Gå til innhold

Kan flyet ta av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei jeg må ha misforstått noe, står ikke flyet i ro i forhold til omgivelsene?(jorden og luften)

5694770[/snapback]

 

Nei det gjør det ikke. Det er kanskje et resultat av min påstand om at flyet ikke kan ta av. Noe som selvsagt er feil.

 

Hvis vi ser bort ifra at flyet og rullebandet skal ha like stor fart. Det som da vil skje er at idet rullebandet starter vil flyet bli dratt med bandet, på samme måte som nå man selv står i ro i en rulletrapp. Men idet motoren startes og man gir litt gass, vil flyet begynne å bremse i forholdet til rullebandet, på samme måte som man selv gjør når man går mot en rulletrapp.

Den fundamentale forskjellen her er at mens din fart i rulletrappa er direkte avhengig av farten på beina dine, vil flyet fart være avhengig av trekkkraften som man får av propellen. Bena er i kontakt med rulletrappa, propellen er ikke i kontakt med rullebandet. Derfor vil ikke farten på rullebandet være av betydning for hvorvidt flyet vil ta av.

 

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel.

Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover.

Lenke til kommentar
Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel.

Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover.

 

Du kan jo heller forklare hvorfor flyet skulle stå i ro.

 

Flyet trekker seg framover ved hjelp av luften rundt seg, ikke hjulene. Det blir som om du står på rulleskøyter oppå et rullebånd, og trekker deg framover ved hjelp av et tau festet ved enden av rullebåndet. Uansett hvor fort rullebåndet går, eller i dette tilfellet i samme hastighet motsatt av hastigheten du trekker deg framover, vil du uansett trekke deg framover.

Lenke til kommentar

Dette er mest sansynlig bare en litt upresist gjengitt oppgave.

 

Men saken er grei, det er lufthastigheten over vingene som bestemmer om flyet kan ta av eller ikke. Så man må bare avgjøre i oppgaven om flyet står stille i forhold til omgivelsene eller ikke.

Lenke til kommentar
Hmm.. jeg vet jo at hjulene går i samme fart som rullebåndet altså motsatt rettet, men flykroppen vil jo være helt i ro med omgivelsene alikevel.

Hvis dere skal gi meg en forklaring på hvordan det letter vil jeg ha noe bedre enn det jeg har fått hittil. Gjerne begrunnet i fysiske lover.

5695064[/snapback]

 

Hvis propellen hadde vært i kontakt med rullebandet, ville flyet stått i ro når farten til propellen og rullebandet var like stor. Men det er ikke tilfellet. Propellen bruker lufta rundt til å få fart. Derfor vil ikke farten til flyet påvirkes av rullebandet. Men farta til flyet vil påvirkes av om det er vind ute. Farten til flyet er altså avhengig av farten på de tingene som driver flyet. Og det er bare lufta og propellen.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Altså, om rullebåndet går motsatt vei av hjulene, så vil jo flyet forholde seg i ro. Når flyet er i ro, øker ikke luftstrømmen rundt flyet, og flyet får ikke løft. Altså, vil det ikke lette (?)  :hmm:

5695104[/snapback]

 

Gah, les gjennom tråden. Hjulene er irrelevant her. :thumbup:

Lenke til kommentar

Rullebåndet kunne like godt vært asfalt for den saks skyld, da underlaget til et fly er irrelevandt, (hvis det er helt rett)

 

Og flyet vil aldri kunne stå i ro. Bremser den, vil den fyke bakover, gasser den på vil den fyke fremover (i lufta). For å stå stille vil det kreve at flyer gasser på noe minimalt, og rullebåndet snurrer mye fortere.

 

Trenger vell ikke fysikkens lover for å skjønne det vell?

Lenke til kommentar
Rullebåndet kunne like godt vært asfalt for den saks skyld, da underlaget til et fly er irrelevandt, (hvis det er helt rett)

 

Og flyet vil aldri kunne stå i ro. Bremser den, vil den fyke bakover, gasser den på vil den fyke fremover (i lufta). For å stå stille vil det kreve at flyer gasser på noe minimalt, og rullebåndet snurrer mye fortere.

 

Trenger vell ikke fysikkens lover for å skjønne det vell?

5695467[/snapback]

 

Hvis vi ser bortifra all friksjon her så vil flyet alltid stå stille uten å gi gass,

Hvis noen fortsatt ikke skjønner hvorfor flyet vil begynne å bevege seg så kan man ta på rulleskøyter og en propell på ryggen (paraglidermotor kan brukes) og stå på rullebåndet og gi gass på motoren på ryggen og du vil gå framover iforhold til det utenfor rullebåndet og få fart (du letter ikke uten vinger :p)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Ta en titt her:

 

http://travel.howstuffworks.com/airplane1.htm

 

airplane-forces.gif

airplane-forces-labels.gif

 

Sitat;

Straight and Level Flight

In order for an airplane to fly straight and level, the following relationships must be true:

 

* Thrust = Drag

* Lift = Weight

 

If, for any reason, the amount of drag becomes larger than the amount of thrust, the plane will slow down. If the thrust is increased so that it is greater than the drag, the plane will speed up.

 

Om rullebåndet er langt som en flystripe, og flyet står oppå vil det (om thrust = drag og lift=weight) kunne fly. Det er også den eneste (fiktive) måten å få et fly opp på med et rullebånd =)

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Ta en titt her:

 

http://travel.howstuffworks.com/airplane1.htm

 

airplane-forces.gif

airplane-forces-labels.gif

 

Sitat;

Straight and Level Flight

In order for an airplane to fly straight and level, the following relationships must be true:

 

    * Thrust = Drag

    * Lift = Weight

 

If, for any reason, the amount of drag becomes larger than the amount of thrust, the plane will slow down. If the thrust is increased so that it is greater than the drag, the plane will speed up.

 

Om rullebåndet er langt som en flystripe, og flyet står oppå vil det (om thrust = drag og lift=weight) kunne fly. Det er også den eneste (fiktive) måten å få et fly opp på med et rullebånd =)

5698308[/snapback]

Det er ikke noe drag her, annet enn det friksjonen vi har imellom flyet, hjulene, og rullebåndet :thumbup:

Altså forklaringen din er litt feil for det er ikke noe som holder igjen flyet.

Flyet vil ta av fordi hjulene kan gå rundt og da er det ikke noe "drag" på flyet.

EDIT: Leste posten din litt fort, og ser nå at det du viser til er riktig, og rullebåndet kunne likegodt vert en vanlig rullebane. :thumbup:

Endret av mankiller
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...