Gå til innhold

Kan flyet ta av?


Anbefalte innlegg

Hvorfor gjøre dette så komplisert. Poenget her, slik jeg ser det, er om det er hastighet i forhold til bakken eller lufta som gjør at flyet tar av.

 

Hvis bakken er et rulleband som beveger seg like raskt som flyet, vil hastighet i forhold til bakken være null, mens hastigheten i forhold til luften være normal.

 

Og der kommer vi til kjernen i spørsmålet. Er det hastighet i forhold tilbakken eller i forhold til lufta som får flyet til å ta av. Hvis det er i forhold til bakken, ville flyet ikke tatt av. Hvis det er i forhold til lufta, vil det ta av.

 

Løsningen er vel nevnt flere ganger.

 

PS. I spørsmålet er det forutsatt at bandet har samme hastighet som flyet. Går det mostatt vei, har det ikke samme hastighet.

 

Ørjan.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor gjøre dette så komplisert. Poenget her, slik jeg ser det, er om det er hastighet i forhold til bakken eller lufta som gjør at flyet tar av.

 

Hvis bakken er et rulleband som beveger seg like raskt som flyet, vil hastighet i forhold til bakken være null, mens hastigheten i forhold til luften være normal.

 

Og der kommer vi til kjernen i spørsmålet. Er det hastighet i forhold tilbakken eller i forhold til lufta som får flyet til å ta av. Hvis det er i forhold til bakken, ville flyet ikke tatt av. Hvis det er i forhold til lufta, vil det ta av.

 

Løsningen er vel nevnt flere ganger.

 

PS. I spørsmålet er det forutsatt at bandet har samme hastighet som flyet. Går det mostatt vei, har det ikke samme hastighet. 

 

Ørjan.

5687538[/snapback]

 

Det kan ha samme hastighet selv om det går motsatt vei? Hvis to biler kjører hver sin vei på motorveien og begge kjører i 100 km/t har de samme hastighet vel? :tease:

Lenke til kommentar

Er bare du som snakker om hjulhastighet da. Det er flyets hastighet som teller. Hvis båndet og flyet går hver sin vei og har samme hastighet hele tida vil ikke flyet få nok bærekraft som igjen kommer av får mye nok luft under vingene noe det ikke gjør når det står stille.

Lenke til kommentar

Kan ikke folk ihvertfall prøveå tenke logiskt da?

 

Ett fly trenger luftstrømmer for å ta av. Det vil si at vind må presse flyet opp.

 

Om ett fly går med full fart, men fortsatt står helt i ro så sier det seg selv at flyet vil bli ståendes på på båndet helt til det får kast i seg og kansje fyker litt frem før det går rett i bakken.

 

Dette er ihvertfall umulig å gjennomføre vil jeg tro.

Skulle dette blitt prøvd så har jeg stor tro på at det blir som je beskrev..

 

Flyet står helt i ro. Kommer over en viss hastighet og blir ustabilt som faen. Siden motorene har så høyt turtall så vil du klare å få flyet til å slippe på nesehjulet (kansje?) men aldri få flyet til å slippe bak. Flyet vil få kast og gå rett i bakken.

 

Det er det eneste jeg klarer å se for meg.

 

Studer aerodynamikken til flyene litt bedre å se hva som egentlig må til for å få ett fly til å lette :)

Lenke til kommentar
Hvorfor gjøre dette så komplisert. Poenget her, slik jeg ser det, er om det er hastighet i forhold til bakken eller lufta som gjør at flyet tar av.

 

Hvis bakken er et rulleband som beveger seg like raskt som flyet, vil hastighet i forhold til bakken være null, mens hastigheten i forhold til luften være normal.

 

Og der kommer vi til kjernen i spørsmålet. Er det hastighet i forhold tilbakken eller i forhold til lufta som får flyet til å ta av. Hvis det er i forhold til bakken, ville flyet ikke tatt av. Hvis det er i forhold til lufta, vil det ta av.

 

Løsningen er vel nevnt flere ganger.

 

PS. I spørsmålet er det forutsatt at bandet har samme hastighet som flyet. Går det mostatt vei, har det ikke samme hastighet. 

 

Ørjan.

5687538[/snapback]

 

Det kan ha samme hastighet selv om det går motsatt vei? Hvis to biler kjører hver sin vei på motorveien og begge kjører i 100 km/t har de samme hastighet vel? :tease:

5687558[/snapback]

 

Hentet fra Wikipedia.no, Fart

Da posisjon i fysikken egentlig er en vektor som vanligvis beskrives ved de tre koordinatene x, y og z, er det klart at fart eller hastighet likeledes er en vektorstørrelse. Hastighetsvektorens tre komponenter kalles vanligvis vx, vy og vz. I fysikken er det vanlig å snakke om hastighet når vi omtaler hastighetsvektoren og om fart når det gjelder dennes absoluttverdi.

 

På engelsk skiller en likeledes mellom velocity og speed. Når en oversetter fra engelsk til norsk, bør en skrive fart der det står speed og hastighet der det står velocity.

 

Hentet fra Wikipedia.org, Velocity

Velocity (symbol: v) is a vector measurement of the rate and direction of motion.

 

Dermed vil bilene dine ha samme fart, men ikke samme hastighet, da hastighet også tar hensyn til retning.

Det ble spurt om hastighet, derfor kan vi konkludere med at rullebandet har samme fart i samme retning som flyet. Og da vil hastigheten til flyet i forhold til rullebandet være lik null. Og da er vi tilbake til der jeg startet, er det hastighet i forhold til luft eller bakke som er relavant i forhold til om et fly vil ta av? Og det svaret vet vi.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

5687304[/snapback]

 

 

Les en gang til, første post !

 

Når flyet oppnår en viss hastighet fremover så vil flyet lette...

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
Neida, rullebåndet går i motsatt retning av flyet.

5687759[/snapback]

 

Da er det pr. definisjon ikke samme hastighet lengere, men samme fart.

 

Flyet vil aldri ta av, fordi hverken rullebandet eller flyet beveger seg. Hvis rullebandet alltid har samme fart som flyet i motsatt retning, vil flyet alltid ha en fart lik null. Når rullebandet da har samme fart som flyet, vil det også alltid være null.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

5687304[/snapback]

 

 

Les en gang til, første post !

 

Når flyet oppnår en viss hastighet fremover så vil flyet lette...

5687775[/snapback]

Flyet vil aldri oppnå noen fart framover fordi rullebandet sørger for at det står i ro. Hvis du gå i motsatt reting på et rulleband/rulletrapp, med samme fart som bandet/trappa. Kommer du da noen vei? Nei, fordi du må ha en annen fart enn det bandet/trappa har.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Da legger jeg meg flat Orjanp, visste ikke at hastighet og fart var to forskjellige ting :)

5687807[/snapback]

Ikke jeg heller før jeg sjekket Wikipedia. ;) I og med at dette var fysikk, regnet jeg med at det var noen finurligheter som omhandlet definisjon av begreper. Nå viser det seg da at det ikke var tilfellet.

 

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
Hei!

 

Er en liten ting jeg lurer på.

 

I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med.

 

Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da?

 

Hva er svaret?

5687304[/snapback]

 

 

Les en gang til, første post !

 

Når flyet oppnår en viss hastighet fremover så vil flyet lette...

5687775[/snapback]

Flyet vil aldri oppnå noen fart framover fordi rullebandet sørger for at det står i ro. Hvis du gå i motsatt reting på et rulleband/rulletrapp, med samme fart som bandet/trappa. Kommer du da noen vei? Nei, fordi du må ha en annen fart enn det bandet/trappa har.

 

Ørjan...

5687818[/snapback]

 

Fart i motsatt retning er ikke nevnt i oppgaven, ikke så mye annet heller så alt vil bli pr. definisjon, kan jo tenkes at rullebånd aksellerer fremover osv..

Lenke til kommentar

Her var det masse rare svar ja.

 

Hvilken hastighet båndet har spiller nesten ingen rolle, for flyets hjul har "ingen" motstand, og påvirkes svært lite av båndet. En mann som ikke står på båndet kan stå og holde flyet i ro når båndet starter. Hjulene vil trille, og flyet stå stille. Hjulene har ingen drivkraft slik bilhjul har. Bremsene må selvfølgelig være av.

 

Når motoren(e) på flyet startes, vil flyet bevege seg fremover og til slutt ta av når undertrykket over vingene er kraftig nok. Hjulene triller da mye fortere enn vanlig pga. båndet, men hastigheten til flyet i forhold til jorden er den samme som ved en vanlig take-off.

 

Det er veldig logisk egentlig. Trikset er å tenke på at hjulene ikke skal "kjempe imot" båndet som går bakover. Det er det propellen(e) eller jetmotoren(e) som skal, og de er uavhengige av underlaget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...