Gå til innhold

Betydningen av flow i et vannkjølingssytem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men der igjenn. Hvor mange har råd til PID-regulatorer på vannkjølingen sin? En for temperatur som styrer pumpa, en kaskaderegulering på flow mellom blokkene. Om ikke SplitRage ville blitt det beste da.

5730596[/snapback]

Hehe.. ler godt. Ja, og ikke bare koster det penger. Jeg er overrasket over hvor mange PID regulatorer som står uregulert i industrien. Jeg jobbet mye med slike i min ungdom, og kan ikke si jeg er flink.

 

Tunig av PID regulatorer i kaskade er enda vanskeligere!

Lenke til kommentar
Når det gjelder en stor eller 2 små radiatorer, kommer det helt an på hvor mye luft som blir pumpet gjennom radiatoren, arealet av overflatene inni radiatoren, oppkobling av radiatorene, etc. Så begge svarene kan vere riktige i forhold til optimalisering av reguleringssløyfa.

5730596[/snapback]

Nettopp. Men ofte kan det være slik at to stk lønner seg rent energimessig. Først en stor og deretter en litt mindre. Her er det fort å dra paralleller til volumet av kjemiske reaktorer, hvor den første er stor og den neste er meget liten.

 

Er det noen som tør sette opp et likningssett for kjøling av vann over to radiatorer? :)

Lenke til kommentar
Hva mener dere om dette oppsettet?

 

Innerdiameter på slangene er 5/16". Ytterdiameter 1/2".

Det er Zalman vannblokker og AC ramblokker.

 

post-85668-1141983222_thumb.jpg

5730546[/snapback]

med så mange splitter, vil ikke trykket/vannmengen bli kraftig redusert? eller kjølrer du kanskje tykkere slange føre splittene så du får flytta mer vann ut til de forskjellige splittene?

Lenke til kommentar

Jeg vet rett å slett ikke... Det er igrunn derfor jeg spør her.. Er usikker på hele greia nå når det kommer påstander mot påstander her.. :S Blir svimmel av hele greia egentlig! I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke like slanger over hele systemet.. Hadde vært fint om jeg hadde fått et konkret oppsett av frodeste og gjbuset over slik de ville ha satt opp mitt system for å få best mulig kjøling, og deretter mer overklokking.. ;)

Lenke til kommentar
Jeg vet rett å slett ikke... Det er igrunn derfor jeg spør her.. Er usikker på hele greia nå når det kommer påstander mot påstander her.. :S Blir svimmel av hele greia egentlig! I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke like slanger over hele systemet.. Hadde vært fint om jeg hadde fått et konkret oppsett av frodeste og gjbuset over slik de ville ha satt opp mitt system for å få best mulig kjøling, og deretter mer overklokking.. ;)

5730879[/snapback]

For å få til dette, må eg vite kor stor motstand det er i kvar komponent du bruker. Dette for å finne valge av rett pumpe, oppkobling av blokkene etc. Men forstår egentlig ikke hvorfor du trenger vannkjøling på diskene da de klarer seg fint med en vifte og litt romselig plass. Tviler på at PCen din har oppholdsted der det er over 30 grader i luften. Og det kan da ikke ha noe å si på klokkingen det vel. Sett heller på at du slår av diskene dine etter 3 min inaktivitet. Slipper så mye slanger også da når du kutter ut vannkjling på diskene. Det viktigeste er CPU, GPU, NorthBridge og Minne.

 

Kjør vann gjennom blokkene, og gi meg hvor mange liter i sekundet de forskjellige blokkene har ved 1 meters fallhøyde (0,1 bar). (litermål, stoppeklokke, trakt slange.) Så kansje jeg greier å sette opp et system for deg som blir brukbart for ditt formål.

Lenke til kommentar
Men der igjenn. Hvor mange har råd til PID-regulatorer på vannkjølingen sin? En for temperatur som styrer pumpa, en kaskaderegulering på flow mellom blokkene. Om ikke SplitRage ville blitt det beste da.

5730596[/snapback]

Hehe.. ler godt. Ja, og ikke bare koster det penger. Jeg er overrasket over hvor mange PID regulatorer som står uregulert i industrien. Jeg jobbet mye med slike i min ungdom, og kan ikke si jeg er flink.

 

Tunig av PID regulatorer i kaskade er enda vanskeligere!

5730665[/snapback]

Det begynner å bli 4-5 år siden sist med meg også. Men jeg har bøkene mine fortsatt fra VK2 Automasjon. Og der står det det mest nødvendige om flowregulering i industriell reguleringsteknikk-boka.

Lenke til kommentar
Jeg vet rett å slett ikke... Det er igrunn derfor jeg spør her.. Er usikker på hele greia nå når det kommer påstander mot påstander her.. :S Blir svimmel av hele greia egentlig! I utgangspunktet har jeg tenkt å bruke like slanger over hele systemet.. Hadde vært fint om jeg hadde fått et konkret oppsett av frodeste og gjbuset over slik de ville ha satt opp mitt system for å få best mulig kjøling, og deretter mer overklokking.. ;)

5730879[/snapback]

Ditt oppsett er teknisk sett interessent, men komplekst. Jeg teller fire parallelle løp som hver for seg er seriell koblet. Beregning av flow i systemet er fullt ut mulig, men krever beregninger.

 

Du har flere oppgaver foran deg:

 

1. Beregning av trykkfall i systemet. Dette vil være avhengig av faktorer som diametere og lengde på rør, og blokkene. Husk at høyden har noe å si. Skal pumpa pumpe vann 2 meter oppover, vil dette kreve mer av pumpa. Velger du bra komponenter, vil du klare å lage et system med lavt totalt trykkfall. Skjønt turbulent strøming er vel å foretrekke i blokka, og det vil skape større trykkfall..?

 

2. Dimensjoner pumpen. Du må ha en som kan dytte vannet gjennom systemet. Pumpa må kunne ha større mottrykk en det totale trykkfallet i sløyfen.

 

3. Beregning av produsert varme. En enkel måte å gjøre dette på er å se på hvor stor strømforsyning du har til PCen. Verst tenklig tilfellet vil alt gå til varmetap. En pumpe vil i teorien også tilføre varme til sløyfen, selv om dette ikke er vesentlig.

 

4. Finn en radiator som klarer å varmeveksle den mengde varme du skal kjøle ned. Lett å beregne, siden du overdimensjonerer og antar statisk system.

 

5. Jeg ville ha brukt flowmålere på hver parallel krets, for å sjekke at der går tilstrekkelig flow i hvert rør, og at mengden flow over hver parallell fordeler seg etter behov (eller gjevnt). Sett på regulerbare "dyser". Alternativt bruk forskjellige diametere i slangene. Husk at alle ledd og dyser introduserer motstand i systemet.

 

6. Mål delta T over hver parallell. Se at denne er riktig og at komponentene holder ønsket temperatur. Reguler flow over parallellen.

 

7. Videre ville jeg har prøvd hele løsningen på testbenk før jeg satte den inn i PC. :) Innfør en og en parallell av gangen. Husk at når du innfører en parallell, vil dette påvirke det totale trykktapet i sløyfen. Denne kan du kompensere med ved økt pumpe trykk, eller redusert flow i andre paralleller. Det som du søker er å finne hva som er optimale flow over hver parallell, og tune disse slikt at den totale flow blir korrekt.

 

Sjekk at den flow som da går i systemet, faktisk har kapasitet til å transportere bort nødvendig varme over en parallell. Bruk varmekapasisteslikningen. Skjønt, jeg tror ikke du får så lav flow at vann ikke klarer å ta opp nok varme. Da skal det koke godt i systemet ditt gitt. :)

 

Husk: Virkelig overklokking skjer ikke før temperaturer går langt under 0 grader C. Da snakker vi kompressor og gass, ikke pumpe og vann mot luft.

 

Videre vil det blir LITE plass i kabinettet ditt, men det vet du vel?

 

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar
Det begynner å bli 4-5 år siden sist med meg også. Men jeg har bøkene mine fortsatt fra VK2 Automasjon. Og der står det det mest nødvendige om flowregulering i industriell reguleringsteknikk-boka.

5730954[/snapback]

Jeg lurer på om der er et marked for PID regulerte vannkjølingspakker til PCer?? :) Med kaskader, parallelle og serielle sløyfer? hehehe..

 

Jeg skrev hovedoppgave på NTH innen optimalisering av PID regulatorer for multi-batch destillasjon. Det jeg husker nå er pinelig lite. har jobbet utelukket med andre ting etter det. Men bøkene har jeg også :)

Lenke til kommentar

hehe.. Langt mer kompliserte saker enn hva jeg så for meg gitt.. :) Men jeg vil nok vente til sommeren, for da flytter jeg til Trondheim. :D Der kommer jeg til å gå til innkjøp av en vannslange kobler til under vasken på kjøkkenet og en retur i avløpet. På denne måten får jeg ca.4 grader stabilt på vannet som går inn i systemet.

 

 

Grunne til vannkjøling på diskene er at jeg har 4 disker som står tett sammen og vifter er en dårlig kombinasjon med at pcen står på stua! Og braketten koster det meg ingenting å lage selv. Da har jeg kun 2 vifter igjen i kabinettet og de er i PSU (Hiper 580w) og de er akseptabelt stille.

Jeg har stor tro på at et slikt "wastewater-system" er det enkleste og beste innen vannkjøling. Det har jo sine bakdeler, men jeg mener at fordelene veier tyngre. I utgangspunktet er planen å sette alle blokkene i serie med den blokka med høyest vanngjennomstømning først, og den med minst vanngjennomstømning til slutt (om det har noe å si).

 

Jeg må vel gå til innkjøp av isolerte slanger og isolere alle blokkene mine da det kan oppstå kondens om vannet som går i systemet er 4 grader? Tror dette vil bli det største problemet. Kommer til å montere peltier på cpu og gpu samtidig.

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar

Når jeg nå som snarest titter innom, må jeg si at jeg ble veldig veldig glad over hvilken vending debatten har tatt! :thumbup:

Jeg regnet selvsagt med diskusjoner omkring temaet, med disse tok jo en litt feil vending en stund.

Så derfor; Håper dette fortsetter i de baner vi nå er inne på!

Lenke til kommentar
hehe.. Langt mer kompliserte saker enn hva jeg så for meg gitt.. :) Men jeg vil nok vente til sommeren, for da flytter jeg til Trondheim. :D ....

5731190[/snapback]

Lykke til. Jeg hadde noen av mine beste år i Trondheim. Gikk på NTH og jobbet der i 5 år etter det. Konge by og sted. Drit i vannkjøling og få det jobb på Regi ved Studentersamfundet i stedet. Det ville jeg har gjort! De gutta (og jenter) kan lage hva det måtte være :D Alternativt er FK (Forsterkergjengen) å anbefale.

 

Hilsen en som skal til Trondheim i helgen for å dra på fest sammen med gamle studiekamerater. Gleder meg som en unge....

 

Fag som kan anbefales: Prosess teknikk, reg tek, matte 4, fluidmekanikk, anvendt termodynamikk ... hehe Gud jeg er glad jeg er ferdig med det slitet. Men gøy var det. Hva du enn gjør, ta fag fra gamle NTH. Da lærer du noe. Dessuten er det skrikende mangel etter slik arbeidskraft i dag. Men dette blir rimelig OT.

Lenke til kommentar

Hva mener dere om et wastewatersystem da? Plasseringen av blokker i serie eller parallell? I et slikt system er tempen på vannet er 4 grader inn i systemet uansett trykk/flow.

 

Vil vannet da rekke å ta opp mer varme fra blokkene og derfor kjøle bedre om en har lav flow?

 

Er det iheletatt noen her på forumet som faktisk har satt opp å kjørt et wastewatersystem?

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar
Hva mener dere om et wastewatersystem da? Plasseringen av blokker i serie eller parallell? I et slikt system er tempen på vannet er 4 grader inn i systemet uansett trykk/flow.

 

Vil vannet da rekke å ta opp mer varme fra blokkene og derfor kjøle bedre om en har lav flow?

 

Er det iheletatt noen her på forumet som faktisk har satt opp å kjørt et wastewatersystem?

5731803[/snapback]

 

Jeg har brukt slike systemer ofte på laben i forbindelse med kjøling av destillasjonstårn. Den eneste hensikten dette hadde var lett tilgang til kaldt vann uten bruk av pumpe. Vanntrykket i springen er jo meget høyt.

 

Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Skal du bruke slike system på en PC må du passe deg for trykket som fort kan bli 6 kg. Da er risikoen tilstedet for sprengte koblinger inne i PCen din. Men du er vel forsiktig og lar vannkranen være delvis stengt? ;)

 

Uansett endrer dette ikke på det grunnleggende i systemet ditt. Flow i dette fordeles etter motstand. Skjønt jeg vil tro at dette ikke spiller større rolle, da du nok uansett har flow langt over det som trengs og at T inn er lav i massevis.

 

OT. Jeg mener jeg har vært på f.lla der du har kjøpt kåk. :)

Lenke til kommentar
Hva mener dere om dette oppsettet?

 

Innerdiameter på slangene er 5/16". Ytterdiameter 1/2".

Det er Zalman vannblokker og AC ramblokker.

 

post-85668-1141983222_thumb.jpg

5730546[/snapback]

 

hva med å gjøre det litt enklere? radiator-cpu-nb-gpu-y kobling<ram-hd>y kobling-pumpe.

 

hvis nb og gpu blokka er lik kan di jo splitte etter cpu istede!

Lenke til kommentar
Hva mener dere om et wastewatersystem da? Plasseringen av blokker i serie eller parallell? I et slikt system er tempen på vannet er 4 grader inn i systemet uansett trykk/flow.

 

Vil vannet da rekke å ta opp mer varme fra blokkene og derfor kjøle bedre om en har lav flow?

 

Er det iheletatt noen her på forumet som faktisk har satt opp å kjørt et wastewatersystem?

5731803[/snapback]

 

Jeg har brukt slike systemer ofte på laben i forbindelse med kjøling av destillasjonstårn. Den eneste hensikten dette hadde var lett tilgang til kaldt vann uten bruk av pumpe. Vanntrykket i springen er jo meget høyt.

 

Vannets evne til å ta opp varme endrer seg ikke, og kontakt tid mellom varm og kald side er vesentlig akkurat som før. Skjønt en stor delta T mellom varm og kald side er alltid bra for effektiviteten. Når delta T mellom disse sidene kryper ned mot 0, vil det kreve høyere flow for å få tatt ut varmen, fordi effektiviteten går ned. (Mener jeg å huske da)

 

Skal du bruke slike system på en PC må du passe deg for trykket som fort kan bli 6 kg. Da er risikoen tilstedet for sprengte koblinger inne i PCen din. Men du er vel forsiktig og lar vannkranen være delvis stengt? ;)

 

Uansett endrer dette ikke på det grunnleggende i systemet ditt. Flow i dette fordeles etter motstand. Skjønt jeg vil tro at dette ikke spiller større rolle, da du nok uansett har flow langt over det som trengs og at T inn er lav i massevis.

 

OT. Jeg mener jeg har vært på f.lla der du har kjøpt kåk. :)

5731999[/snapback]

 

 

Tenkte jeg skulle sette på en trykkregulator/krane på uttaket til systemet ja. Trenger sikkert ikke store trykket for å ha en jevn og fin flow med springvann? :) Men uansett.. Det største problemet vil bli kondens... Forslag til metoder dette kan løses på?

 

Kjøpte leil i Prinsens gate 61.. 1år gammelt. :)

Endret av Skallesei
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...