat samme sted det ble sugd videre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Slett ingen dum ide!

Bare pass på å lage plata i et materiale som ikke korroderer. Plexi kan vel være greit!

 

@Spirre: Jeg tror det skal mye til for at det skal skje.

Jeg vil i alle fall tro at man uansett vil få en viss lekkasje mellom plate og tank, og dermed vil vel den faren langt på vei være eliminert.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar
litt kjipt dersom du glemmer å etterfylle da, ville tro det ble veldig mye mer viktig med rett vannstand i tanken med et sånt løsning.

5718481[/snapback]

 

Joa, men kan jo lage den endel lavere enn topp vansstand, den er jo ikke akkurat lav :). Personlig bruker jeg reseratoren som en stille kjøler, ikke en kraftkjøler, så den hadde vel vært grei uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dere ser bildet i tidligere link av den reseratoren, enkel og fin mod som dere ser. Å kjøpe inn utstyr for å sammenligne ditt og datt er ikke helt for alle, først må man ha en air-condition inne i hus slik at man kan se bort fra luft-temperatur når man tester temps slik at tempereaturen er lik på alle test-objekter, dette er det viktigste punktet (air-condition koster en god del kroner og slikt kan ikke tilpasses en lånt leilighet eller hybel uten lov heller), samt utstyret som testes koster jo noen kroner også da. Er ikke alle som blir sponsa slik med utstyr som de som "jobber" her på forumet for å teste, så det er veldig enkelt for dere å si at man må teste slikt selv. Og når testeren faktisk ikke kan ta noe kritikk i det hele tatt for ting han har gjort testing av, hva er i det hele tatt vitsen med å diskutere det på et forum etterpå? Bare for å få ros, det blir vel litt dumt? Og den suttekluten du snakker om? Om det er den jeg tror det er du mener på, så er den rett og slett ikke mistet, den har man da enda i god behold. :) Rumpedilting som det er her inne blir man bare kvalm av, og det får man fort nok av. Det går faktisk an å tenke litt selv også, lese litt og sette seg inn i ting andre steder enn her er bare sunt. Slik som det ble testet her kunne man like greit satt en bøtte med vann på en benk og hatt et passivt avløp ved å suge vann selv i starten for å så la det renne ned selv, så mye man skulle strupe pumpene. Kaller ikke dette akkurat for god "flow". Men det er vel forskjellige måter å teste på, og noen har jo aldri feil. :roll:

 

Menu var usaklig til å begynne med desverre, men faktisk kom han med mange gode poeng og noen gamle snasne linker som det faktisk er verdt å få med seg. Man må såklart lese hele artiklene for å se helheten.

 

BTW: 1 US gallon = 3.7854118 liter, 1 liter = 0.264172051 US gallon. Så får dere regne litt selv. ;)

 

Selv melder jeg meg ut av denne diskusjonen, blir bare piss her uansett fra alle parter.

Lenke til kommentar

Stigerør i reserator tror jeg ikke har noe for seg.

 

Den svake pumpen kombinert med stigerør vil resulterere i en laminær vannstrøm ettersom vannet knapt nok pipler opp av stigerøret.

Denne effekten er svært lite heldig når diameter på røret er så stor som på reserator.

 

Om man kikker ned i en orginal reserator så ser man at det er turbulens i vannet.

 

 

Kunne vært artig å prøve, men tror nok vinningen går opp i spinningen. Det man tjener på å ikke få små mengder varmt vann i pumpens innsug taper man på effekten av den laminære vannstrømmen.

 

 

Når det gjelder den andre lettere off-topic diskusjonen, så burde det ikke ta stort mer enn 30min å teste.

Man måler vanngjennomstrømningen på de forskjellige blokkene med og uten radiator. Skulle kunne få noen gode hint ved hjelp av en god gammeldags 10L vaskebøtte :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...