varmit Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 må være genialt for fly(jagerfly) på båter osv. da,da kan mindre båter ha med fly om bord Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 må være genialt for fly(jagerfly) på båter osv. da,da kan mindre båter ha med fly om bord Egentlig ikke. Flyet vil bruke like lang distanse på å ta av uansett om det står på rullebånd eller fast underlag. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 å ja,er det sånn ment. trodde meningen var at flyet skulle stå helt i ro på rullemølla,med samme hastighet som den. forsto ikke helt jeg,om da flyet måtte ha vifter framfor eller noe Lenke til kommentar
varmit Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 å,sorry. kom på det nå,dum jeg er uff uff beklager feilregning,flyet vil kunne ta av det. min feil. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Okei jeg må ha misforstått noe, står ikke flyet i ro i forhold til omgivelsene?(jorden og luften) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Okei jeg må ha misforstått noe, står ikke flyet i ro i forhold til omgivelsene?(jorden og luften) 5694770[/snapback] Hvis det står i ro, hvordan kan det ha samme hastighet som rullebåndet? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) Okei jeg må ha misforstått noe, står ikke flyet i ro i forhold til omgivelsene?(jorden og luften) 5694770[/snapback] Nei det gjør det ikke. Det er kanskje et resultat av min påstand om at flyet ikke kan ta av. Noe som selvsagt er feil. Hvis vi ser bort ifra at flyet og rullebandet skal ha like stor fart. Det som da vil skje er at idet rullebandet starter vil flyet bli dratt med bandet, på samme måte som nå man selv står i ro i en rulletrapp. Men idet motoren startes og man gir litt gass, vil flyet begynne å bremse i forholdet til rullebandet, på samme måte som man selv gjør når man går mot en rulletrapp. Den fundamentale forskjellen her er at mens din fart i rulletrappa er direkte avhengig av farten på beina dine, vil flyet fart være avhengig av trekkkraften som man får av propellen. Bena er i kontakt med rulletrappa, propellen er ikke i kontakt med rullebandet. Derfor vil ikke farten på rullebandet være av betydning for hvorvidt flyet vil ta av. Ørjan... Endret 3. mars 2006 av Orjanp Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel. Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover. Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel.Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover. Du kan jo heller forklare hvorfor flyet skulle stå i ro. Flyet trekker seg framover ved hjelp av luften rundt seg, ikke hjulene. Det blir som om du står på rulleskøyter oppå et rullebånd, og trekker deg framover ved hjelp av et tau festet ved enden av rullebåndet. Uansett hvor fort rullebåndet går, eller i dette tilfellet i samme hastighet motsatt av hastigheten du trekker deg framover, vil du uansett trekke deg framover. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Dette er mest sansynlig bare en litt upresist gjengitt oppgave. Men saken er grei, det er lufthastigheten over vingene som bestemmer om flyet kan ta av eller ikke. Så man må bare avgjøre i oppgaven om flyet står stille i forhold til omgivelsene eller ikke. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 (endret) ka1ser er det så vanskelig og forstå at hjulene ruller fritt, og at propelleren drar flyet gjennom lufta, og ikke via båndet? EDIT: _crs_ sitt eksempel var veldig bra Endret 3. mars 2006 av kpolberg Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Kom på det med propellen nå når jeg var å pissa, forresten så var det med rulleskøytene en god måte å forklare det på. Faen hvor flaut at jeg ikke så dette tidligere...:/ Men er enig i at oppgaven er upresis Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Altså, om rullebåndet går motsatt vei av hjulene, så vil jo flyet forholde seg i ro. Når flyet er i ro, øker ikke luftstrømmen rundt flyet, og flyet får ikke løft. Altså, vil det ikke lette (?) Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel.Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover. 5695064[/snapback] Hvis propellen hadde vært i kontakt med rullebandet, ville flyet stått i ro når farten til propellen og rullebandet var like stor. Men det er ikke tilfellet. Propellen bruker lufta rundt til å få fart. Derfor vil ikke farten til flyet påvirkes av rullebandet. Men farta til flyet vil påvirkes av om det er vind ute. Farten til flyet er altså avhengig av farten på de tingene som driver flyet. Og det er bare lufta og propellen. Ørjan... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Altså, om rullebåndet går motsatt vei av hjulene, så vil jo flyet forholde seg i ro. Når flyet er i ro, øker ikke luftstrømmen rundt flyet, og flyet får ikke løft. Altså, vil det ikke lette (?) 5695104[/snapback] Gah, les gjennom tråden. Hjulene er irrelevant her. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Rullebåndet kunne like godt vært asfalt for den saks skyld, da underlaget til et fly er irrelevandt, (hvis det er helt rett) Og flyet vil aldri kunne stå i ro. Bremser den, vil den fyke bakover, gasser den på vil den fyke fremover (i lufta). For å stå stille vil det kreve at flyer gasser på noe minimalt, og rullebåndet snurrer mye fortere. Trenger vell ikke fysikkens lover for å skjønne det vell? Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Rullebåndet kunne like godt vært asfalt for den saks skyld, da underlaget til et fly er irrelevandt, (hvis det er helt rett) Eller helt glatt underlag som f.eks. is. Så lenge underlaget er flatt, trenger ikke flyet noe grep på underlaget. Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Rullebåndet kunne like godt vært asfalt for den saks skyld, da underlaget til et fly er irrelevandt, (hvis det er helt rett) Og flyet vil aldri kunne stå i ro. Bremser den, vil den fyke bakover, gasser den på vil den fyke fremover (i lufta). For å stå stille vil det kreve at flyer gasser på noe minimalt, og rullebåndet snurrer mye fortere. Trenger vell ikke fysikkens lover for å skjønne det vell? 5695467[/snapback] Hvis vi ser bortifra all friksjon her så vil flyet alltid stå stille uten å gi gass, Hvis noen fortsatt ikke skjønner hvorfor flyet vil begynne å bevege seg så kan man ta på rulleskøyter og en propell på ryggen (paraglidermotor kan brukes) og stå på rullebåndet og gi gass på motoren på ryggen og du vil gå framover iforhold til det utenfor rullebåndet og få fart (du letter ikke uten vinger ) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Ta en titt her: http://travel.howstuffworks.com/airplane1.htm Sitat; Straight and Level Flight In order for an airplane to fly straight and level, the following relationships must be true: * Thrust = Drag * Lift = Weight If, for any reason, the amount of drag becomes larger than the amount of thrust, the plane will slow down. If the thrust is increased so that it is greater than the drag, the plane will speed up. Om rullebåndet er langt som en flystripe, og flyet står oppå vil det (om thrust = drag og lift=weight) kunne fly. Det er også den eneste (fiktive) måten å få et fly opp på med et rullebånd =) Endret 4. mars 2006 av Slettet+9018234 Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Ta en titt her: http://travel.howstuffworks.com/airplane1.htm Sitat; Straight and Level Flight In order for an airplane to fly straight and level, the following relationships must be true: * Thrust = Drag * Lift = Weight If, for any reason, the amount of drag becomes larger than the amount of thrust, the plane will slow down. If the thrust is increased so that it is greater than the drag, the plane will speed up. Om rullebåndet er langt som en flystripe, og flyet står oppå vil det (om thrust = drag og lift=weight) kunne fly. Det er også den eneste (fiktive) måten å få et fly opp på med et rullebånd =) 5698308[/snapback] Det er ikke noe drag her, annet enn det friksjonen vi har imellom flyet, hjulene, og rullebåndet Altså forklaringen din er litt feil for det er ikke noe som holder igjen flyet. Flyet vil ta av fordi hjulene kan gå rundt og da er det ikke noe "drag" på flyet. EDIT: Leste posten din litt fort, og ser nå at det du viser til er riktig, og rullebåndet kunne likegodt vert en vanlig rullebane. Endret 4. mars 2006 av mankiller Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå