Gå til innhold

Vurderer nytt skjermkort....Trenger litt hjelp...

HåkonN

Anbefalte innlegg

Mitt Asus 7700 Geforce 2 GTS 32mb har vært trofast helt siden den dagen det kom, og fungerer fint på de fleste spill fortsatt. Merker selfølgelig at jeg nå må være mer varsom på innstillingene, men på ingen måte gir det "dårlig" grafikk.

Vurderer enten et TI 4200 128mb:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

eller et Radeon 8500:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...24&GrpID=1&s=pl

Spørsmålet mitt er da følger... Vil jeg merke "stor" forskjell ved en eventuell oppgradering? Eller er det like greit å vente litt? 3D Mark osv har jeg null interesse av, er mest innterisert i å få fin grafikk og god flyt.

Og i så fall, hvilket av disse to kortene er best til prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge kortene er mer enn bra nok til dagens 3D spill. Geforce4 kortet vil være litt raskere enn Radeon 8500 kortene i de fleste spill, men Radeon 8500 har best bildekvalitet. Spesielt på TV-ut,Video og DVD avspilling er Radeon 8500 veldig bra.

Som du ser valgte jeg et litt billigere alternativ (Radeon 8500LE), men har klokket det opp til over Retail hastighet. Dermed "sparte" jeg over 800 kroner :smile:

Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg så ville jeg satsa på selskapet med best suksess og erfaring. nVidia.

Greit at kanskje ATI er blitt bra den siste tiden, men jeg mener å ha hørt rykter om problemer med drivere og problemer med driverne i forskjellige kombinasjoner med hardware. Og husk, uten skikkelige drivere vil ikke kortet virke som det skal.

Husk også at de har det svært travelt med å bygge hardware for å slå ut nVidia. Det betyr at de har mindre ressurser til drivere :wink:

I den moderne verden med rasjonalisering, blir det sjelden ansatt flere personer enn det som bedriftene allerede har. Verdt å tenke på?

Du får ta en beslutning selv, men jeg personlig ville satset på nVidia ifølge mitt "Point of View (GF3)" :grin:

Sveinl.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er også om jeg kommer til å merke noe stor grafisk forbedring? Er en av de overnevnte sååå mye bedre at det er verdt pengene, eller burde jeg vente til jeg får noe som støtter DirectX 9.1?

Og hvorfor er Radeon 8500LE godt under halv pris i forhold til 8500 hvis det nesten ikke er noe forskjell? Har begge DDR-ram? S-Video utgang?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-20 23:54, skrev Sveinl:

Hvis jeg var deg så ville jeg satsa på selskapet med best suksess og erfaring. nVidia.

Greit at kanskje ATI er blitt bra den siste tiden, men jeg mener å ha hørt rykter om problemer med drivere og problemer med driverne i forskjellige kombinasjoner med hardware. Og husk, uten skikkelige drivere vil ikke kortet virke som det skal.

Husk også at de har det svært travelt med å bygge hardware for å slå ut nVidia. Det betyr at de har mindre ressurser til drivere :wink:

I den moderne verden med rasjonalisering, blir det sjelden ansatt flere personer enn det som bedriftene allerede har. Verdt å tenke på?

Du får ta en beslutning selv, men jeg personlig ville satset på nVidia ifølge mitt "Point of View (GF3)"
:grin:

Sveinl.

Jeg har ikke hatt noe mer driverproblemer med radeon8500 og radeon9700 enn jeg har hatt med geforce 2,3 og 4, eneste de driverene som fulgte med var dårlige men de ble fort bedre, ellers så er 2d og tv-ut bedre på r8500/9700.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 00:02, skrev JohnnyKnoxwille:

Spørsmålet mitt er også om jeg kommer til å merke noe stor grafisk forbedring? Er en av de overnevnte sååå mye bedre at det er verdt pengene, eller burde jeg vente til jeg får noe som støtter DirectX 9.1?

Og hvorfor er Radeon 8500LE godt under halv pris i forhold til 8500 hvis det nesten ikke er noe forskjell? Har begge DDR-ram? S-Video utgang?

Det som pcmax har til 990,- er klokket til 250/250 dvs 500mhz ddr og det er 3,3ns minne (har ringt til dem og spurt)så minnet kan i hvertfal klokkes til ca:300(600)Mhz, det er også originalt ati.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 00:02, skrev JohnnyKnoxwille:

Hmmm.... 2D-grafikken var dårlig på nVidia-kortene en stund siden men både GF3 og GF4 er like bra som radeon-kortene i følge tidligere poster på forumet.

Hvis du vil ha noe som er bedre ytelsesmessig sett enn det andre, så må du kjøpe radeon 9700. Det ligger mye lengre frem enn nVidia i dag.

Men jeg ville hatt litt i bakhodet det jeg nevnte i forrige posten min.

redigert: Begge kortene har DDR og S-video.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-09-21 00:11 ]

Lenke til kommentar

Det er bedre 2d på r8500/9700 enn gf 3 og 4, har testa forskjellige kort på jobb og de beste er matrox men ati r8500/9700 er nesten like bra, men med gf merker jeg dårligere farger og ikke fullt så skarpt og klart bilde og det har jeg testa på samme skjerm.

AMDXp 1800+

Msi kt3 ultra aru

512Mb samsung pc2700

Club-3d Radeon 9700pro

2xWdc80gbse i raid0

SB Audigy Player

Koolance miditower vannkjøling

3d mark 2oo1se:12653poeng

[ Denne Melding var redigert av: sub1343 på 2002-09-21 00:15 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 00:10, skrev Sveinl:

Hvis du vil ha noe som er bedre ytelsesmessig sett enn det andre, så må du kjøpe radeon 9700. Det ligger mye lengre frem enn nVidia i dag.

Men jeg ville hatt litt i bakhodet det jeg nevnte i forrige posten min.

redigert: Begge kortene har DDR og S-video.

Sveinl.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-09-21 00:11 ]</font>

tven må vel ha svideo inngang og skal du merke forskjell, nytter ikke og plugge svideo til scart mener jeg.

hvis du kjøper ett nytt dyrt grafikkort og tror er rustet for fremtiden er du allerede blitt lurt. har man mye penger så er det like greit om kortet en kjøper er overpriset til de grader, de nyeste kortene blir foreldet mye fortere enn litt eldre kort. ett gf3 kort har sunket raskt etter at gf4 kom, men kommer til og holde seg stabilt en stund mens gf4 og radeon9700 vil bli overkjørt av en mengde ny teknologi og nye kort osv.

uansett kass kort du kjøper vil du bli storfornøyd, selv om gf4 er litt raskere anbefaler jeg radeon kortet, heller litt bedre bildekvalitet enn ekstra fps.

Lenke til kommentar

Har kapital til å kjøpe et kort til 4-5000,- men føler at det vil ha lite for seg, for innen det kortet kan bli utnyttet til sitt fulle, har det falt til en 1000-lapp.

Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil merke stor forskjell mellom et Radeon 8500 og det gamle Geforce2 GTS-kortet mitt med 32mb DDR ram?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-21 00:30, skrev JohnnyKnoxwille:

Har kapital til å kjøpe et kort til 4-5000,- men føler at det vil ha lite for seg, for innen det kortet kan bli utnyttet til sitt fulle, har det falt til en 1000-lapp.

Men jeg lurer fortsatt på om jeg vil merke stor forskjell mellom et Radeon 8500 og det gamle Geforce2 GTS-kortet mitt med 32mb DDR ram?

Det vil du ja. Har du øyne for grafikk og detaljer så vil du merke stor forskjell.

Og hvis kortet du har nå, rykker osv. vil du merke at R8500 gir deg bedre flyt ved video-avspilling. Det vil også gi deg bedre fps i spill.

Selv om jeg er nVidia-fan, så er radeon 8500 bedre enn kortet du har nå.

Redigert: Hvis du har 5000,- så vil nok nVidia komme med et mye bedre kort om ikke så lang tid. Må du ha nytt kort nå, kjøp R9700.

Sveinl.

Mine hardwarespesifikasjoner

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-09-21 00:41 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...