Gå til innhold

Strømforsyning for skjermkort

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer bytte ut min PSU etter innkjøp av Geforce 7800GS AGP.

Har en Fortron Source 350W FSP350-60PN idag som blir noe svak.

Hvem anbefaller dere av disse to til ca 500 kr:

Hiper HPU-4M480: 480W, ATX2.2, 14dB, Type-R, 120mm, kr 523

Chill Innovation CP-450A2: 450W, ATX2.2, 17-19 db, 140mm, kr 568

Er det evt poeng å kjøpe PSU med ATX2.2 støtte, ift bare ATX2.0 ?

5692126[/snapback]

Selv sitter jeg med 580W Hiper Type-R Modular. Jeg er skremmende fornøyd med den. Beste PSU jeg noensinne har lagt øynene mine på. Pluss at den drar det meste (har på AMD X2 4400+ og 7800GT). En stemme for Hiper her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer bytte ut min PSU etter innkjøp av Geforce 7800GS AGP.

Har en Fortron Source 350W FSP350-60PN idag som blir noe svak.

Hvem anbefaller dere av disse to til ca 500 kr:

Hiper HPU-4M480: 480W, ATX2.2, 14dB, Type-R, 120mm, kr 523

Chill Innovation CP-450A2: 450W, ATX2.2, 17-19 db, 140mm, kr 568

Er det evt poeng å kjøpe PSU med ATX2.2 støtte, ift bare ATX2.0 ?

5692126[/snapback]

Hvorfor er PSUen din svak? Har du konkrete problemer med å kjøre ting?

AtW

Lenke til kommentar

dersom han driver å overklokker så er det ikke usansynlig at den 350 wattern kan bli svak, har selv hatt erfaring med at min gamle 350watt F/S (mist edition) ikke klarte å dra et 9800pro, 2 disker, amd xp-m, abit hk og noen vifter. måte klokke ned da jeg ettermonterte disk nr to.

men støtter hiper jeg også

Ontopic: bra tankegang med en extra psu i 5,25 brønn, men dårlig gjennomført. 4cm vifter bråker og jeg kan ikke se for meg en fornuftig plassering av strømkabelen med mindre du modder et hull i kassa i nærheten av brønnen.

dessuten er jeg skeptisk til hvor varmlufta blir av hen. tipper den blir blåst inn i kassa, og det er ikke bra...

Lenke til kommentar

AtW

Det er basert på at spill låser seg og PC må restartes, etter overgang fra 6600GT til 7800GS AGP. Spes BF2. Har reinstallert windows xp og prøvd ulike nvidia drivere uten hell. På forum er det gitt tilbakemeldinger på at 7800GS helst bør kjøres med PSU som tåler min 20A på +12V, mens min Fortron 350W har max 16A på +12V. Ikke korrekt?

Ellers er mine specs:

AMD Athlon 64 3000+ (Winchester) Socket 939

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250

Club3D GeForce 7800GS 256MB AGP

OCZ 2048MB Premier Dual Channel PC-3200 400MHz

Seagate Barracuda 80GB S-ATA NCQ 7200RPM 8MB HD

Western Digital 250GB S-ATA 7200RPM HD

Zalman CNPS7000B-Cu CPU Vifte

Fortron 350W PSU FSP350-60PN

NEC-3500A 16X DVDR+-

NEC-1300A 4x DVDR+-

Lenke til kommentar

AtW

Det er basert på at spill låser seg og PC må restartes, etter overgang fra 6600GT til 7800GS AGP. Spes BF2. Har reinstallert windows xp og prøvd ulike nvidia drivere uten hell. På forum er det gitt tilbakemeldinger på at 7800GS helst bør kjøres med PSU som tåler min 20A på +12V, mens min Fortron 350W har max 16A på +12V. Ikke korrekt?

Ellers er mine specs:

AMD Athlon 64 3000+ (Winchester) Socket 939

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250

Club3D GeForce 7800GS 256MB AGP

OCZ 2048MB Premier Dual Channel PC-3200 400MHz

Seagate Barracuda 80GB S-ATA NCQ 7200RPM 8MB HD

Western Digital 250GB S-ATA 7200RPM HD

Zalman CNPS7000B-Cu CPU Vifte

Fortron 350W PSU FSP350-60PN

NEC-3500A 16X DVDR+-

NEC-1300A 4x DVDR+-

5692436[/snapback]

Personlig har jeg ikke opplevd låsing pga svak PSU, men jeg skal såklart ikke utelukke dette:

http://www.silentpcreview.com/article265-page3.html

s939-systemet i denne testen er gasnke likt ditt system (litt kraftigere CPU, og en 6800 GT). Og det trekker endel under 16A fra 12V.

AtW

Lenke til kommentar

greit nok at det ikke trekker full effekt, men jeg mistenker at en psu har dalene effekt ettersom du kobler mer krevende utstyr på den. tviler sterkt at den funker 100% helt til du har overgått max effekt den klarer å levere.

som jeg nevte over: misten min klarte ikke det oppsettet jeg lista, og da lå +12v linja på ca 11,50 ved idle bruk. og full load krever ikke akkurat mindre ;) og den hadde 17A på +12v linja

Lenke til kommentar
s939-systemet i denne testen er gasnke likt ditt system (litt kraftigere CPU, og en 6800 GT). Og det trekker endel under 16A fra 12V.

AtW

Bra link. Det var interessant. Jeg har en Tagan TG480-U1 480W PSU i en annen PC med +12V på 28A som jeg kan teste før jeg løper for å handle ny..

Men tilbake til forrige spørsmål: Er det stort poeng å kjøpe PSU med ATX2.2 støtte, ift bare ATX2.0 ?

Lenke til kommentar

Nå har jeg totalt 1000W (420 + 580), og etter det har jeg aldri hatt problemer med noe som helst. Før (580W) begynte maskina bare å lage ulyder når jeg drev med overklokking (hyling og merkelige lyder), men etter at jeg kjørte 420W på skjermkorta og noen vifter + sysdisk har det aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar

Govassa: Jeg har vanskelig for å tro at det er PSU (power supply unit) kan ha et slikt (eller noe) utslag på ytelsen. Med mindre noen kommer med en bedre forklart teori vil jeg heller tro at det f.eks var prosessoren med støvete kjøler som throttlet, og at du rengjorde den samtidig som du satt i den nye PSUen.

Jeg syntes det også er merkelig at flere tror at strømbruket og varmeutviklingen blir (mye) høyere med en slik PSU. Strømbruket (hva CPU/GPU bruker av strøm) er statisk uansett hvor den får strømmen fra. 75-110W for en rask moderne prosessor og 75+55,2W maksimalt (?) for et PCIe skjermkort. Dette strømbruket er som sagt statisk uansett hvor det tas fra og det eneste som varierer er virkningsgraden av strømforsyningen. En moderne ATX2.2 PSU skal ha en gjennomsnittlig virkningsgrad på 72% og anbefalt 80% og denne nye strømforsyningen til FSP er nok ikke mye dårligere. Dersom den har gjennomsnittlig 10% lavere virkningsgrad enn hovedstrømforsyningen er det ikke mer enn litt over 10-15W ekstra varmeenergi i kabinettet. Men dersom virkningsgraden i hovedstrømforsyningen stiger med 3% pga avlastingen vil ~10W inntjenes igjen og strømbruket forblir ganske likt.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

En ting til som kan ha påvirket ytelsen i Govassa sin PC er om den nye PSU'en hadde kraftigere vifte og dermed fikk bedre luftgjennomsntrømning i kabinettet sånn at skjermkortet eller CPU sluttet med thermal throttling.

PSU vil ikke påvirke ytelsen på noe direkte vis så det må nok være noe med varme, throtteling, samtidig vedlikehold, samtidig reinnstallasjon eller andre ting å gjøre.

Lenke til kommentar
Nå har jeg totalt 1000W (420 + 580), og etter det har jeg aldri hatt problemer med noe som helst. Før (580W) begynte maskina bare å lage ulyder når jeg drev med overklokking (hyling og merkelige lyder), men etter at jeg kjørte 420W på skjermkorta og noen vifter + sysdisk har det aldri vært noe problem.

5692863[/snapback]

Kankje det var vifta på PSUen din som ikke var helt patent?

AtW

Lenke til kommentar
Govassa: Jeg har vanskelig for å tro at det er PSU (power supply unit) kan ha et slikt (eller noe) utslag på ytelsen. Med mindre noen kommer med en bedre forklart teori vil jeg heller tro at det f.eks var prosessoren med støvete kjøler som throttlet, og at du rengjorde den samtidig som du satt i den nye PSUen.

5693519[/snapback]

Tja, det kan jo faktisk være så simplet som at skjermkortet "klokker" seg ner, slik det gjør på min PC, når den ikke får nok strøm. men, da får jeg opp en melding om det. Alt går ekstremt tregt da..

Lenke til kommentar

Jeg kan på en måte bekrefte teorien til Govassa, fordi jeg byttet ut Fortron Source på 350W, FSP350-60PN, med min andre PSU Tagan TG480-U1 på 480W, gjorde ingen andre endringer og kjørte så 3DMark test med min Geforce 7800GS AGP:

3DMark05: med 350W PSU = 4941

3DMark05: med 480W PSU = 6383

3DMark06: med 350W PSU = 2855

3DMark06: med 480W PSU = 3165

Hvis økningen i points ikke skyldes større PSU; hva er det da??

Merker også at BF2 og Unreal 4 på heavy gaming og oppløsning, med klokket CPU og GPU, at PC ikke har trynet enda..

Endret av MortenS
Lenke til kommentar
Jeg kan på en måte bekrefte teorien til Govassa, fordi jeg byttet ut Fortron Source på 350W, FSP350-60PN, med min andre PSU Tagan TG480-U1 på 480W, gjorde ingen andre endringer og kjørte så 3DMark test med min Geforce 7800GS AGP:

Merker også at BF2 og Unreal 4 på heavy gaming og oppløsning, med klokket CPU og GPU, at PC ikke har trynet enda..

5697131[/snapback]

Som en over her sa så er nye nvidia skjermkort såpass inteligent at de klokker seg ned om de ikke får nok effekt. Dette forklarer nok ditt og han andre karen her som opplever så markant økning. Targan 480watt går for å være en veldig ok PSU

Lenke til kommentar

5697131[/snapback]

Som en over her sa så er nye nvidia skjermkort såpass inteligent at de klokker seg ned om de ikke får nok effekt. Dette forklarer nok ditt og han andre karen her som opplever så markant økning. Targan 480watt går for å være en veldig ok PSU

5698234[/snapback]

Om de ikke varsler om at dette skjer, så er det ikke så veldig intelligent i mine øyne, da hadde jeg ensten heller foretrekket at maskina slå seg av/restartet som i "gode gamle dager"

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er enig i at det kanskje kunne være å foretrekke at maskinen ikke vil starte dersom nok strøm ikke ble gitt, særlig for lite datakyndige brukere. Jeg trodde faktisk at den halverte og skuffende resultatet skjermkortet gav var det jeg hadde kjøpt.

Men på den annen side; dersom du eksempelvis har for liten ram med den konsekvens at maskinen ikke yter maksimalt - så ville det jo være fryktelig irriterende at maskinen slo seg av!! Samme gjør seg gjeldende for PSU; for med den PSUen som ikke gav nok kraft for mitt nye skjermkort - så kunne jeg likevel benytte maskinen fult ut til ordinært bruk, som skriving, bildebehandling, mail, Internett osv, dvs. mitt primærbruk. Hadde blitt passe forbannet dersom maskinen overhode - og helt unødvendig, ikke ville slå seg på bare fordi jeg ikke fikk maks ytelse under spill. Satt på spissen; tenk deg at din psu bare gir 5% for lite kraft mht optimalt for skjermkortet; skal maskinen da slå seg av?

Det skal i utgangspunktet være lett å finne ut om din PSU gir nok kraft for ditt system, ved å legge samme hva de enkelte komponentene krever, som ofte står på i brukermanualen/på esken.

Jeg nevnte en forbedring i 3dmark 03 og 05 ovenfor, men kan også tilføye at etter at jeg fikk ny PSU kan jeg spille et skytespill jeg har med oppløsningen 1280x1024 og med 4x anti a. uten tegn til dårligere ytelse(hakking), som jeg før med den eldre psu bare kunne kjøre med 800x600 uten anti a(forsøkte å gå over det men da ble det fryktelig hakkete).

Teorien min er, som han ovenfor sier, den eneste logiske jf "common sense" - dersom andre har en annen forklaring hadde det vært interessant å høre. Sannheten er at svigerbroren min som faller innunder "dataekspert" begrepet, overhode ikke trodde ny psu ville ha noen virkning - og er som dere andre overrakset over resultatet. Men inntil det er motbevist mener jeg, særlig siden MortenS bekrefter teorien, at den må forklaringen.

V.h.

Andre

5698491[/snapback]

Men PCen vil ikek slå seg av før du kjører kortet hardt, om man bare har litt for lite PSU, og hvor mye en PC bruker er det jo knapt noen som vet, om man ser rundt på forumet her, det folk burde vite det ganske godt om det var lett å finne ut, så er det jo mer eller mindre vill spekulasjon.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...