Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 hehe Jeg tror vi er ganske så enige i mye Skrue. Jeg mener i grunn at en diskusjon bør være sakelig. (Den kan godt være med høy temperatur ) Er den ikke det blir det helt feil. Når folk hakker på deg på helt klart sviktende faglig kompetanse blir det hele bare teit. Samtidig ser jeg at "oposisjonen" har en del poeng de også. Det som jeg mener du har gjort nå Skrue, er å lage grunnlaget for en fin artikkel serie som tar for seg tema og tester av: Radiatorer Pumper Blokker Samt forskjellige sløyfer med tanke på optimalisering av disse. Jeg har en del erfaring med både teori og praksis på dette området, men det begynner å bli ca 9 år siden jeg jobbet med det. Derfor jeg er ikke 100% up-to-date på det matematiske her. Skulle du ha kapasitet til å skrive en slik artikkelserie skal jeg gjerne bidra med teori i alle fall. Kanskje flere kunne bidra her? 5726037[/snapback] Det var med min egen jobberfaring jeg selv skrev det innlegget jeg hadde. Så lenge du har en flow som er for lav til å få unna varmen, men alikevel har et høyt trykk før vannblokken, kan det vere lurt i å se på hvordan man kobler opp blokken, eller om blokken har for stor innsnevring i forhold til det den bør ha. Dette blir omtrent det samme som ved en varmepumpe i kjøleskap,fryserom etc eller kjøleblokk for hydraulikkolje i større system. Prinsippet blir det samme. Bare i en så mye mindre skala i en PC en det er i industrien. Det som kan vere lurt når folk skal snikkre sammen en vannkjøling, er å måle temperaturen både før og etter vannblokken i tillegg til temperaturen på Prosessoren/minne eller hva det skal vere som skal bli nedkjølt. Se i tillegg hvor mye veske som kan renne gjennom ved å koble det opp eksakt slik du vil ha det, bare med vann i springen og uten elektronikk. Når du har et akseptabelt lavt trykk og høy nok flow, kan du kjøpe en pumpe etter de beregninger du nå har. Med andre ord: Det jeg finner ut er det beste for min PC, kan vere fulstendig galt for en annen sin PC når det gjelder valg av pumpe. For kraftig pumpe, vil lage støy, og evt lekkasjer. I verste tilfelle sprenge koblinger, og ødelegge PCen. For svak pumpe, vil gi for liten nedkjøling av komponentene. Derfor håper jeg at evt ny test, vil ha med anbefaling mot hvilket utstyr, og hardware i PCen. Samt en guide om hvordan velge riktig utstyr. Er gladelig med på å kunne hjelpe til med den nye testen. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk. Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt? Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen. Uten å ta stilling til resten av det du skriver må jeg poengtere en ting: vannkjølingens rolle er ikke å holde vannet kaldt, det er å holde komponentene kalde. Om vannet ikke tar opp like mye varme, så transporterer det heller ikke så mye varme bort ifra komponentene. AtW 5726514[/snapback] Både riktig og galt. Er vannet for varmt, vil du ikke kunne få kjølt ned komponentene. Men primært er det jo komponentene som skal bli kalde, og da må vanne kunne få ta opp denne varmen fra komponentene. Når det gjelder 5 vannblokker. ALDRI koble dem i serie. Koble dem heller i paralell og velg en kraftigere pumpe. Ellers vil du få det problemet som at du vil få dårligere kjøling av de siste komponentene. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk. Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt? Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen. Uten å ta stilling til resten av det du skriver må jeg poengtere en ting: vannkjølingens rolle er ikke å holde vannet kaldt, det er å holde komponentene kalde. Om vannet ikke tar opp like mye varme, så transporterer det heller ikke så mye varme bort ifra komponentene. AtW 5726514[/snapback] Både riktig og galt. Er vannet for varmt, vil du ikke kunne få kjølt ned komponentene. Men primært er det jo komponentene som skal bli kalde, og da må vanne kunne få ta opp denne varmen fra komponentene. Når det gjelder 5 vannblokker. ALDRI koble dem i serie. Koble dem heller i paralell og velg en kraftigere pumpe. Ellers vil du få det problemet som at du vil få dårligere kjøling av de siste komponentene. 5726587[/snapback] Jeg tok det som underforstått i hans komentar at man lot andre ting i loopen være likt, og om vannet ikke rekker å oppta like varme i hver blokk (som han sier), så betyr det at det kjøler komponentene dårligere. AtW Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk. Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt? Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen. MEN jeg tenker at kansje alle pumpene har høy nok flow og trykk til å ligge over den grensen der det begynner å utgjøre merkbare forskjeller. Ser at i testen er det ikke store forskjeller i det hele tatt, men dette er på 1 blokk. Blir større forskjeller på 5 blokker? Jeg vet ikke om dette har blitt tatt opp tidligere i tråden, men jeg har ikke tid til å lese hele da jeg er på jobb. Mulig jeg har forklart meg på en mongo måte, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Setter pris på det om noen gir tilbakemelding på om dette er helt på jordet eller om jeg ville fått en merkbar temperaturforbedring i loopen min. 5726458[/snapback] Hmm, kanskje du var litt for rask når du leste da? Eller kanskje jeg ikke poengterte det godt nok? Faktum er i alle fall at det var (er) fire blokker i systemet: CPU, GPU, PSU og Chipset-kjøler. Så resultatet er mao basert på den sammenstillingen du etterlyser. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk. Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt? Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen. Uten å ta stilling til resten av det du skriver må jeg poengtere en ting: vannkjølingens rolle er ikke å holde vannet kaldt, det er å holde komponentene kalde. Om vannet ikke tar opp like mye varme, så transporterer det heller ikke så mye varme bort ifra komponentene. AtW 5726514[/snapback] Både riktig og galt. Er vannet for varmt, vil du ikke kunne få kjølt ned komponentene. Men primært er det jo komponentene som skal bli kalde, og da må vanne kunne få ta opp denne varmen fra komponentene. Når det gjelder 5 vannblokker. ALDRI koble dem i serie. Koble dem heller i paralell og velg en kraftigere pumpe. Ellers vil du få det problemet som at du vil få dårligere kjøling av de siste komponentene. 5726587[/snapback] Jeg tok det som underforstått i hans komentar at man lot andre ting i loopen være likt, og om vannet ikke rekker å oppta like varme i hver blokk (som han sier), så betyr det at det kjøler komponentene dårligere. AtW 5726626[/snapback] Sant nok. For stor flow er ikke skadelig. Kjølemediet vil bli kaldere fordi den varmen blokken gir fra seg blir fordelt på flere liter per Joule en ved lav flow. Men med større flow vil også radiatoren få både en lettere og en vanskeligere oppgave. Den får en lavere temperatur å blande med luften, men den må gjøre dette fortere, siden vanne er straks på veg tilbake i blokken for å bli ytterligere oppvarmet. Det nermeste du kommer nedkjøling, er utligning av energi temperaturmessig mellom 2 medier. Og vann har en Spesifikk varmekapasitet (ved 25C) på 4,18 kJ/(Kg*K). Luft har 1,0 ved 20C og normal atmosfære. Det vil si: du må ha 4,18 kg (eller 3,24kubikkmeter) med luft for å utligne 1kg med vann. (22Celsius i vann og 18Celsius i luft skal bli 20Celsius) Og de som vil og tørr prøve med bensin, så er den på 2,24 Men husk EX-godkjendt utstyr må anvendes i dette tilfelle. Så slipper du å få en eksplosiv brann i PCen din Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 9. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2006 Når det gjelder 5 vannblokker. ALDRI koble dem i serie. Koble dem heller i paralell og velg en kraftigere pumpe. Ellers vil du få det problemet som at du vil få dårligere kjøling av de siste komponentene. 5726587[/snapback] Man skal vel aldri si aldri? I prinsippet vil en paralellkobling gi best flow / minst motstand, og nettopp av den grunn behøver man ikke en kraftigere pumpe. En paralellkobling vil i de fleste tilfelle også innebære en viss regulering / ballansering av vannstrømmen, noe som kanskje kan komplisere det hele litt. En seriekobling av 5 blokker behøver slett ikke å bety noen "katastrofe" temperaturmessig sett for sistemann i rekka. Tempdifferansen mellom innløp / utløp vil i de aller fleste tilfelle være ganske beskjeden (mellom 0,5 og 1,5grad), og dermed vil denne neppe ha noen betydning i praksis. Derimot vil en seriekobling selvsagt ha desto større konsekvens for vannstrømmen gjennom systemet, og det er helst da man evnt bør vurdere en kraftige pumpe. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Når det gjelder 5 vannblokker. ALDRI koble dem i serie. Koble dem heller i paralell og velg en kraftigere pumpe. Ellers vil du få det problemet som at du vil få dårligere kjøling av de siste komponentene. 5726587[/snapback] Man skal vel aldri si aldri? I prinsippet vil en paralellkobling gi best flow / minst motstand, og nettopp av den grunn behøver man ikke en kraftigere pumpe. En paralellkobling vil i de fleste tilfelle også innebære en viss regulering / ballansering av vannstrømmen, noe som kanskje kan komplisere det hele litt. En seriekobling av 5 blokker behøver slett ikke å bety noen "katastrofe" temperaturmessig sett for sistemann i rekka. Tempdifferansen mellom innløp / utløp vil i de aller fleste tilfelle være ganske beskjeden (mellom 0,5 og 1,5grad), og dermed vil denne neppe ha noen betydning i praksis. Derimot vil en seriekobling selvsagt ha desto større konsekvens for vannstrømmen gjennom systemet, og det er helst da man evnt bør vurdere en kraftige pumpe. 5726934[/snapback] Sant nok. Men kraftigere pumpe vil nødvendigvis ikke bety høyere flow. Kan hende den bare klarer å bygge høyere trykk. Derfor vil jeg satse på en pumpe med god flowkapasitet på paralellkobling, da der er flere sløyfer flowen skal fordeles på. I prinsippet vil en pumpe med god pumpekapasitet fordele mengden slik at du vil få automatisk fordelig av vannet i alle retninger. Se på det som en elektronisk krets eller alle uttakene i huset ditt for vann. Når alle er opne, vil trykket bli lavere, Og har du en god diameter på tilførselen i huset ditt, vil vannet komme ut i alle uttakene dine. Har du et tynnt rør til huset ditt, vil du få problem med dette, siden trykket blir for lavt, og også flowen. Med seriekobling, blir det som å ha flere innsnevringer etter hverandre. I el-skjema, vil dette resultere i høy motstand. (U=R*I) Men des høyrere trykk du får på sløyfa, vil du få bare litt mer vann gjennom. Kurven vil som sagt glatte seg gradvis ut. Og det overskudde pumpen har av energiforbruk, vil gå over i støy og varme. En viktig formel her: Σ F= 0 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Leste denne testen nå og ser at den er gjort med 1 vannblokk. Hva hvis du har 5 vannblokker (cpu, gpu, chipset, 2xram) på loopen din.. Hva ville utfallet da blitt? Jeg ville tro at høyere flow da ville gitt lavere temperatur på vannet ut fra siste blokk siden det ikke rekker å oppta like mye varme i hver blokk som ved lav flow. Og ved lavere temp på vannet inn i radiator vil vannet ha lavere temp ut fra radiator. Konklusjon: Lavere temp i hele loopen. MEN jeg tenker at kansje alle pumpene har høy nok flow og trykk til å ligge over den grensen der det begynner å utgjøre merkbare forskjeller. Ser at i testen er det ikke store forskjeller i det hele tatt, men dette er på 1 blokk. Blir større forskjeller på 5 blokker? Jeg vet ikke om dette har blitt tatt opp tidligere i tråden, men jeg har ikke tid til å lese hele da jeg er på jobb. Mulig jeg har forklart meg på en mongo måte, men jeg håper dere skjønner hva jeg mener. Setter pris på det om noen gir tilbakemelding på om dette er helt på jordet eller om jeg ville fått en merkbar temperaturforbedring i loopen min. 5726458[/snapback] Eg tror ikkje dette vil hjelpe. Eg er heller ingen ekspert, ikkje engang amatør Men eg tror ganske bestemt at det er to ting som påvirker resultatet mere enn noe annet. Så lenge du har tilstrekkelig gjennomstrømning så har høy eller lav fart på vannet minimalt å si. Det som betyr noe er kor mye varme som systemet må transportere vekk, og kor effektiv radiatoren er til å kjøle ned vannet. Strømmer vannet fortere gjennom blokkene vil det også gå fortere gjennom radiatoren, totalen forandrer seg ikkje bare ved å øke hastigheten. menu snakker om å ha to radiatorer parallelt og at det skal bedre gjennomstrømmningen og derved effektiviteten. Naturligvis hjelper det med to radiatorer, men det er fordi det er to radiatorer, ikkje fordi det har noen effekt på gjennomstrømmingen. Skal du ha lavere tempertur så må du ha en mere effektiv radiator eller flere radiatorer eller ha radiatoren ute eller noe annet som gjør at nedkjølingen av kjølevannet mere effektiv. Større pumpe gir i seg sjølv ingen effekt. Og det er jo det so mer konklusjonen i testen her også Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 (endret) La oss si at hver blokk hver blokk øker vanntempen med 1grad for å ta et eksempel. Det vil si at vannet er 4 gradet varmere når det går inn i blokk5 og 5 grader varmere når det kommer ut av loopen. Etter mitt skjønn ville da blokk 5 kjøle mindre pga. dette. Den beste løsningen på dette er da å splitte slangen ut fra radiatoren i 5 å kjøre en loop på hver kjøleblokk og deretter samle disse igjen inn i pumpen...? Og denne pumpen trenger høy flow og/eller høyt trykk, for å kunne opprettholde fin flow i alle de 5 loopene? Endret 9. mars 2006 av Skallesei Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 La oss si at hver blokk hver blokk øker vanntempen med 1grad for å ta et eksempel. Det vil si at vannet er 4 gradet varmere når det går inn i blokk5 og 5 grader varmere når det kommer ut av loopen. Etter mitt skjønn ville da blokk 5 kjøle mindre pga. dette. Den beste løsningen på dette er da å splitte slangen ut fra radiatoren i 5 å kjøre en loop på hver kjøleblokk og deretter samle disse igjen inn i pumpen...? Og denne pumpen trenger høy flow og/eller høyt trykk, for å kunne opprettholde fin flow i alle de 5 loopene? 5727428[/snapback] Feil. Det vil bli varmare ja. Men ikke linjeært varmere. Det vil ta av etter hvert. Men varmere vil det bli. Når du har høy nok flow, vil det ikke ha noe å bety. Men for å vere på den sikkre siden, kan du jo bare koble i paralell og velge en pumpe med høyere pumpekapasitet i mengde og ikke i trykk. Vann har en Spesifikk varmekapasitet (ved 25C) på 4,18 kJ/(Kg*K). Luft har 1,0 ved 20C og normal atmosfære. Det vil si: du må ha 4,18 kg (eller 3,24kubikkmeter) med luft for å utligne 1kg med vann. (22Celsius i vann og 18Celsius i luft skal bli 20Celsius) Varme og Faseoverføring Q = C Δt = m c Δt Varmekapasitet Q = q m = l m Termofysikkens 1. lov ΔU= Q + W Celsiustemperatur kontra Kelvin T = 273,15K + t (20C=293,15K) (t er Celsius og T er Kelvin) Molekylfart og temperatur 1/2 m v^2 = 3/2 kT Tilstandsligningen for idealgass pV/T = Konstant Hydrostatisk trykk p = p0 +p g h Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kobler hele "dritten" i paralell jeg da å kjøper en swiftec pumpe.. Må da være en god kombinasjon? Lydisolerer den pumpa så godt jeg bare klarer.. Den lager litt bråk har jeg hørt rykter om.. Har et Zalman Reserator1 vanntårn som radiator med innvendig pumpe, men det er ingen problem å monter en ekstern pumpe.. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kobler hele "dritten" i paralell jeg da å kjøper en swiftec pumpe.. Må da være en god kombinasjon?Lydisolerer den pumpa så godt jeg bare klarer.. Den lager litt bråk har jeg hørt rykter om.. Har et Zalman Reserator1 vanntårn som radiator med innvendig pumpe, men det er ingen problem å monter en ekstern pumpe.. 5728136[/snapback] http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC41002&mcat=14s267 En helt grei pumpe til deg. Husk bare å ha forgreningen med en gang etter pumpen. (Kortest mulig slangelengde.) Får du det til rett, vil du få 0,3dl/s over hver av delene dine. Det vil si at du vil få en kjøleeffekt på hver del på 0,14 kJ per komponent. 1kW/h =3,6MJ Det vil si at du får 140 joule eller 140 watt kjøling per komponent. Tror den pumpen da skal holde for de fleste tilfeller. Får du problem med fordelingen av flow i de forskjellige sløyfene, kan du sette inn ventiler, eller struping på slangene på de sløyfene som får mer en nok vann. Skrik ut noen om jeg har regnet feil. Skal ha eksamen i fysikk den 8. juni. (Forkurs Ingeniør). Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 9. mars 2006 Del Skrevet 9. mars 2006 Kobler hele "dritten" i paralell jeg da å kjøper en swiftec pumpe.. Må da være en god kombinasjon?Lydisolerer den pumpa så godt jeg bare klarer.. Den lager litt bråk har jeg hørt rykter om.. Har et Zalman Reserator1 vanntårn som radiator med innvendig pumpe, men det er ingen problem å monter en ekstern pumpe.. 5728136[/snapback] http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC41002&mcat=14s267 En helt grei pumpe til deg. Husk bare å ha forgreningen med en gang etter pumpen. (Kortest mulig slangelengde.) Får du det til rett, vil du få 0,3dl/s over hver av delene dine. Det vil si at du vil få en kjøleeffekt på hver del på 0,14 kJ per komponent. 1kW/h =3,6MJ Det vil si at du får 140 joule eller 140 watt kjøling per komponent. Tror den pumpen da skal holde for de fleste tilfeller. Får du problem med fordelingen av flow i de forskjellige sløyfene, kan du sette inn ventiler, eller struping på slangene på de sløyfene som får mer en nok vann. Skrik ut noen om jeg har regnet feil. Skal ha eksamen i fysikk den 8. juni. (Forkurs Ingeniør). 5729722[/snapback] Kan du rekne ut hvor mye kjøling han får pr. komponent uten å vite hvordan vannet kjøles ned igjen?? Du må vel ta med i kalkulasjonen din kjølingen reseratoren gir for å vite at du har 420w kjøleeffekt.... Alle de 420w må jo forsvinne en plass, jeg har knapt utdannelse men såpass vet jeg at de ikke forsvinner ut i løse luften Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) Skallesei:jeg har selv den swiftech pumpa, 655 altså, den er så å si lydløs...det er 650 som bråker...de ga ut 655 med noen forbedringer og det er at den er lydløs( hvis du legger øret ditt inntil så hører du en lavfrekvent lyd) og at du kan stille på hvor mye kraft pumpa skal bruke. Har du penger så kommer du ikke til å angre Endret 10. mars 2006 av Fluesopp Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 (endret) ok.. Jeg kjøper den pumpa og lager meg en kobberbrakett til mine 4 disker med kobberrør på hver side. Da blir det 7 paralelle looper, satser på at denne pumpa "duger". Så får jeg se hva som skjer med temperaturen om jeg stiller ned omdreiningene. Men om jeg kan kjøre den på full pupp til enhver tid uten å høre den så blir det full pedal til den står. Endret 10. mars 2006 av Skallesei Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Kjempe bra folkens. Nå nærmer vi oss en slik diskusjon som jeg har savnet. En basert på fakta og grunnleggende formler. Jeg vil bare minne om en faktor som er lett å glemme når man beregner slike systemer: TID. De fleste systemer/likningsett er lett å beregne på så lenge de er statiske (Tidsledd=0). I det øyeblikket tidselementet kommer inn, blir alle likningssett langt mer kompliserte. Så langt i diskusjonen forusetter vi at "systemet har stabilisert seg", ved at mengden varme som transporteres bort er konstant. Slik er det selvfølgelig ikke. Dere vet alle at CPU temperaturer svinger stort. I professionelle systemer ville en ha brukt reguleringsteknikk for å kompensere med slike svinginger slik at mengden energi brukt til å transporter bort varmen er minimal. I våre PC systemer overdimensjonerer vi varmervekslernettverket og bryr oss mindre om regulering. Når vi gjør det, blir det ikke riktig og si at en har et optimalt system og at highflow er best. (Eller lowflow for den saks skyld) Et annet aspekt er innkjøringstid. Fra en starter et varmeveklser nettverk (gitt konstant varme som skal transporters) vil det ta tid før det hele har stabilisert seg, og at en dermed kan se på systemet som statisk. (Og at vi dermed kan kun beregne hvor mye varme som skal fjernes uten å tenke på tiden) Det ble nevnt tidligere i tråden at det vi ser på nå, er det samme som er i et kjøleskap. Det er feil oppfatning. Kjøleskap benytter kompressor med gass som kjølemedium. Vi bruker vann med pumpe. Gass er et kompressibelt medium. Vann er det ikke. Generelt så kan en si at bruk av kompressor er langt mer komplisert og dyrt enn bruk av pumper. Varmepumpe løsninger har gjerne trykk reduksjonsventiler og greier, mens vi kun har en pumpe til kjølemedium og minimum to varmevekslere. (kontrant entropi vs konstant entalpi vs begge deler.) Til diskusjonen vedrørende parallelle eller serielle koblinger. Her er vi inne på en vesentlig diskusjon vedrørende optimalisering av varmveksler nettverk. Begge har sine fordeler, begge har ulemper. Parallelle koblinger vil medføre forskjellig flow over hver blokk, avhengig av det "trykkfall" som er i blokken. Dermed vil en kunne risikere at introduksjon av en ny highflow (Lav trykk motstand) blokk i et system med bare lowflow (Høyt trykk motstand) blokker får konsekvenser for hele systemet. Dette problemet har en ikke i serielle koblinger. Mengden arbeid en pumpe må gjøre er uansett avhengig av mengde vann som skal pumpes gjennom et system med gitt trykktap. Hvis vi har et statisk system er dette konstant faktor for alle systemet ditt, og vil ikke endres med mindre du endrer systemet. Seriell eller parallell kobling av blokker har ingen ting å si, annet enn måten en beregner trykktap i systemet på. (Jeg ser bort fra algeveskt som påvirker dette ved introduksjon av større motstand i en blokk.) Hvis en parallell kobler blokker, er ikke dette ensbetydende med at en trenger større flow. Riktignok blir flow over hver blokk redusert proposjonalt med antall blokker, men lavere flow over hver blokk vil bety høyere delta T over blokken som mest sansynlig ikke har noe å si, fordi denne varmen ikke transporteres til neste ledd. Er mann redd for at denne delta T over en blokk skal ødelegge neste komponent, ville det være naturlig med parallell kobling. I PC verdenen tror jeg aldri dette blir tilfellet, fordi delta T over hver enkelt blokk er så lav som den er. Det som er viktig å passe på, er at pumpen har krefter nok til å gjøre arbeidet som trengs. Dette er tilfellet uansett parallelle eller seirelle koblinger. (Og at radiatoren klarer å veksle bort all varme inn slik at T ut ~= romtemperatur) Til slutt ønsker jeg å fortelle om en kjekk sak som en lærer i kjemiens verden: Approksimering. Dette handler om å fortså hva som skjer, og hvilke tall som faktisk betyr noe i et system. De andre faktorer som ikke har vesentlig betydning, strykes faktisk fra likningssettet som beskriver systemet. Da blir beregningene vesentlig enklere, og svaret blir omtrent riktig. (Men feilmarginene pleier å være MEGET små <2-3%.) Eksempel: Hvis radiatoren er så kraftig overdimensjonert med kraftig vifte i forhold til resten av systemet, spiller denne ingen rolle i dimensjonering av resten av systemet. Fordi: Uansett hva slags flow vi har, eller hvor mye varme som skal tas bort, vil denne kunne fjerne all varme slik at uttemperatur av radiatoren er per definisjon tilnærmet lik rom temperatur! Det vil ikke være optimalt å gjøre det slik, men mange gjør det vil jeg tro. Så til slutt, en liten nøtt: Lønner det seg med en stor eller to små radiatorer? Svaret kommer senere! Lenke til kommentar
Skallesei Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hva mener dere om dette oppsettet? Innerdiameter på slangene er 5/16". Ytterdiameter 1/2". Det er Zalman vannblokker og AC ramblokker. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Blir det ikkje en sinnsyk mengde slanger med en slik montering? Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Kjempe bra folkens. Nå nærmer vi oss en slik diskusjon som jeg har savnet. En basert på fakta og grunnleggende formler. Jeg vil bare minne om en faktor som er lett å glemme når man beregner slike systemer: TID. De fleste systemer/likningsett er lett å beregne på så lenge de er statiske (Tidsledd=0). I det øyeblikket tidselementet kommer inn, blir alle likningssett langt mer kompliserte. Så langt i diskusjonen forusetter vi at "systemet har stabilisert seg", ved at mengden varme som transporteres bort er konstant. Slik er det selvfølgelig ikke. Dere vet alle at CPU temperaturer svinger stort. I professionelle systemer ville en ha brukt reguleringsteknikk for å kompensere med slike svinginger slik at mengden energi brukt til å transporter bort varmen er minimal........ ........Så til slutt, en liten nøtt: Lønner det seg med en stor eller to små radiatorer? Svaret kommer senere! 5730487[/snapback] Takker. Det nå har sagt er det som jeg har prøvd å si. Grunnen til jeg anbefalte paralellkobling, er den overdimmensjonering av pumper som finns. For kraftig pumpe i seriellkobling, kan skape støy og for høyt trykk for enkellte koblinger (Resultat:lekkasje). Når det gjelder en stor eller 2 små radiatorer, kommer det helt an på hvor mye luft som blir pumpet gjennom radiatoren, arealet av overflatene inni radiatoren, oppkobling av radiatorene, etc. Så begge svarene kan vere riktige i forhold til optimalisering av reguleringssløyfa. Men der igjenn. Hvor mange har råd til PID-regulatorer på vannkjølingen sin? En for temperatur som styrer pumpa, en kaskaderegulering på flow mellom blokkene. Om ikke SplitRage ville blitt det beste da. Lenke til kommentar
Fryktlaus Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Kobler hele "dritten" i paralell jeg da å kjøper en swiftec pumpe.. Må da være en god kombinasjon?Lydisolerer den pumpa så godt jeg bare klarer.. Den lager litt bråk har jeg hørt rykter om.. Har et Zalman Reserator1 vanntårn som radiator med innvendig pumpe, men det er ingen problem å monter en ekstern pumpe.. 5728136[/snapback] http://www.microplex.no/product.aspx?pid=AC41002&mcat=14s267 En helt grei pumpe til deg. Husk bare å ha forgreningen med en gang etter pumpen. (Kortest mulig slangelengde.) Får du det til rett, vil du få 0,3dl/s over hver av delene dine. Det vil si at du vil få en kjøleeffekt på hver del på 0,14 kJ per komponent. 1kW/h =3,6MJ Det vil si at du får 140 joule eller 140 watt kjøling per komponent. Tror den pumpen da skal holde for de fleste tilfeller. Får du problem med fordelingen av flow i de forskjellige sløyfene, kan du sette inn ventiler, eller struping på slangene på de sløyfene som får mer en nok vann. Skrik ut noen om jeg har regnet feil. Skal ha eksamen i fysikk den 8. juni. (Forkurs Ingeniør). 5729722[/snapback] Kan du rekne ut hvor mye kjøling han får pr. komponent uten å vite hvordan vannet kjøles ned igjen?? Du må vel ta med i kalkulasjonen din kjølingen reseratoren gir for å vite at du har 420w kjøleeffekt.... Alle de 420w må jo forsvinne en plass, jeg har knapt utdannelse men såpass vet jeg at de ikke forsvinner ut i løse luften 5729752[/snapback] Mitt utgangspunkt var per Celsius eller Kelvin. Det vil si at du får myyye mer kjøling en dette. Men det var som utgangspunkt med 1 grads oppvarming av vannet. Og ja. Radiatoren har noe å si her. Men en grad klarer alle radiatorer vel, Eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå