Gå til innhold

Spanning av mange disker?

Anbefalte innlegg

Jeg kjører et spanned volum på serveren min med 3 scsi-disker. Man må gjøre diskene dynamiske først før man deretter legger de til i det nye volumet. Nye dynamiske disker kan legges til og fjernes etter behov. Videre har jeg merket meg at innholdt er intakt om jeg tar bort en disk, bortsett fra det som ligger på den fjernede. Er litt usikker på om enkelte filer kan spres over flere disker.

Når det gjelder os-krasj er det vel tilstrekkelig å reinstallere os for at volumet skal kjennes igjen.

Er usikker på resten du spør om.

BTW, W2K på serveren, men det er samme "ulla" i XP.

:)

5733450[/snapback]

I følge wikipedia kan alle dataene potensiellt gå tapt om en disk dør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører et spanned volum på serveren min med 3 scsi-disker. Man må gjøre diskene dynamiske først før man deretter legger de til i det nye volumet. Nye dynamiske disker kan legges til og fjernes etter behov. Videre har jeg merket meg at innholdt er intakt om jeg tar bort en disk, bortsett fra det som ligger på den fjernede. Er litt usikker på om enkelte filer kan spres over flere disker.

Når det gjelder os-krasj er det vel tilstrekkelig å reinstallere os for at volumet skal kjennes igjen.

Er usikker på resten du spør om.

BTW, W2K på serveren, men det er samme "ulla" i XP.

:)

5733450[/snapback]

I følge wikipedia kan alle dataene potensiellt gå tapt om en disk dør.

5733470[/snapback]

Hmm, lurer litt på hva som ligger i "potensielt" her.

AtW

Lenke til kommentar
Hva er DFS?

AtW

5733753[/snapback]

"The Microsoft Distributed File System, or DFS, is a set of client and server services that allow a large enterprise to organize many distributed file shares into a distributed file system. DFS provides location transparency and redundancy to improve data availability in the face of failure or heavy load by allowing shares in multiple different locations to be logically grouped under one folder, or DFS root."

Fra Wikipedia

Her kunne man hvis jeg forstår det rett, lage share av hver disk, og mappe alle opp mot en dfs root

Lenke til kommentar

5733450[/snapback]

Er dette noe du faktisk har prøvd, altså å fjerne en harddisk for så å boote opp igjen? Har tenkt en god del på dette da jeg nylig var i en slik situasjon at det kunne ha vært kjekt og fjerne en disk fra ett spanned volume.

Lenke til kommentar

Har ikke kjørt os på volumet, men jeg fikk teste fjerning av disk ufrivillig da en kabel tok kvelden av ukjent grunn. Benyttet en del filer som lå der før jeg oppdaget at noen manglet - og så da at den totale størrelsen på volumet var blitt mindre - men det virket.

Etter å ha byttet kabelen var alt innhold intakt.

Om man fjerner en disk og en fil er delt over bl.a. den disken vil man jo få problemer, men jeg er usikker på hvordan filene distribueres i praksis.

Mener at man også kan ta bort disker fra et volum i diskbehandling, omtrent på samme måte som man legger til flere, men jeg er litt usikker.

Hvis du er redd for å miste data kan du jo tømme volumet før du fjerner disken og deretter fyller opp igjen.

EDIT: Ser ut som om Microsoft mener at alle data er tapt om en disk havarerer.

http://www.microsoft.com/resources/documen...oncepts_15.mspx

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

5733450[/snapback]

Er dette noe du faktisk har prøvd, altså å fjerne en harddisk for så å boote opp igjen? Har tenkt en god del på dette da jeg nylig var i en slik situasjon at det kunne ha vært kjekt og fjerne en disk fra ett spanned volume.

5734858[/snapback]

Spanned Volume er en software-implementasjon av JBOD, og du har INGEN kontroll over hvor dataene ligger, og du kan ikke stole på noen av dataene i det øyeblikket en disk ryker. Dataene kan godt være spredd over flere disker, men hvor vanlig dette er varierer med blant annet grad av fragmentering.

Lenke til kommentar
Her kunne man hvis jeg forstår det rett, lage share av hver disk, og mappe alle opp mot en dfs root

5733805[/snapback]

DFS kan nok være det han er ute etter ja. Dataene er intakte når du tar ut en disk, og du kan få en stor trestruktur som inneholder alle dataene dine. Ulempen er selvfølgelig at mengden data i en katalog er avhengig av partisjonen katalogen ligger på, så du vil typsik se forskjellig mengde ledig diskplass i forskjellige kataloger.

Lenke til kommentar
Jeg viste ikke at man må ha like størrelse på raid5-disker, det var jo litt skuffende, det gjør det mye mye mindre praktisk. Finnes det noen Raid-varianter som ikke krever dette?

5733340[/snapback]

Nei. (Unntaket er som noen allerede har nevnt JBOD) Merk at det også er best practice å ikke bruke hele diskstørrelsen i RAID-miljøer, men kanskje en prosent eller to mindre. Dette fordi man ikke er garantert å få tak i identisk disk når en disk ryker, og hvis du får en erstatningsdisk som er litt mindre enn det du behøver, så er det forferdelig surt... Tar man ikke slike hensyn kan det godt være at man må bruke en 150GB disk for å erstatte en 73GB disk, noe som jo strengt tatt er sløsing med penger.

Lenke til kommentar

5733805[/snapback]

DFS kan nok være det han er ute etter ja. Dataene er intakte når du tar ut en disk, og du kan få en stor trestruktur som inneholder alle dataene dine. Ulempen er selvfølgelig at mengden data i en katalog er avhengig av partisjonen katalogen ligger på, så du vil typsik se forskjellig mengde ledig diskplass i forskjellige kataloger.

5735580[/snapback]

Hmm, nå er jeg ikek helt med, betyr dette at jeg må ha en katalog per disk? Eller er det slik at enhver katalog innad på "kjempedisken" blir opprettet på en tilfeldig harddisk? Så jeg kan feks ikke legge masse store filer på "rota" av kjemepdisken?

AtW

Lenke til kommentar
Hmm, nå er jeg ikek helt med, betyr dette at jeg må ha en katalog per disk? Eller er det slik at enhver katalog innad på "kjempedisken" blir opprettet på en tilfeldig harddisk? Så jeg kan feks ikke legge masse store filer på "rota" av kjemepdisken?

AtW

5735864[/snapback]

Du monterer en partisjon eller delt mappe som en katalog i trestrukturen, men du har noen fordeler med at det om så kan ligge på forskjellige servere.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...