gulfarge Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Skal skifte kjølevæske. Har en Volvo 460 93 mod. 2,0 Spørsmålet er: Har hørt at du trenger å lufte.... Tenkte å ta en slange som er langt nede på motoren og ta og løsne den og tappe ut kjølevæsken og så tette igjen. Deretter fylle på ny kjølevæskw Er det riktig fremgangsmåte? Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Skal ikke være nødvendig å lufte kjølesystemet. Ellers virker fremgangsmåten god. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Sikkert grei nok men eg har erfaring at det er ein tappe plugg laft på radiatoren Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg bruker å skylle gjennom med litt rent vann før jeg blander til ny kjølevæske. Utrolig hvor mye brunt groms som kommer ut. Hekt av en av radiatorslangene Stikk hageslangen inn i radiatoren skru på vannet Start opp bilen, og la den gå Se på all møkka som kommer ut Såklart en fordel å spyle samme vei som vannet vanligvis går i motoren da. For vannpumpa sin del.. Tror jeg Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Har både hørt og lest at du skal "backflushe", spyle igjennom med hageslangen motsatt vei som vannet vanligvis sirkulerer. Ting som grums og rustflak som har kilt seg et eller annet sted i kjølesystemet vil da løsne og bli med ut. Dette gjøres selvfølgelig med motoren avslått. Det er også en god ide å stille varmen på varmeapparatet på max siden vannet også sirkulerer igjennom denne. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Trenger ikke å lufte kjølesystemet på de bilene nei. Men om du MÅ gjøre det, så har du en liten rød skru/tropp på en kjøleslange som du kan åpne.. Men er bare å starte opp og observere hvordan temperaturen på motoren utvikler seg.. Men normalt sett er det ikke nødvendig. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hvorfor bruke slange til å tappe for kjølevæske? Skal jo være en plugg et sted vanligvis under bilden som du skrur av og tapper ned kjølevæsken. Bare husk å ha av topplokket på beholderen skrudd av ellers renner det ikke ut. Etter å ha tappet ut kjølevæsken start motoren i ca 5 sek og slå den av. Rens beholderen med vann hvis ønskeligt og fyll på med nytt kjølevæske. Kjør så i ca 30-40 min bilden til den blir skikelig varm og se om du må ha etterfyll av kjølevæske. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Ved lufting tenker du kanskje på å klemme på slangene mens du fyller på frostvæske for å få ut lufta i slangene og motoren Bare pass på at det er "cirka" fullt hele tiden mens motoren er varm.. Når den er kald kan det se ut som om eksapnsjonstanken ikke er helt full.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Etter å ha tappet ut kjølevæsken start motoren i ca 5 sek og slå den av. 5697847[/snapback] Hvorfor? Uten kjølevæske så vil jo vannpumpen uansett bare piske luft. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 er for at pumpen skal pumpe ut siste rester som står i kanalene og i pumpen. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 er for at pumpen skal pumpe ut siste rester som står i kanalene og i pumpen. 5708598[/snapback] Vel, da må det være litt sære konstruksjoner. På de motorene jeg har demontert så vil man ved og drenere ut væsken også tappe pumpen helt tom for væske og ergo vill en slik oppstart ikke ha noen hensikt. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 er for at pumpen skal pumpe ut siste rester som står i kanalene og i pumpen. 5708598[/snapback] Vel, da må det være litt sære konstruksjoner. På de motorene jeg har demontert så vil man ved og drenere ut væsken også tappe pumpen helt tom for væske og ergo vill en slik oppstart ikke ha noen hensikt. 5708759[/snapback] Altså det er ikke en nødvendighet å starte motoren men er bare et lite tips. Selvfølgelig er det forskjell fra bil til bil men dette funker på Escorten min helt utmerket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå