Ongabonga Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hadde vært flott om dere skrev i oppsummeringen hvilket produkt dere ville anbefale (pris kontra ytelse). 5688253[/snapback] Det har vel lite for seg når resultatene var så like som de var. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Nå skal eg ikkje skryte på meg at eg har vore spesielt aktiv på vannkjølingsdelen av forumet, men eg har nå lurket der også en stund. For noen måneder siden postet eg at eg trodde at det eneste som kunne påvirke temperaturen i ett vannkjølingsssytem var kor effektiv radiatoren var og lufttemperaturen rundt denne. Hastigheten på vannet er irrellevant, fordi det er kor fort radiatoren kan kvitte seg med varmen som betyr noe, om vannet strømmer fortere blir ikkje radiator mere effektiv. Denne artikkelen viser det veldig klart. Godt jobbet, en meget god artikkel. Har lurt på å oppgradere til G4 blokk og en litt kraftigere pumpe, men eg tror eg driter i det gitt Endret 2. mars 2006 av Dragavon Lenke til kommentar
2 Fast 4 Biltema Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset). Eksempel Høy vanngjennomstrømning: CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C Lav vanngjennomstrømnig: CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C Noen som vet om det stemmer?? Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) BTW: Det er en liten skrivefeil nederst på side 3: Eheim 1002, "Dette resulterte i en økning på 0,02 bar, bortimot maksimalt av hva denne pumpen klarer." Går utifra at det skal stå 0,2 bar, ikke 0,02 bar 5688631[/snapback] Der tar du nok feil...... Endret 2. mars 2006 av skongsli Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Ca 0,2 +- bar er det de fleste pumpene klarer å gi. Swiftech pumpa gir mer trykk. Forskjellen mellom pumpene kan ikke ikke være 0.2bar, 0.02 er nok riktig. Skrue er nøye med sånt. Endret 2. mars 2006 av samye83 Lenke til kommentar
rusle Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Har hørt når vannflyten synker så vil ikke tempraturen på den første komponenten øke (F.eks CPU), men tempraturen vil øke på andre (F.eks GPU), tredje (F.eks Chipset). Eksempel Høy vanngjennomstrømning: CPU 40C , Chipsett 30C ogGPU 50C Lav vanngjennomstrømnig: CPU 40C, Chipsett 35C og GPU 60C Noen som vet om det stemmer?? 5688837[/snapback] Jeg vil heller si at du merker en motsatt effekt. Ser man bare på antal watt som blir til varme som skal ledes bort så skulle vannet bli dobbelt så varmt hvis man halverer gjennomstrømningen. Sanheten er at en del av varmen forsvinner andre veier enn i vannet når temperaturen øker. Ved lavere gjennomstrømning/flow vil CPU vil varme vannet noe mere, men mere av varmen vil også gå rett ut i lufta på grunn av den økte CPU temperaturen. Kjøleeffekten vil da også bli dårliger ved neste komponent. Artig artikkel. Ser ut til at det er liten vits å prøve å bruke min "Aquamedic, Ocean runner" til et vannkjølingsprosjekt. 3500 l/h løftehøyde 3,2m Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Whoa, denne artikkelen har da sannelig knust alle påstander om høy flow o.l. Jeg fant det for logisk at høy flow tilsvarte lavere temps, men hey - guess not... Skulle gjerne likt å sett om dere kunne utføre tester med bruk av flere kjøleblokker og med forskjellige slangedimensjoner. Kanskje kan det på mystisk vis forandre temperatursvingningstendensen (whoa, langt ord) drastisk! Lenke til kommentar
skongsli Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Ca 0,2 +- bar er det de fleste pumpene klarer å gi. Swiftech pumpa gir mer trykk. Forskjellen mellom pumpene kan ikke ikke være 0.2bar, 0.02 er nok riktig. Skrue er nøye med sånt. 5688928[/snapback] Var jo det jeg prøvde å si..... Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Bra artikkel dette! Stå på! Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Dere skulle kanskje ha sett på strømningshastighet. Så kunne man ha samenlignet en eventuell temeratur forskjell mellom f.eks. 10 m/s og 20 m/s. Det dere har sett på hær er jo bare trykk og volumstrøm. Så poenget er at dere skulle kanskje ha tatt med strømningshastighet som en variabel her. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 En kraftig pumpe som jobber hardt p.g.a. restriksjoner i vannblokka vil vel utvikle en del varme som delvis havner i vannet også? En liten, billig og driftsikker pumpe er vel det beste alternativet for alle, noe sånt som Eheim 1046. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Kjempebra artikkel! Men må si at jeg faktisk ikke er så alt for overrasket. Lengre tid over cpu (lavere flow) gjør at vannet varmer seg mer opp, høyre temp enn ved høy flow. Men til gjengjeld får jo vannet lengre tid gjennom raddis, lengre tid gjennom raddis = lavere temp ut av radiatoren. Så om jeg ikke tar helt feil, og hva jeg kan lese ut av resultatene så øker antageligvis disse to faktorene proposjonalt (til en viss grad). 2 my cents. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Meget bra test, jeg liker tester som tar for seg "vedtatte sannheter" og ser om de stemmer. Synes egentlig ikke resultatet er så overraskenede som mange andre her. Synes det virker mest logisk at flowen ikke har så mye å si. Men det hadde vært interessant å se hva som skjedde ved ekstremt lav flow. AtW Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Meget bra test. Nå hadde det passet bra med en test med lite og mye vann i systemet. (Altså ikke tank og stor tank) Lenke til kommentar
tbend Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Kult. Dette var ikke helt hva jeg hadde forstilt meg Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Tror en 1046 sliter litt hvis du har 3 blokker og en trippel raddis i systemet ditt, det går men .................. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Bra test, skulle likt å sett enda lavere gjennomstrømming av vannet, for å finne ut hvor det begyner å bli "drastisk" økning av temperaturene. Ved 60l/t er fortsatt gjennomstrømmingen såpass stor at CPUen ikke får varmet opp vannet så veldig mye. vedder på at om man fortsatte å skru ned så ville vi sett en kraftig økning etterhvert. 5688247[/snapback] Først og fremst: Takk for maange hyggelige tilbakemeldinger! Gøy å lese at slikt blir satt pris på, og forhåpentligvis vil noen dra nytte av dette også? Til KriFos: Jeg skulle gjerne ha foretatt en kontrollert test med enda lavere flow, men benken tillot altså ikke det. Nå vet jeg ikke om noen her husker det, men for et par år siden foretok jeg en annen og litt uhøytidelig test i samme sak. Den gang monterte jeg en restriksjon, eller en dyse om man vil, med bare 3mm åpning i systemet. Selv med en såpass aggresiv reduksjon i vannstrømmen, steg ikke temperaturen spesielt mye! Husker ikke noen tall for dette, men noen alarmerende tempstigning var det ikke snakk om, da heller! Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 kjempebra test dette her, resultatene deres økte lysten min på vannkjøling et par hakk nå. nå er det bare for meg å få satt opp et driftsikkert system til en overkommelig pris. ikke umulig at jeg lager en tråd om dette i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Da er det endelig bevist: Det beste systemet man får for penger er pr i dag ThermalTake Big Water Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå