Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

utskifting av kjølevæske.


Anbefalte innlegg

Skal skifte kjølevæske.

Har en Volvo 460 93 mod. 2,0

 

Spørsmålet er:

Har hørt at du trenger å lufte....

:cry:

Tenkte å ta en slange som er langt nede på motoren og ta og løsne den og tappe ut kjølevæsken og så tette igjen. Deretter fylle på ny kjølevæskw :w00t:

Er det riktig fremgangsmåte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker å skylle gjennom med litt rent vann før jeg blander til ny kjølevæske. Utrolig hvor mye brunt groms som kommer ut.

 

Hekt av en av radiatorslangene

Stikk hageslangen inn i radiatoren

skru på vannet

Start opp bilen, og la den gå

Se på all møkka som kommer ut :)

 

Såklart en fordel å spyle samme vei som vannet vanligvis går i motoren da. For vannpumpa sin del.. Tror jeg :blush:

Lenke til kommentar

Har både hørt og lest at du skal "backflushe", spyle igjennom med hageslangen motsatt vei som vannet vanligvis sirkulerer. Ting som grums og rustflak som har kilt seg et eller annet sted i kjølesystemet vil da løsne og bli med ut. Dette gjøres selvfølgelig med motoren avslått. Det er også en god ide å stille varmen på varmeapparatet på max siden vannet også sirkulerer igjennom denne.

Lenke til kommentar

Trenger ikke å lufte kjølesystemet på de bilene nei.

 

Men om du MÅ gjøre det, så har du en liten rød skru/tropp på en kjøleslange som du kan åpne.. Men er bare å starte opp og observere hvordan temperaturen på motoren utvikler seg.. Men normalt sett er det ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke slange til å tappe for kjølevæske? :dontgetit: Skal jo være en plugg et sted vanligvis under bilden som du skrur av og tapper ned kjølevæsken. Bare husk å ha av topplokket på beholderen skrudd av ellers renner det ikke ut. Etter å ha tappet ut kjølevæsken start motoren i ca 5 sek og slå den av. Rens beholderen med vann hvis ønskeligt og fyll på med nytt kjølevæske. Kjør så i ca 30-40 min bilden til den blir skikelig varm og se om du må ha etterfyll av kjølevæske. ;)

Lenke til kommentar

Ved lufting tenker du kanskje på å klemme på slangene mens du fyller på frostvæske for å få ut lufta i slangene og motoren :)

 

Bare pass på at det er "cirka" fullt hele tiden mens motoren er varm..

 

Når den er kald kan det se ut som om eksapnsjonstanken ikke er helt full..

Lenke til kommentar
er for at pumpen skal pumpe ut siste rester som står i kanalene og i pumpen.

5708598[/snapback]

 

Vel, da må det være litt sære konstruksjoner.

På de motorene jeg har demontert så vil man ved og drenere ut væsken også tappe pumpen helt tom for væske og ergo vill en slik oppstart ikke ha noen hensikt.

Lenke til kommentar
er for at pumpen skal pumpe ut siste rester som står i kanalene og i pumpen.

5708598[/snapback]

 

Vel, da må det være litt sære konstruksjoner.

På de motorene jeg har demontert så vil man ved og drenere ut væsken også tappe pumpen helt tom for væske og ergo vill en slik oppstart ikke ha noen hensikt.

5708759[/snapback]

 

Altså det er ikke en nødvendighet å starte motoren men er bare et lite tips. Selvfølgelig er det forskjell fra bil til bil men dette funker på Escorten min helt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...