Gå til innhold

Temp-problemer (Athlon xp 2000+, Asus A7V333, Titan TTC-D5

kvaks

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat montert min nye PC, men har problemer med at den slår seg av av seg selv. Grunnen er selvsagt at CPUen går varm.

Jeg ser at viften kun kjører på 3k omdreininger, men kan ikke finne noen måte å endre dette på. Har en følelse av at dette er problemet.

Å sette ned CPU-hastigheten hjelper i det minste å få startet maskinen (ved 1.67 GHz stanser den umiddelbart), men selv ikke 1.25 GHz er (lite) nok.

Fikk også med en kjølepasta til viften. Kan den hjelpe noe særlig? Hvordan skal den påføres, over hele CPUen eller bare den firkanten i midten?

Håper på svar. :smile:

Hilsen Kristian.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La meg nevne at jeg har fått med meg at A7V333 kan vise feil temperatur, og har flashet BIOSen, uten at det har hjulpet noe særlig (tvert i mot, jeg måtte sette ned CPU-hastigheten enda mer).

Jeg heller fremdeles til at hastigheten på viften må opp fra 3000 omdreininger til kanskje det dobbelte? Men hvordan i pokker får jeg til det?

-kristian

Lenke til kommentar

For en tilfeldighet.. monterte i dag akkurat denne vifta for en venn med AMD XP1800+

Det var ikke termal pad på kjøleribba, men det fulgte med en tube kjølepasta. Jeg måtte selvsagt rense alt med isopropanol og legge på Arctic Silver 3, og da maskinen startet lå vel temperaturen på rett over 30 grader. Steg nok litt etter hvert, men den var kald nok, så vi tenkte ikke mer på det..

For korrekt påføring av kjølepasta osv. anbefales det å lese Goop-guiden. En god montering av kjøleren er veldig viktig. Selv påførte jeg et tynt lag kjølepasta på den firkanta lille CPU-coren. La kjøleren nedpå, trykket og vridde forsiktig.. tok av kjøleren igjen, så at det hadde vært skikkelig kontakt (et firkantet AS-merke på ribba), monterte deretter kjøleren igjen med festeklipsene.

Til slutt lurer jeg på hvordan temperaturene dine er? Sjekk i bios under PC Health, Hardware Monitor e.l.

Dessuten skal den vifta svive med så få rpm. Vifta til kameraten min svev vel på +-2500. Ikke helt stillegående nei, men godkjent.

PS. Hvis det viser seg at overoppheting ikke er problemet, så er det anbefalt å oppdatere drivere til hovedkortet og skjermkortet. Diverse oppdateringer til Windows skader vel heller ikke..

Lenke til kommentar

LOL, brukte du ikke kjølepasta sa du? Bare metall mot metall? I så tilfelle skal du være glad hvis ikke CPU-en din har dødd på seg.

Bruk den tuben med kjølepasta som fulgte med du! Gjør omtrent som i den nevnte Goop-guiden, så skal du se det ordner seg.

Lykke til og god natt! :smile:

Lenke til kommentar

Kjølepaste er fine greier! Med min xp1700 senket jeg tempen fra 63 til 48 grader etter at jeg gikk på litt goop. MÅ ikke på død og liv slite livet av seg og slipe overflatene helt steik glatte og drive på. Hvis du ABSOLUTT må ha de 3 gradene ekstra så er det vel lurt. Selv tok en en liten dæsj på cpu krystallen og klinte det fint utover til det var et tynt, tynt lag. Og verre var det ikke.. =)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 01:21, skrev havegg:

LOL, brukte du ikke kjølepasta sa du? Bare metall mot metall? I så tilfelle skal du være glad hvis ikke CPU-en din har dødd på seg.

Bruk den tuben med kjølepasta som fulgte med du! Gjør omtrent som i den nevnte Goop-guiden, så skal du se det ordner seg.

Lykke til og god natt! :smile:

Så sant så sant ,,, Helt vilt og ikke smøre på kjølepasta/goop når man har kjøpte seg en XP 2000...

Helst burde du ha på Artic silver 3 og ha 2 STK kabinettvifter i maskina di...

Så gå nå på http://www.netconnection.no/

så kjøpe du 2 STK Enermax 80x80mm kabinettvifter/regulerbare til 80 kr STK og Arctic Silver 3 kjølepasta til 70 kr

Tilsammen 230 kr får total sikring mot restarting og får varm CPU :smile:

Etter du har motatt viftene så må de monteres.

Det gjøres slik::

En nede foran til og blåse luft inn i kabinettet og en oppe bak til og blåse ut luft fra kabinettet [Dette fordi kaldluften alltid er lengst ned mot bakken]

Deretter smøre du på ett papirtynt lag med Artic silver 3 på din CPU [Kun på den lille firkanten (coren) og ikke på hele CPU]

PS: De regulerbare kabineviftene er kjekke fordi man kan regulere støy/kjøling etter behov EKS vist det er sommer og varmt trenger man mere kjøling i kabinettet..

[ Denne Melding var redigert av: Jalla Karlsen på 2002-09-21 02:48 ]

Lenke til kommentar

OK. Jeg tar et hint. Kjølepasta skal på.

Jeg får prise meg lykkelig over å ha kjøpt et HK med automagisk power-off ved for høy temperatur. Det har nok reddet meg ca. like mange ganger som jeg har hatt automagisk power-off, når jeg tenker meg om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...