Gå til innhold

Kan flyet ta av?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

5687304[/snapback]

 

 

Les en gang til, første post !

 

Når flyet oppnår en viss hastighet fremover så vil flyet lette...

5687775[/snapback]

Flyet vil aldri oppnå noen fart framover fordi rullebandet sørger for at det står i ro. Hvis du gå i motsatt reting på et rulleband/rulletrapp, med samme fart som bandet/trappa. Kommer du da noen vei? Nei, fordi du må ha en annen fart enn det bandet/trappa har.

 

Ørjan...

5687818[/snapback]

 

Fart i motsatt retning er ikke nevnt i oppgaven, ikke så mye annet heller så alt vil bli pr. definisjon, kan jo tenkes at rullebånd aksellerer fremover osv..

5687834[/snapback]

Trådstarter har sagt at rullebandet skal gå motsatt vei i en senere post.

 

Ørjan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her var det masse rare svar ja.

 

Hvilken hastighet båndet har spiller nesten ingen rolle, for flyets hjul har "ingen" motstand, og påvirkes svært lite av båndet. En mann som ikke står på båndet kan stå og holde flyet i ro når båndet starter. Hjulene vil trille, og flyet stå stille. Hjulene har ingen drivkraft slik bilhjul har. Bremsene må selvfølgelig være av.

 

Når motoren(e) på flyet startes, vil flyet bevege seg fremover og til slutt ta av når undertrykket over vingene er kraftig nok. Hjulene triller da mye fortere enn vanlig pga. båndet, men hastigheten til flyet i forhold til jorden er den samme som ved en vanlig take-off.

 

Det er veldig logisk egentlig. Trikset er å tenke på at hjulene ikke skal "kjempe imot" båndet som går bakover. Det er det propellen(e) eller jetmotoren(e) som skal, og de er uavhengige av underlaget.

5687835[/snapback]

 

Men poenget er at flyet og rullebåndet skal ha samme fart i motsatt retning av hverandre. Da kan ingen av dem akselerere uten at den andre gjøre det. Og resultatet blir ingen fart i forhold til bakke/luft.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

5687304[/snapback]

 

 

Les en gang til, første post !

 

Når flyet oppnår en viss hastighet fremover så vil flyet lette...

5687775[/snapback]

Flyet vil aldri oppnå noen fart framover fordi rullebandet sørger for at det står i ro. Hvis du gå i motsatt reting på et rulleband/rulletrapp, med samme fart som bandet/trappa. Kommer du da noen vei? Nei, fordi du må ha en annen fart enn det bandet/trappa har.

 

Ørjan...

5687818[/snapback]

 

Fart i motsatt retning er ikke nevnt i oppgaven, ikke så mye annet heller så alt vil bli pr. definisjon, kan jo tenkes at rullebånd aksellerer fremover osv..

5687834[/snapback]

Trådstarter har sagt at rullebandet skal gå motsatt vei i en senere post.

 

Ørjan

5687852[/snapback]

 

Ok ! da er saken klar, flyet kan ikke lette... :)

Lenke til kommentar
Her var det masse rare svar ja.

 

Hvilken hastighet båndet har spiller nesten ingen rolle, for flyets hjul har "ingen" motstand, og påvirkes svært lite av båndet. En mann som ikke står på båndet kan stå og holde flyet i ro når båndet starter. Hjulene vil trille, og flyet stå stille. Hjulene har ingen drivkraft slik bilhjul har. Bremsene må selvfølgelig være av.

 

Når motoren(e) på flyet startes, vil flyet bevege seg fremover og til slutt ta av når undertrykket over vingene er kraftig nok. Hjulene triller da mye fortere enn vanlig pga. båndet, men hastigheten til flyet i forhold til jorden er den samme som ved en vanlig take-off.

 

Det er veldig logisk egentlig. Trikset er å tenke på at hjulene ikke skal "kjempe imot" båndet som går bakover. Det er det propellen(e) eller jetmotoren(e) som skal, og de er uavhengige av underlaget.

5687835[/snapback]

 

Men poenget er at flyet og rullebåndet skal ha samme fart i motsatt retning av hverandre. Da kan ingen av dem akselerere uten at den andre gjøre det. Og resultatet blir ingen fart i forhold til bakke/luft.

 

Ørjan...

5687867[/snapback]

 

Ørjan har svaret her...

Lenke til kommentar

Flyet vil vel klare å oppnå nok fremdrift og akselerasjon ved hjelp av motorkraft uavhengig av hvor fort underlaget går uansett om rullebåndet går bakover eller fremover. Hjulene på flyet har jo ingenting å si.. de ruller vel bare psykt fort.

Endret av Livert
Lenke til kommentar
Flyet vil vel klare å oppnå nok fremdrift og akselerasjon ved hjelp av motorkraft uavhengig av hvor fort underlaget går uansett om rullebåndet går bakover eller fremover. Hjulene på flyet har jo ingenting å si.. de ruller vel bare psykt fort motsatt vei.

5687919[/snapback]

 

Ja, men det er ikke det som er oppgaven.. flyet vil stå i ro og ikke kunne ta av..

 

Edit: Hjulene vil jo ikke gå motsatt vei da..

Endret av Marius_EV
Lenke til kommentar

Neida.

 

Rullebåndet har hastighet (X). Da har flyet hastighet (-X). BEGGE i forhold til bakken/jorden/alt annet. Flyet fyker bortover, sett fra bakken.

 

Hvis flyet skal stå stille, skal rullebåndet ha hastighet (X) og flyet hastighet 0. Altså skal rullebåndet stå stille også.

 

Alt dette med mindre man regner flyets hastighet I FORHOLD TIL RULLEBANEN, noe som ikke er en forutsetning i oppgaven. Man regner sjelden hastighet i forhold til noe annet. ( - Hvor fort går bilen din da? - 20 km/t. - Er det alt? - Ja, 20 km/t fortere enn bilen bak som kjører i 50km/t) Hastigheter slik vi bruker dem, regnes i forhold til jorden.

 

 

Redigert: "Neida" var ment til jarmo over her.

 

Redigert 2: Skal forklare det enklere:

Du svever over rullebåndet og flyet. De to har like stor hastighet, med motsatt retning. Båndet fyker den ene veien. Flyet fyker den andre veien.

Hva som er hastigheten MELLOM FLYET OG BÅNDET er noe helt annet; det er selvfølgelig den dobbelte hastigheten av hver av dem for seg.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
Neida.

 

Rullebåndet har hastighet (X). Da har flyet hastighet (-X). BEGGE i forhold til bakken/jorden/alt annet. Flyet fyker bortover, sett fra bakken.

 

Hvis flyet skal stå stille, skal rullebåndet ha hastighet (X) og flyet hastighet 0. Altså skal rullebåndet stå stille også.

Akkurat. Det er løsningen her. Ingenting beveger seg. Fordi hastigheten til flyet alltid vil være null, vil hastigheten til bandet også alltid være null.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Jeg mener at flyet godt kan ta av. Flyet har svært liten friksjon mot rullebåndet fordi hjulene ikke gir flyet sin akselerasjon på noen måte. Uansett hvilken hastighet rullebåndet har, har flyet den samme hastigheten den andre veien hvis du står ved siden av og ser på. FLYET KJØRER IKKE PÅ RULLEBÅNDET. Hvorfor forstår dere meg ikke?

 

Svaret er at flyet tar av når rullebåndet har hastigheten flyet trenger for å ta av. For da er nemlig flyet på vei den andre veien like fort.

 

Forstå meg. Flyet kjører ikke på båndet. Det er bare tilfeldigvis borti med hjulene. Så lenge hjulene tåler dobbelt av take-off-hastighet, kan flyet ta av.

 

Enda enklere: flyet står bare stille når båndet står stille. Når båndet begynner å kjøre en vei, kjører flyet like fort andre veien. Det kjører ikke oppå båndet og "står stille". Det er en forutsetning i oppgaven at flyet har like stor hastighet som båndet, men andre veien. SETT I FORHOLD TIL BAKKEN; IKKE BÅNDET.

 

 

Redigert: siste setningen lagt til.

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar

Virker som at folk har litt ulik oppfatning om hva oppgaveteksten spør om.

 

Mener uansett at den som har laget oppgaven trenger å få seg dame.

 

Vi som bruker tid å løse den derimot har jo sex HELE tiden :innocent:

Lenke til kommentar

Det virker som at oppgaven vil at flyet står stille og dermed ikke tar av. Oppgaven vil gjerne måle flyets hastighet i forhold til båndet. Men det står ikke eksplisitt i teksten, og dermed skal flyets hastighet måles i forhold til bakken, ikke båndet. Ordbruken i oppgaven gir altså et annet svar. At flyet kan lette.

 

Litt mer om hastighet og fart kan leses her.

Lenke til kommentar
@vandalen: Utrolig hvor komplisert folk klarer å gjøre et enkelt spørsmål. Støtter deg 100% her, se mine innlegg på første side.

 

Mange dårlige pilotemner her inne..

 

:)

5688926[/snapback]

 

Hehe ! ikke så mange her som kan kalles for denne:

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Flyet vil vel klare å oppnå nok fremdrift og akselerasjon ved hjelp av motorkraft uavhengig av hvor fort underlaget går uansett om rullebåndet går bakover eller fremover. Hjulene på flyet har jo ingenting å si.. de ruller vel bare psykt fort motsatt vei.

5687919[/snapback]

 

Ja, men det er ikke det som er oppgaven.. flyet vil stå i ro og ikke kunne ta av..

 

Edit: Hjulene vil jo ikke gå motsatt vei da..

5687929[/snapback]

 

Du har selvfølgelig rett i at de ikke går motsatt vei :p

Lenke til kommentar
@vandalen: Utrolig hvor komplisert folk klarer å gjøre et enkelt spørsmål. Støtter deg 100% her, se mine innlegg på første side.

 

Mange dårlige pilotemner her inne..

 

:)

5688926[/snapback]

 

Hvis det er meg du sikter til så skal du vite at jeg er pilot.

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt, men det står mye dritt her. Uansett, det jeg kan tolke av oppgaven er at rullebåndet står på jorda, og har farten -v. Legg merke til at rullebandet sitter fast i ett eller anna, så det beveger seg ikke i forhold til jordoverflata. Det bare har farten -v. Da kan vi konkludere med at rullebandet "ruller" bakover med en fart -v. Altså en fart i motsatt retning av plussretningen(som vi setter til flyets retning om det hadde stått på bar bakke og kjørt framover)

Flyets HJUL, vil gå med farten v, i motsatt retning av rullebåndet.

Og det er dette som har noe å si, siden det er rullebåndet og hjulene som er kontaktflaten vil alltid de to påvirke hverandre. Nå kan vi sette v+(-v)=0, og vi ser at hjulenes relative fart i forhold til jorden, eller bakken er lik 0. IOM at flyet holder konstant fart 0 i forhold til jorden, vil det aldri kunne akselerere opp til en så høy fart at det kan lette. Har du noengang sett ett fly med 0 fart som letter? Trokke det nei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...