kyrsjo Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Eeeen liten ting til Når hjulene spinner rundt dobbelt så fort, får de dobbelt så stor bevegelsesenergi (antatt at de er rigide dvs. alle delene beveger seg med samme vinkelhastighet og ingen deformasjon) - nærmere bestemt rotasjonsenergi. Så flyet *vil* bruke littegranne mer tid til å ta av når hjulene skal spinne dobbelt så fort Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 dette skjer ved luft motstand og vingen Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 dette skjer ved luft motstand og vingen 5761798[/snapback] Fin tegning, men det står ikke noe om _hvorfor_ ting skjer. Anbefaler en titt her: http://travel.howstuffworks.com/airplane6.htm (sekvensen starter her: http://travel.howstuffworks.com/airplane.htm) Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 (endret) dette skjer ved luft motstand og vingen 5761798[/snapback] Tegningen din er feil, lufta vil gå raskere over vingen og dermed lage ett "vakum" som suger vingene opp. Dette er en vanlig feil mange gjør, at dem tror løftet blir skapt på undersiden av vingen. Tatt fra linken til klilleng: Bernoulli's equation, a fundamental of fluid dynamics, states that as the speed of a fluid flow increases, its pressure decreases. The Longer Path explanation deduces that this faster moving air develops a lower pressure on the top surface, while the slower moving air maintains a higher pressure on the bottom surface. This pressure difference essentially "sucks" the wing upward (or pushes the wing upward, depending on your point of view). Endret 16. mars 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Vel, for å være enda litt mer presis: Undertrykket skapes ikke pga at luften "må" bevege seg fortere, men luften beveger seg fortere pga undertrykket. Normalt er vingen pekt litt oppover i forhold til luftstrømmen (angle of attack). Dette fører til at man får et område med høyt trykk umiddelbart under og foran vigens fremre kant. Separasjonspunktet (punktet der luftmolekylene går like mye under som over vingen forskyves derfor nedover, til under vingens fremste punkt. Dette setter i tur i gang en luftstrøm over vingen som følger omtrent vingens profil, bare mye større - mange vingetykkelser over vingen. Området under dette vil da være lavtrykk, normalt sentrert langs vingens fremre del. Grunnen til at vingens overside er kurvet har med lagseparasjon å gjøre. Hvis vingen hadde vært flat hadde endingen i vindvektoren variert betydelig over avstand over vingen. Man får da såkalt separasjon (shear), og dette ødelegger i tur luftstrømmen over vingen, og spolerer løft og øker luftmotstand. Basic aerodynamikk Men om dette kan det sies mye Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Jeg vil igjen anbefale en titt her; http://www.amasci.com/wing/airfoil.html Lenke til kommentar
Livert Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er ikke forklaringen så enkel som at vingens form er laget sånn at oversiden er lengre enn undersiden, dermed: lenger luftstrøm => mer "vakuum"(som noen kalte det) => og mer løftekraft på oversiden? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er ikke forklaringen så enkel som at vingens form er laget sånn at oversiden er lengre enn undersiden, dermed: lenger luftstrøm => mer "vakuum"(som noen kalte det) => og mer løftekraft på oversiden? 5795869[/snapback] Hvorfor skal to luftmolekyler som "skilles" ved starten av vingen nødvendigvis møtes igjen på slutten av vingen? Men det er sånn ca så enkelt.. evt les linkene som er postet tidligere. Lenke til kommentar
Livert Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er ikke forklaringen så enkel som at vingens form er laget sånn at oversiden er lengre enn undersiden, dermed: lenger luftstrøm => mer "vakuum"(som noen kalte det) => og mer løftekraft på oversiden? 5795869[/snapback] Hvorfor skal to luftmolekyler som "skilles" ved starten av vingen nødvendigvis møtes igjen på slutten av vingen? 5795930[/snapback] Wut? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Wut? 5796090[/snapback] Samme det. . Flyet tar ihvertfall av! Lenke til kommentar
Livert Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Wut? 5796090[/snapback] Samme det. . Flyet tar ihvertfall av! 5796097[/snapback] Agreed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå