Gå til innhold

Lanserer ny prosessorarkitektur i år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(...) men kan dere ikke fortelle oss hvor kraftige neste generasjons prosessorer blir?(GHz)

5687597[/snapback]

Klokkefrekvens, oppgitt i hertz (Hz), er ingen måle-enhet for ytelse.

Men hadde vært interresant å fått vite hvordan disse nye prosessorene vil yte i forhold til dagens Pentium 4- og Athlon64-prosessorer. :)

Lenke til kommentar
Bra at dere informerer oss med prosessor-teknologien, men kan dere ikke fortelle oss hvor kraftige neste generasjons prosessorer blir?(GHz)

-Haakie

5687597[/snapback]

Conroe blir klokk for klokk litt svakere enn yoanh.

Forresten veldig kort artikkel :o

Tror jeg skal kjøpe noen intelaksjer nå.

Lenke til kommentar
Bra at dere informerer oss med prosessor-teknologien, men kan dere ikke fortelle oss hvor kraftige neste generasjons prosessorer blir?(GHz)

-Haakie

5687597[/snapback]

Conroe blir klokk for klokk litt svakere enn yoanh.

Forresten veldig kort artikkel :o

Tror jeg skal kjøpe noen intelaksjer nå.

5687633[/snapback]

Litt svakere? Hvor har du fått det fra? Det er jo isåfall interessant nytt (om enn noe skuffende).

AtW

Lenke til kommentar

Litt svakere? Hvor har du fått det fra? Det er jo isåfall interessant nytt (om enn noe skuffende).

AtW

5687721[/snapback]

De kan jo ha lavere ytelse per. klokke, men være klokket høyere.

5687791[/snapback]

Ja, det kan de, men det har jo tidligere lekket klokkehastigheter, og med unntak av en "blodklokket" EE, så er jo ikek de så veldig høyere enn dagens a64er om jeg ikke husker feil (og en a64 og en yonha er vel omtrent akkurat like på ytelse per klokke).

AtW

Lenke til kommentar

Eller asso. Var noe med at pipelines var lengre på conroe vs. dothan/yoanh. Ikke noe jeg skal stå inne for da men :p Finner ikke igjen hvor det var.

Men conroe har jo andre ting som sikkert gjør den bedre igjen. Har vel høyre bushastighet?

Lenke til kommentar

Veldig interessant! Jeg sitter selv og utsetter laptopkjøp da jeg ønsker 64-bitversjon av Core Duo. Skal bli spennende å se om det også blir noen praktisk ytelsesøkning, og ikke bare lavere effektforbruk. Isåfall er det muligheter for en Core Duo med 64-bit og skikkelig grafikkort, siden man "sparer inn" litt på effektbruken til prosessoren(-e). :)

Lenke til kommentar
Intel har blitt utropt til en av de største eksportvarene for Israel og sysselsetter rundt 6700 personer.

Det rapporteres også at Intel for kort tid donerte 1 million dollar til et opplæringssenter for IT på Gazastripen.

Jeg skjønner ikke hvorfor de nevner dette? Prøver Intel å sjarmere begge sider i Iseael/Palestina-konflikten? "Vi har gjort mye bra for israelere, men har også gjort mye bra for palestinere" Eller er det bare HW som drar inn dette? Jeg kan uansett ikke se at det har noen relevans i forhold til den nye prosessorarkitekturen.

Lenke til kommentar

5687597[/snapback]

Sikkert minst like kraftig som en 286 overklokket til 100 GHz. Eller sikkert opp mot like kraftig som en geforce 7800 GPU underklokket til 0,01 GHz. Jepp, begge påstandene kan være sanne alt etter hvilken type ytelse man ser på. Poenget er at GHz ikke er et mål på ytelse. Spør heller hvordan ytelsen er forventet å bli ;)

Eller asso. Var noe med at pipelines var lengre på conroe vs. dothan/yoanh. Ikke noe jeg skal stå inne for da men :p Finner ikke igjen hvor det var.

Men conroe har jo andre ting som sikkert gjør den bedre igjen. Har vel høyre bushastighet?

5687865[/snapback]

Begge deler stemmer. Pipelinen økes fra 12 til 14 steg. Conroe skal vist komme i varianter med tre forskjellige FSBer: 800, 1066 og 1333. (Quad pumped 64bit simple duplex GTL+ 200, 266 og 333 MHz)

Veldig interessant! Jeg sitter selv og utsetter laptopkjøp da jeg ønsker 64-bitversjon av Core Duo. Skal bli spennende å se om det også blir noen praktisk ytelsesøkning, og ikke bare lavere effektforbruk. Isåfall er det muligheter for en Core Duo med 64-bit og skikkelig grafikkort, siden man "sparer inn" litt på effektbruken til prosessoren(-e).  :)

5687918[/snapback]

Det gjenstår ennå å se om de vil kalle den nye arkitekturen for Core Duo eller noe nytt. Den nåværende Duo Core vil neppe få 64bit, selv i fremtidige revisjoner.

Effektforbruket er på max load er forventet å forbli det samme som på Core Duo, altså opp til 35W. På idle og lett last så kan det hende effektforbruket synker noe i forhold til Core Duo. Desktopversjonen skal vistnok utvikle opp til 65W, mens Ekstrem-versjonen skal utvikle opp til 95W.

Ytelsen blir nok en smule høyere på grunn av høyere klokkefrekvens, men det er ennå en del usikkerhet rundt ytelsen per klokke. (særlig FP-ytelsen). For bærbare blir det neppe noen dramatiske ytelseforskjeller over Core Duo, men på desktop blir det trolig mange store forskjeller grunnet de store forskjellene fra Pentium4-serien. Med forskjeller mener jeg både i positiv og negativ retning avhengig av type test som kjøres.

Lenke til kommentar

Det er foreløpig ingenting som tyder på at Conroe og Merom vil ha lavere ytelse enn Yonah ved samme klokkefrekvens. Det er heller antydet det motsatte. Pipelinen i Merom/Conroe er riktignok litt lengre enn i Yonah, men dette har ikke nødvendigvis negativ innvirkning på den klokkenormaliserte ytelsen. Prosessorer er alt for kompliserte til at en kan parameterisere dem med pipeline lengden. Ta f. eks Prescott vs. Northwood; her var det snakk om 50 % lengre pipeline og likevel var den klokkenormaliserte ytelsen ofte svært lik men riktignok litt høyere på Nortwood i snitt. Dothan vs Banias viste vel at en fint kan øke klokkenormalisert ytelse og her var det snakk om 0 til 2 ekstra pipeline steg. Merom/Conroe har forøvrig 14 stegs pipeline i følge offisielle Intel uttalelser, men det er ikke oppgitt nøyaktig hvordan de regner stegene. Dothan er vel antatt å ha ca 12 steg, men dette er så langt jeg vet aldri blitt offentliggjort av Intel.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Og er det egentlig en ny arkitektur? En prosessorarkitektur er vel x86, RISC, CISC og så videre, ikke Netburst og dette nye Intel har kommet med?

5688046[/snapback]

De lærde strides om hva man kan legge i ordet "nytt".

Merom og Conroe vil nok arve ganske mye fra Core Duo, men vil garantert også inneholde litt arv fra Netburst, og noen helt nye "krydder".

For en analyse av hva som kan komme så anbefaler jeg denne artikkelen:

New Wine into Old Skins. Conroe: Grandson of Pentium III, Nephew of NetBurst?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...