Fahle Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Trenger litt hjelp her, nylig kjøpt meg en Maxtor HDD 300GB som jeg gjerne vil legge Windows innpå. Ellers har jeg 2 WD 120 GB HDD. Når jeg kommer fram til og velge hvor jeg vil legge windows så kommer ikke Maxtor HDD'en min opp, kun WD diskene. Jeg har et MSI ASUS KT3 Ultra ARU med 2 IDE ATA 133 RAID 0 or 1 som jeg har koblet harddisken min til. Maskinen finner Maxtor HDD under oppstarten og i Windows, men altså ikke i windows innstallasjon. Har og skal innstallere Windows XP etter en format Noen som vet hvordan jeg gjør dette?? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hadde selv et KT3 for noen år tilbake og mener å huske at Raid-kontrolleren (ide-portene på den) kun støttet raid-løsning (altså 2 disker) og ikke kun en. Vil anbefale å koble Maxtor´n på den ordinære primary´en og ta begge WD diskene på raid-løsningen, så kjører du striping på raidet. Men vær obs på at Maxtor´n ikke vil vises med riktig størrelse under installasjonen, da Windows originalt ikke støtter større disker enn 132GB, må ha inn SP2 for å få det. Lenke til kommentar
Fahle Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Hadde selv et KT3 for noen år tilbake og mener å huske at Raid-kontrolleren (ide-portene på den) kun støttet raid-løsning (altså 2 disker) og ikke kun en. Vil anbefale å koble Maxtor´n på den ordinære primary´en og ta begge WD diskene på raid-løsningen, så kjører du striping på raidet. Men vær obs på at Maxtor´n ikke vil vises med riktig størrelse under installasjonen, da Windows originalt ikke støtter større disker enn 132GB, må ha inn SP2 for å få det. 5687998[/snapback] Jepp prøvde det, men windows innstallasjons programmet finner da ingen av harddiskene. Jeg vil tro det er fordi den mangler RAID controllere, noe som jeg har lagt inn i Windows. Men den finner nok ikke det fra innstallasjonsprogrammet, jeg prøvde å legge RAID controller filene på diskett og kjøre SCSI konfig for å hente driverkontrollere for RAID. Men kom opp at det ikke fant txsetup.oem den hadde jeg på disketten, men under ei mappe på disketten. Hvordan mate Windows innstallasjonsprogrammet med driverkontrollere for at den skal oppdage disken(e).. Endret 2. mars 2006 av Fahle Lenke til kommentar
persistent Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Et forslag; hva om du (forutsatt at du har windows oppe) fjerner den ene wd-disken og setter maxtor´n der. Så partisjonerer du den i to og formaterer. - Jeg tror at årsaken til at installasjonsprogrammet ikke finner den kan være at størrelsen er inkompatibel med Windows uten SP. Så del den og klargjør den først . Så setter du Maxtor´n på primary og flytter begge wd diskene til raidkoblingene. Så kjører du installasjon og legger Windows på den ene partisjonen på Maxtor´n (selvfølgelig forutsatt at inst.progr. nå finner den). Etter å ha lagt inn Windows og evt. SP legger du inn raid-driverne som fulgte med hovedkortet. Etter det kan du konfigurere raid´et og få wd diskene op og gå. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Sett hdd detection fra AUTO til LARGE i bios. Da funker det, dette er typisk for Maxtor. Lenke til kommentar
Fahle Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Men så plutselig fant jeg ut av problemet (tror i allefall det var problemet) I diskmanagemnet i windows oppdaget jeg at Maxtor disken var en dynamisk disk, jeg hadde far før partisjonert den i en partisjon på 86 GB og en anne på resterende 200GB. Jeg gjorde om disken til en standard disk, med en primær og logisk partisjon. Så anngående RAID kontroll driverne: Jeg måtte flytte innholdet i mappa direkte på disketten, altså slik at txsetup.oem fila ikke var i noe mappe. Når jeg da valgte F6 under utvidet lagringsdisker RAID Og SCSI så kom endelig et vindu opp der jeg kunne velge RAID kontrolldrivere for Windows XP. Når jeg nå kom fram til å velge hvor jeg ville innstallere Windows så var Maxtor disken plutselig der Uten å ha forrandret noe i bios. Takk for hjelpen til dere som har svart på denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå