Gå til innhold

CMStacker modding, del I

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette blir mitt første ordentlige casemod. Jeg har tidligere pysla litt med katoder, neonwire, UV-reaktiv lakk inni kabinettet på vifter osv. men ikke gått så grundig til verks som denne gangen.

Jeg har en del idéer om modding av mitt nyinnkjøpte CMStacker og første steg er priming og lakkering med matt svart innvendig. Har kledd nesten hele stua i svarte søplesekker og brukt omtrent hele Spydeberg i Telefonkatalogens Gule Sider for Østfold som maskering.

Jeg har desverre ikke eget hobbyrom så stua for duge, dessuten synes jeg det gjorde seg med litt svart lakkstøv på den nye, eggeskallshvite skinnsofaen. Jeg prøver å overbevise øksa om det samme enda...

:cry:

Etter å ha påført hele boksen med primer (holdt til 3 lag) har jeg i dag lakkert 5 (tynne!!) lag med matt svart. Selv om jeg trodde jeg hadde vært pinlig nøyaktig med maskering av kabinettet utvendig er det allikevel lekket gjennom en del steder. Dermed blir det å gå over hele kabinettet utevendig med...tja, Rødsprit? Hva kan man bruke for å fjerne lakkrester uten å skade overflaten ellers?

:hmm:

Grunnen til at jeg valgt matt svart er følgende: Jeg har fått det for meg at matt svart vil gi minst refleksjoner av lys inni kabinettet. Dermed vil effekten av uv-reaktive kabler, vifter o.l. bli bedre. Enig? Har du kjørt bil på en landevei uten gatebelysning en typisk høstkveld i oktober skjønner du kanskje hva jeg mener? Lyset blir på en måte borte og det som belyses er det eneste som gir lys.

:roll:

Bilder kommer etterhvert som lakkstøvet har lagt seg og jeg tør ta kameraet ut fra soverommet igjen!

:!:

Neste steg blir å skjære ut et hull til vindu i døra og tilpassing av 2 lag plexi. I hver av disse skal jeg bore hull i sidene og belyse med hhv. røde og blå dioder. Dessuten skal jo mønsteret som skal belyses graveres/freses ned i plexien. Jeg har en Dremel som nok ska få jobbe litt når det er tid for det. Ta en kikk på avataren min og gjett hva motivet skal være...hehe. Takk forresten til Chase sitt "Arctic Ice prosjekt" for idéer om plexivindu/belysning.

:thumbup:

Deretter har jeg tenkt å skjære ut et rektangulært hull på toppen hvor denne skal inn:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=J...0X4BL&mcat=c486

Til slutt har jeg tenkt å ha en logo i en av brønnene foran. Jobber med designet av logoen og det blir tilnærmet samme prinsipp som beskrevet lenger opp, belyst med dioder fra siden.

Kom gjerne med råd, idéer og innspill.

Kommer plutselig tilbake!

Med vennlig hilsen

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres veldig bra ut dette ! ;) gleder meg til å høre mer fra deg :D

5687604[/snapback]

Tusen takk!

:thumbup:

Håper du er en tålmodig sjel, dette vil ta tid! Jeg har lagt opp et budsjett som sier at siste komponenten som kjøpes inn er grafikkort. Da er vi i juni og alt skal monteres i et ferdig modda kabinett håper jeg. Håper bare at ingen avdelene er "DOA", er vel neppe noen returrett på deler innkjøpt i februar-juni som siden viser seg å være defekte...

:no:

Det positive er at jeg slipper å demontere/remontere underveis. Kabinettet kan herjes med frem til sommer'n før ting skal inn.

:devil:

Med vennlig hilsen

Han Derre

Lenke til kommentar

Her er bildene fra første steg på veien mot...pokker, bør vel finne et passende navn på moddinga etterhvert.

Kabinettet klart til priming

post-53665-1141414824_thumb.jpg

Detaljbilde av bunnen før priming

post-53665-1141415245_thumb.jpg

Detaljbilde av brønnene før priming

post-53665-1141415419_thumb.jpg

Ferdig! 3 lag med primer!

post-53665-1141415525_thumb.jpg

Ferdig primet

post-53665-1141415535_thumb.jpg

Ferdig primet

post-53665-1141415550_thumb.jpg

1. lakkering. Har man ikke lakkeringsstudio i stua lager man ett med hjelp av 10 søplesekker og 50 meter med papirtape!! :p

post-53665-1141415559_thumb.jpg

Ikke særlig vakkert

post-53665-1141415567_thumb.jpg

Ikke nå heller...

post-53665-1141415576_thumb.jpg

Nå derimot...Ferdig! :w00t:

post-53665-1141415589_thumb.jpg

Litt (!!) feil vinkel. :blush:

post-53665-1141415603_thumb.jpg

Jaja, det kommer ikke til å synes uansett :p

post-53665-1141415613_thumb.jpg

Er første gangen jeg lakkerer. Har aldri satt mine ben i en lakkboks før dah! :no:

post-53665-1141415622_thumb.jpg

Jeg er rimelig fornøyd med finishen på det som kommer til å bli synlig. Planene er at det skal bli et så stort vindu som mulig på venstre siden. Jeg gidder rett og slett ikke kjøpe en "ferdig-modda" sidedør, jeg vil ha eget design og større vindu!

Jeg har tenkt å plassere Hiper'n i bunnen, men er litt usikker på hvordan det vil bli med kabling i forhold til Asus A8NSLI-32. Jeg kommer ikke til å montere noe inn i kabinettet før jeg er ferdig med kapping og montering av plexi på venstre siden. I tillegg har jeg jo noen planer om lcd-panel på toppen og en belyst logo i front.

Jeg kommer plutselig tilbake, men nå er det hælja og da er det :fun:

PS! Bør denne tråden fortsette under "arbeidslogg"?

Med vennlig hilsen

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Dette her ser veldig bra ut ! Gleder meg max til det kommer mer!

*Følger spent med*

5695885[/snapback]

Tusen takk for kjempefin tilbakemelding! Til å være første gangen jeg har lakkert må jeg si meg ganske fornøyd tatt i betraktning at det ble gjort i stua med alt som finnes av svesvestøv der. Jeg gleder meg allerede til å sette meg ned med dremelen...eeeeh, sette meg ned med skisser og utforming av vindu i morra.

Ha en glimrende helg!

Han Derre

Lenke til kommentar
Tusen takk for kjempefin tilbakemelding! Til å være første gangen jeg har lakkert må jeg si meg ganske fornøyd tatt i betraktning at det ble gjort i stua med alt som finnes av svesvestøv der. Jeg gleder meg allerede til å sette meg ned med dremelen...eeeeh, sette meg ned med skisser og utforming av vindu i morra.

Ha en glimrende helg!

Han Derre

Hehe, ingen årsak ;) Syns du fikk til lakkeringen veldig fint jeg! Med tanke på at det er gjort i din egen stue, er det hvertfall finfint arbeid etter min smak ;)

Har sikkert sagt det før, men gleder meg fortsatt til bildene :dribble:

Ha en glimrende helg du også :D

Lenke til kommentar

OIoioi!

Dette ser jo veldig bra ut, ingenting å si på dette og da er jeg ærlig

Et tips jeg vil gi deg allikevel, er at hvis du ikke ville ha slike steder der lakken ikke hadde kommet, burde du demontert kabinettet totalt.

Dvs. borre ut alle popnagler slik at du bare hadde flate plater å lakkere.

Da hadde du nok fått alle plater skikkelig lakkert.

Men absolutt bra arbeid det der, med tanke på at du har gjort det hjemme i stuen

uten å ha demontert det ;)

Stå på!

(kommer det mer så er det bare å lage worklog ;) )

Petter

Lenke til kommentar

Tusen, tusen takk!

Hva skal jeg si? Vet ikke, bare konstatere at det er forskjell på amatører og proffer! Borre ut popnagler? Demontere hele kabinettet? Jeg har ikke engang tenkt tanken... :blush:

Jeg har gått over kabinettet med lynol (med största möjliga försiktighet) og fjerna det som har lekka ut av lakk pga. dårlig maskering. Det er notert med tanke på fremtidige prosjekter.

Jeg bere alle som leser denne famlende tråden kommentere oppdateringer under her:

Dermed kommer det ingen flere bidrag fra meg i denne tråden...

Med vennlig hilsen

Han Derre

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...