Gå til innhold

Kan flyet ta av?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okay. Som dere ser, så snekra jeg en liten tegning. Flyet skal ligne på Piper Pa25 Pawnee'en som går som slepefly oppå Starmoen flyplass, Elverum (jeg har noen slep bak den ja - greit, tegninga mi ligna kanskje ikke så mye: se den ekte LN-EIC her )

 

Sånn som jeg tenker meg det, så spiller det ingen rolle hvor fort hjulene går, så lenge propellen gir en selvstendig kraft i forhold til båndet, og som kjent; en hver reaksjon har en motreaksjon, og på grunn av det, så tror jeg vel at flyet kunne ha tatt av hvis båndet var langt nok.

post-13697-1141339400_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis flyet hadde være som f.eks en bil og aksellerert med hjluene, da vill flyet ha stått stille i forhold til bakken og lufta. (vindstille)

MEN, hvis du f.eks hadde satt på rullebåndet (bakover) så ville ikke flyet ha blitt dratt tilbake, dette pga det er HJUL, de er runde og vil bare snurre rundt. Jo i praksis vlle den nok blitt dratt sakte tilbake pga friksjon i hjulene. Men i det jetmotorene gir gass ( la oss si at den gir nok gass til at den ville gått 100kmt, på normal bakke), flyet akselererer til 100km/t og så settes hastigheten på båndet til 100km/t, vil da flyet bli stående stille? NEI.

Den vil ha fortsatt i samme retning med rundt 99 km/t.

Unasett om båndet går i 1000km/t så ville det ikke presset flyet bakover (hvis flyet hadde hastighet på 100km/t). Dette fordi det er ikke hjulene som akselererer. Og i og med at flyet kommer opp i fart (i forhold til lufta og bakken) så vil jo flyet tilslutt lette.

 

Men hadde det vært en bil, så ville den stått bom stille.

 

La oss tenke oss at rullebåndet plutselig skrus på til 1000km/t (bakover)(veldig langt rullebånd) så begynner hjulene på flyet å snurre svært raskt rundt, og flyet vil begynne å bevege seg "sakte" bakover. Flyet gir litt gass og flyet vil stoppe å akselerere bakover, og heller gå forover. Flyet gir nok gass til å oppnå f.eks 500 km/t, da vil flyet akselerere nesten som normalt, og tilslutt vil flyet suse fremover i nesten 500km/t (i forhold til bakken), og hjulene bare spinner fortere og fortere. Flyet vil da også lette pga hstigheten er såpass høy i forhold til lufa.

Lenke til kommentar
La oss tenke oss at rullebåndet plutselig skrus på til 1000km/t (bakover)(veldig langt rullebånd) så begynner hjulene på flyet å snurre svært raskt rundt, og flyet vil begynne å bevege seg "sakte" bakover.

 

Men hvis rullebåndet går så fort da, vil ikke hjulene eksplodere?

Lenke til kommentar

Aleks_r, Livert, Muffinman og jeg som tror (eller vet :p ) det letter da foreløpig, med saklige begrunnelser.

 

Skal vi få satt opp en poll eller noe?

 

 

Redigert: og andrull, som har akkurat samme tankegangen som meg selv.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Ikke for å være slem her nå, men dere "idioter" skjønner dere ikke det at flyet VIL ta av, rullebåndet har ikke noe å si, hjulene triller fritt på flyet og hvis vi da hadde holdt flyet i et tau på enden av rullebåndet ville det stått stille, det trengs ikke mye kraft til det iogmed at det ikke er mye friksjon i forhold til "bakken" og hjulene, så hvis vi bytter tauet med flymotoren vil bare flyet gå forover iforhold til bakken utenfor rullebåndet og lettet fordi hjulene på flyet KAN RULLE :thumbup:

 

Skjønte dere det.

Lenke til kommentar
Ikke for å være slem her nå, men dere "idioter" skjønner dere ikke det at flyet VIL ta av, rullebåndet har ikke noe å si, hjulene triller fritt på flyet og hvis vi da hadde holdt flyet i et tau på enden av rullebåndet ville det stått stille, det trengs ikke mye kraft til det iogmed at det ikke er mye friksjon i forhold til "bakken" og hjulene, så hvis vi bytter tauet med flymotoren vil bare flyet gå forover iforhold til bakken utenfor rullebåndet og lettet fordi hjulene på flyet KAN RULLE  :thumbup:

 

Skjønte dere det.

5691521[/snapback]

 

Vel, her er det da snakk om fart, IKKE kraft som du nå er inne på. I ditt tilfelle er heller ikke farten til flyet of farten til rullebåndet lik.

 

Vi tenker oss et fly i en gitt hastighet på et rullebånd med samme fart motsatt rettet. Hvis vi da tenker oss at vi tilfører flyet en ekstra kraft som gjør at det da akselererer og kommer opp i en litt høyere fart, da vil også rullebåndet akselerere og ha samme fart som flyet men motsatt rettet (dette skjer selfølgelig samtidig med flyet).

Rullebåndet er en tangent til hjulet, og de vil tangere om samme punkt hele tiden, altså er flyet i ro. Ser vi bort fra bevegelse i luften vil da flyet IKKE kunne ta av fordi det rett og slett ikke har beveget seg noe i forhold til luften. Det fins dermed ikke oppdrift.

 

Edit: Omformulerte litt.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Ikke for å være slem her nå, men dere "idioter" skjønner dere ikke det at flyet VIL ta av, rullebåndet har ikke noe å si, hjulene triller fritt på flyet og hvis vi da hadde holdt flyet i et tau på enden av rullebåndet ville det stått stille, det trengs ikke mye kraft til det iogmed at det ikke er mye friksjon i forhold til "bakken" og hjulene, så hvis vi bytter tauet med flymotoren vil bare flyet gå forover iforhold til bakken utenfor rullebåndet og lettet fordi hjulene på flyet KAN RULLE  :thumbup:

 

Skjønte dere det.

5691521[/snapback]

 

Vel, her er det da snakk om fart, IKKE kraft som du nå er inne på. I ditt tilfelle er heller ikke farten til flyet of farten til rullebåndet lik.

 

Vi tenker oss et fly i en gitt hastighet på et rullebånd med samme fart motsatt rettet. Hvis vi da tenker oss at vi tilfører flyet en ekstra kraft som gjør at det da akselererer og kommer opp i en litt høyere fart, da vil også rullebåndet akselerere og ha samme fart som flyet men motsatt rettet (dette skjer selfølgelig samtidig med flyet).

Rullebåndet er en tangent til hjulet, og de vil tangere om samme punkt hele tiden, altså er flyet i ro. Ser vi bort fra bevegelse i luften vil da flyet IKKE kunne ta av fordi det rett og slett ikke har beveget seg noe i forhold til luften. Det fins dermed ikke oppdrift.

 

Edit: Omformulerte litt.

5691835[/snapback]

 

Husk nå at flyet blir drevet av en motor som går på luft og ikke av hjulene, flyet står stille og hjulene spinner rundt i den hastigheten båndet går imot, og hvis da propellen på flyet får full throtle så vli flyet bevege seg i forhold til lufta og ikke rullebåndet.

 

Når det gjelder flygende ting har ikke bakkefart noe å si sånnsett, det er hastigheten i forhold til lufta rundt som har noe å si. PUNKTUM. :tease:

Lenke til kommentar
Ikke for å være slem her nå, men dere "idioter" skjønner dere ikke det at flyet VIL ta av, rullebåndet har ikke noe å si, hjulene triller fritt på flyet og hvis vi da hadde holdt flyet i et tau på enden av rullebåndet ville det stått stille, det trengs ikke mye kraft til det iogmed at det ikke er mye friksjon i forhold til "bakken" og hjulene, så hvis vi bytter tauet med flymotoren vil bare flyet gå forover iforhold til bakken utenfor rullebåndet og lettet fordi hjulene på flyet KAN RULLE  :thumbup:

 

Skjønte dere det.

5691521[/snapback]

 

Vel, her er det da snakk om fart, IKKE kraft som du nå er inne på. I ditt tilfelle er heller ikke farten til flyet of farten til rullebåndet lik.

 

Vi tenker oss et fly i en gitt hastighet på et rullebånd med samme fart motsatt rettet. Hvis vi da tenker oss at vi tilfører flyet en ekstra kraft som gjør at det da akselererer og kommer opp i en litt høyere fart, da vil også rullebåndet akselerere og ha samme fart som flyet men motsatt rettet (dette skjer selfølgelig samtidig med flyet).

Rullebåndet er en tangent til hjulet, og de vil tangere om samme punkt hele tiden, altså er flyet i ro. Ser vi bort fra bevegelse i luften vil da flyet IKKE kunne ta av fordi det rett og slett ikke har beveget seg noe i forhold til luften. Det fins dermed ikke oppdrift.

 

Edit: Omformulerte litt.

5691835[/snapback]

 

Husk nå at flyet blir drevet av en motor som går på luft og ikke av hjulene, flyet står stille og hjulene spinner rundt i den hastigheten båndet går imot, og hvis da propellen på flyet får full throtle så vli flyet bevege seg i forhold til lufta og ikke rullebåndet.

 

Når det gjelder flygende ting har ikke bakkefart noe å si sånnsett, det er hastigheten i forhold til lufta rundt som har noe å si. PUNKTUM. :tease:

5691912[/snapback]

 

JA, BINGO. "det er hastigheten i forhold til lufta rundt som har noe å si" og siden flyet ikke beveger seg i forhold til lufta er det ingen oppdrift!!

 

For å forandre litt på situasjonen. Vi tenker oss en flybane som går 30m/s sør (Ja, denne gang beveger flybanen seg =P). På denne banen fins et fly. Utfor banen fins to punkter, ett øst og ett vest, mellom disse trekker vi en linje. For at flyet skal holde avstanden én meter fra linjen hele tiden må flyet kjøre i 30m/s nord. Vi er forhåpentligvis nå enige om at flyet nå står i ro i forhold til linjen og då også resten av verden. Farten til di to objektene er lik. Flyet kjører nå altså, men beveger seg IKKE i forhold til luften (som står stille) Det er då ingen oppdrift.

Det samme blir det i situasjonen til trådstarter.

 

Edit: Må bare ta med én ting til "hvis da propellen på flyet får full throtle så vli flyet bevege seg i forhold til lufta og ikke rullebåndet." Ja det har du forsåvidt rett i, men siden farten fil flyet og rullebåndet SKAL være lik MÅ vi da også forandre rullebåndets fart. Jeg nevnte ikke noe om at det var flyet som påvirket rullebåndet til å gå fortere.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Aleks_r: Dægen er du en av disse halvgalne slepepilotene, kanskje jeg har hengt bak deg en gang da :p. Forøvrig vil jeg si meg enig med Vandalen, Aleks_r og alle andre som sier at flyet vil ta av. Her er det bare å sette opp vektor regnskap så vil dette gå rett i boks det. Propellen akslerere lufta, som igjen vil si at bakken har null niks å si for regnskapet. Hvis ikke da hjulene er like dårlig smurt som på LN-NTH eller tilsvarende, eller kanskje LN-FAT :p Eller bare for å være helt jævlige henger på en Nimbus 4DM :p

Lenke til kommentar

Nei, jeg er bare en halvgal seilflypilot. Har sett hvordan India Charlie har blitt flydd , av pilotene i Monkey Air! :whistle: NTH ser litt småbulka ut ja, men FAT har jeg ikke noe erfaring med. Derimot har jeg hengt bak LN-KCH etpar ganger, og FYYYYYFAEN så treigt det går med Super Cub! Etpar ganger jeg trodde jeg måtte klinke tidligere enn vanlig, fordi hele jævla slepeflyet forsvant under nesa på flyet mitt! :no:

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Okay. Som dere ser, så snekra jeg en liten tegning. Flyet skal ligne på Piper Pa25 Pawnee'en som går som slepefly oppå Starmoen flyplass, Elverum (jeg har noen slep bak den ja - greit, tegninga mi ligna kanskje ikke så mye: se den ekte LN-EIC her )

 

Sånn som jeg tenker meg det, så spiller det ingen rolle hvor fort hjulene går, så lenge propellen gir en selvstendig kraft i forhold til båndet, og som kjent; en hver reaksjon har en motreaksjon, og på grunn av det, så tror jeg vel at flyet kunne ha tatt av hvis båndet var langt nok.

5691406[/snapback]

Siktet ikke til deg ;) vi er jo enige...

 

Selv har jeg kun noen få timer i FS2004, noen i passasjerkabinen på 737-800 på vei til varmere strøk - samt at jeg har "ramlet" ut av en Cessna 172 noen ganger. Men det er en annen historie.

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Et fly vil ikke "merke" forskjell ifra vanlig asfalt til et rullebånd når flyet gir gass, da ingen av dem påvirker flyets hastighet i noen særlig grad, rullebåndet kan gå så fort det kan, uten at flyet blir påvirket, og gir motorene litt gass, så vil flyet akselerere, selv om rullebåndet går i supersonisk fart. (brente hjul?!), og akselerer så vil flyet ta av til slitt. :roll:

Lenke til kommentar
Man regner sjelden hastighet i forhold til noe annet.

5687933[/snapback]

Regner man ikke altid hastighet i forhold til noe annet?

5691891[/snapback]

Her quoter du meg litt ufullstendig, eller kanskje jeg uttrykte meg litt uklart. Man regner sjelden et objekts hastighet i forhold til andre gjenstander. Man regner som oftest hastigheten i forhold til jordoverflaten eller luften/tilsvarende rundt seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...