ArchW Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei, har hatt en P4 3.06 Ghz CPU i endel år som har fungert ypperlig. For en stund tilbake ble hovedkortet defekt og siden systemet funket ypperlig og jeg ikke trengte noe bedre valgte jeg å kjøpe et nytt et av samme type. (Asus P4P800 SE) Har kjørt systemet med 2048 Corsair (3200) og POV 6800 GT og selv om prossessoren har vært noe utdatert har dette vært nok i massevis og jeg har aldri hatt problemer med oppløsning i spill eller kjøring av tunge programmer. Etter at jeg fikk mitt nye HK samt ny CPU vifte (TT Typhoon) har systemet vært ustabilt ved at det når som helst kan restarte seg selv. Dette kan skje 1 gang per dag eller mange flere ganger. Det virker som om at sjangsen er større om jeg driver med overføring av filer eller bruker program som DC++ til nedlastning, men er absolutt ikke begrenset til dette da den flere ganger har startet seg selv uten å være i bruk. Har skiftet ny harddisk til C:, har testet en stund med et annet grafikk kort, har oppdatert drivere, har testet forskjellig RAM, i forskjellige brønner, skiftet IDE kabler og etter elimineringsmetoden har jeg ikke så mange ting igjen. Begynner å lure på om kansje det er CPU'en som er defekt, hvor sannsynelig kan dette være? Ligger foressten på 35 grader, så neppe overoppheting. Har sjekket opp feilmeldingene i Event Viewer og testet med å tillate blåskjerm, men feilmeldingene sier meg ingenting, heller ikke om jeg søker etter dem på nettet. Lurer nå veldig på om jeg burde prøve å skaffe meg en ny 478 socket CPU eller hive på en større oppgradering å kjøpe socket 939 CPU, HK og PCI-X skjermkort? Er rimelig lei av å teste komponenter, men om problemet er prosessoren og systemet fungerer om jeg får en ny, vil jeg heller det enn å påkoste meg et nytt system, siden mitt nåværenede holder til hva jeg driver med. Men er også lei av å kjøpe nye komponenter uten at problemet forsvinner. Har dessuten lyst å bruke mitt nåværende system til noe annet om jeg kjøper nytt HK så er vel egentlig avhengig av å finne ut hva det er som skaper feil uansett.. Hva mener dere? Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Reinstallerte du Win etter du byttet HK? Får du tak i en billig P4 s478 CPU, så sparer du jo en god slump penger på det. På en annen side, så er jo ikke en oppgradering å forakte.... Har selv et P4 s478 system som egentlig også fungeret utmerket, men planlegger uansett å oppgradere hele systemet. (LGA775 jeg da! ) Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Jepp, reinstallert flere ganger. Som du sier så er vel en oppgradering ikke å forakte, men hadde vel egentlig planlagt å vente til høsten eller noe sånt.. På en annen side så får jeg sikkert kjøpt en brukt s478 for en billig penge. Planla å bruke den nåværende pc'en i stua om jeg kjøper ny. Er det noen spesiell grunn til at du går for Intel? Synes AMD Athlon 64 x2 4200+ virker som ett okay valg med tanke på dobbel kjerne osv På en annen side så spiller jeg sjeldent og bruker pc'en mer og mer til jobbrelaterte ting, studier og endel tyngre applikasjoner. Begynner å bli noen år utdatert på prosessorer, hva er det som lønner seg for en med mitt behov? Hvor mye har 1-2 MB cache å si idag i forhold til antall Ghz? Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 defekt hoved kort kansje 5689637[/snapback] Trodde jeg også helt til jeg fikk det tilbake fra komplett med testgebyr og melding at de ikke fant noe feil på det.. Lenke til kommentar
El Fantasma Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Er det noen spesiell grunn til at du går for Intel?Synes AMD Athlon 64 x2 4200+ virker som ett okay valg med tanke på dobbel kjerne osv På en annen side så spiller jeg sjeldent og bruker pc'en mer og mer til jobbrelaterte ting, studier og endel tyngre applikasjoner. Grunnen til at jeg går får Intel er at jeg bruker PC`en til mye av det samme som du gjør, nemlig tyngre applikasjoner. Dekoding, redigering o.s.v. Har hatt både AMD og Intel, og har vært mest fornøyd med Intel når det gjelder slike oppgaver. Når det kommer til spill, så ligger AMD et hestehode foran. Samme som Intel har gjort når det gjelder disse tyngre applikasjonene. Dessuten senker Intel prisene på sine dual core prosessorer i April med 20-50%. Men for all del, A64 X2 4200+ er en svært god prosessor og per i dag billigere enn Intels dual core CPU`er. Endret 3. mars 2006 av Maverick2002 Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hei, har du mulighet for det ville jeg prøvd med andre minnebrikker. Iallefall feilsøke disse. Min erfaring med slike 'tilfeldige' krasj er at som oftest skyldes dette en RAM brikke som er defekt. Prøv en brikke av gangen - gjerne også i forskjellige minne-slotter. Et fint program for å teste minne er Memtest86. Sjekk også boisen din; skru av Hypettreading og PAT og se om dette hjelper. Slakk også opp timingsene på minnet. mvh r.- Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Dessuten senker Intel prisene på sine dual core prosessorer i April med 20-50% Dette er jo kjekt å vite! Synes s479 prosessorer i barebone også er litt fristende siden jeg har diskene mine i en AMD Thunderbird 1300 stuet opp på loftet som brukes som filserver. Hei, har du mulighet for det ville jeg prøvd med andre minnebrikker. Iallefall feilsøke disse. Min erfaring med slike 'tilfeldige' krasj er at som oftest skyldes dette en RAM brikke som er defekt. Prøv en brikke av gangen - gjerne også i forskjellige minne-slotter. Den ene 1024 brikken er ødelagt da systemet ikke ville boote opp med den etter at jeg fikk tilbake HK fra komplett og er sendt i retur. Den andre har jeg sjekket via Memtest men de gangene jeg har prøvd har systemet startet seg selv på nytt etter 2-3 timer. Tok ut Corsair brikken og byttelånte en 512 Crusial brikke fra filserveren og etter kansje 8 timer hadde den 2000+ feil (restartet før jeg ble ferdig med å trykke OK..) La den tilbake i serveren igjen å kjørte Memtest derifra i 24 timer uten å finne en eneste feil.. Sier dette deg noe? Edit - skrivefeil Endret 3. mars 2006 av Nunya Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hehe.. JA det sier meg at noe annet enn RAM er problemet her.. Jeg ville nappet ut alle 'unødvendige' enheter (lydkort, CD/DVD etc) slik at du satt igjen med bare 1 minnebrikke CPU 1 HDD og HK selvsagt. Så vill jeg forsøkt memtest en gang til. Det er ikke varme som er problemet her da? God nok luftgjennomstrømning? Hva er HK temp og CPU temp etter ett par timer? mvh r.- Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Kjører på 38 grader akkurat nå. (Sjekk vedlegg for SpeedFan bilde) Kabinettet er et stort Lian Li med 2 hissige 80mm i forkant, en 120 i topp, en 120 bak og Thermaltake Typhoon vifte (rimelig svær kjøler med 120 mm på topp) så luftgjennomstrømming burde være allright.. I tillegg er s478 en ganske kald CPU i forhold til hva jeg ser ellers.. Har en Hiper 580w PSU i tillegg så tror neppe strøm er noe problem. Skal gjøre som du anbefaler, tar ut 2 SATA disker så jeg kjører med en eneste IDE disk, kobler ut Creative Soundblaster Live lydkortet, DVD, RAM osv.. Hvilket socket RAM er plassert i er vel mest bare performance? Setter uansett den ene brikken alene i det anbefalte sporet.. Endret 3. mars 2006 av Nunya Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Et fint program for å teste minne er Memtest86 Programmet jeg refererte til er MemTest. Dette kjøres i Windows og skal fungere fint etter hva jeg har hørt. Eller er Memtest86 å foretrekke? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hei, vet du hva 'remote temp' er for noe - den som viser 72 grader? Eller så ser spenningene din ok ut. Bruk Memtest86 som du booter fra en floppy eller cd-rom. mvh r.- Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Ikke egentlig, eneste remote jeg kan tenke på er en USB disk..? Kjørte MemTest i 6-7 timer i strekk uten noe tull eller minnefeil helt til den plutselig bare restartet.. Etter dette ble ting ganske ustabilt igjen, oppdaterte drivere på nytt, startet på nytt imellom Nvidia oppdatering, satt inn ett ATI Radeon kort som ikke kom lengere enn til loading av XP. Resatt CMOS uten spesielt hell, satt inn 6800 GT kortet igjen, fikk lignende problem og måtte i sikkerhetsmodus før jeg kunne installere driveren på nytt. Funker nå, enn så lenge.. Burde jeg prøve å oppdatere BIOS? Virker som at dette er hardware og ikke driver feil.. Kan CPU forårsake alt dette? Har lenge trodd at CPU'er enten fungerer, eller så fungerer de ikke, tar vel feil her? Skal belaste systemet over natten å se om den har restartet til imorgen.. Bruk Memtest86 som du booter fra en floppy eller cd-rom.Skal få testet dette imorgen. Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Kjørte Memtest86 5 ganger, fant ingen feil. Har også testet 2 forskjellige grafikk kort og pc'en er like ustabil. Noe som er litt merkelig er at systemet restarter seg selv når jeg installerer driver til de enkelte grafikk kortene. Måtte derfor inn i sikkermodus for å gjøre ferdig jobben... Kan det være CPU? Burde jeg få byttet ut denne å se om det fungerer bedre da? Endret 4. mars 2006 av Nunya Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Har du prøvd med en annen strømforsyning? Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Ja, har også flere PC'er som kjører stabilt, så er heller ikke strømnettet. Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Hmm, har lagt inn Ubuntu og brukt det i hele dag uten noe tegn til ustabilitet. Om det er hardware feil, burde ikke pc'en restarte uavhengig av operativsystem? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Boot fra XP cd'n din og velg 'Repair Instal' - dette høre ut som et software-problem. mvh r.- Lenke til kommentar
ArchW Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 Har ikke hatt en eneste reboot siden jeg la inn Ubuntu, så begynner også å lure på om det kansje ikke er hardware relatert alikevel. Har hatt flere installasjoner av XP (SP2) med forskjellige plater tilbake i tid da disse tvungne reboot feilene ikke skjedde så hyppig. Siden det ikke hjalp har jeg utelukket software feil tidligere. Men som jeg fortalte tidligere, fikk jeg feil på en av Corsair brikkene mine og måtte returnere for en stund tilbake, mulig at siste versjon av XP har blitt korrupt i prosessen med all hardware feil som skyldtes RAM'en som ble defekt... Jeg skal kjøre ett minimalistisk oppsett av XP imorgen og utover noen dager for å se om problemet fortsatt oppstår. Eventuelt kansje også prøve meg på XP Home og Windows 2000 om problemet fortsatt gjenstår.. Takk for at du har kommet med nyttige innspill, roger_h99. Setter pris på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå