Hubbert Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hei! Er en liten ting jeg lurer på. I fysikk-klassen i går, gav læreren vår oss et spørsmål som jeg ikke helt skjønner poenget med. Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da? Hva er svaret? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 For at flyet skal kunne ta av må det ha en minimum relativ hastighet i forhold til lufta da det er dette som skaper løft. Videre vet vi at jetmotor/propell bruker lufta til å "sparke fra" i. Dermed vil flyet kunne lette da det uansett vil oppnå relativ hastighet i forhold til luft uavhengig av hvor fort hjulene i landingsstellet går rundt (om man ser bort fra friksjon osv.) Så svaret må vel bli ja, at flyet kan lette. Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Flyet vil ta av når vingene får nok bæreevne.(løft) Endret 2. mars 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt. 5687320[/snapback] Har jeg misforstått noe ? Lenke til kommentar
tfoyen Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 det er luftmotsdanden flyet lete på, så vist det er noko vint kan flyet lete bare ved hjelp av vinden, sån så glide fly gjer no det er i lufta Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Ja, det vil kunne ta av, fordi rullebåndet vil fungere på samme måte som hjulene gjør til vanlig. Det eneste som er avgjørende er hastighet i forhold til luften rundt. Det er i praksis mulig å ta av med en hastighet i forhold til bakken lik null eller negativ, dersom vinden er sterk nok. Ørjan... Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Han spurte da om at hvis man hadde et fly, og satte det på ett rullebånd, slik at hastigheten på rullebåndet alltid ville være lik hastigheten på flyet, kunne det lette da? 5687304[/snapback] Be læreren din om at dette rullebåndet også må få akselerere Dersom du har akselerasjon (og hjulene er 'låst', så de ikke spinner), vil flyet ta av Endret 2. mars 2006 av Zethyr Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt. 5687320[/snapback] Har jeg misforstått noe ? 5687332[/snapback] Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt. Eller er det jeg som har misforstått? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt. 5687320[/snapback] Har jeg misforstått noe ? 5687332[/snapback] Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt. Eller er det jeg som har misforstått? 5687411[/snapback] Er faktisk litt i tvil om vi snakker om en rullebånd som rører på seg ? Hvis det er tilfelle så har hjulene til flyet ingen betydning for saken. Lenke til kommentar
Hubbert Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Men hvis flyet står stille, og rullebåndet går bakover, da går jo også flyet bakover? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Hvis rullebåndet går bakover, og flyet har samme fart fremover, så vil det stå stille i forhold til bakken. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Vi må nesten anta at rullebåndet går motsatt vei av det flyet kjører. Det gjør jeg hvertfall, og da vil ikke flyet lette i og med at det står stille og ikke får nok bæreevne. Ergo kan det ikke lette. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Rullebåndet gjør bare at hjulene går fortere rundt. 5687320[/snapback] Har jeg misforstått noe ? 5687332[/snapback] Hm. Antok at rullebåndet går i motsatt retning av den flyet skal rette i. Om flyet har en relativ hastighet i forhold til lufta og lufta står stille på 300kn vil relativ hastighet i forhold til bakken bli 300kn. Om man derimot har et rullebånd som går i motsatt retning i samme hastighet som flyet vil den relative hastigheten i forhold til rullebåndet bli det dobbelte, og hjulene må gå fortere rundt. Eller er det jeg som har misforstått? 5687411[/snapback] Er faktisk litt i tvil om vi snakker om en rullebånd som rører på seg ? Hvis det er tilfelle så har hjulene til flyet ingen betydning for saken. 5687433[/snapback] Hjulene har jo ingen betydning uansett, siden framdriften skjer med propell/jet og ikke ved drift på hjulene. Dermed har det ingen som helst betydning for det relevante spørsmålet hvilken retning båndet går eller om det står stille; flyet vil uansett kunne oppnå relativ hastighet i forhold til luft og ta av. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies. 5687464[/snapback] I dette tilfelle vil flyet stå stille i forhold til bakken og airflow og vil ikke kunna lette... Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 er jo propellene/jet motorene som drar flyet når det skal ta av, så i denne stund spiller det vel liten rolle om grunnen under beveger seg i motsatt retning.. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 For å i det heletatt kunne holde seg på båndet, må flyet benytte seg av motoren. Så lenge motoren har overskuddskraft til å dra flyet fremover på båndet, istedenfor å stå stille, så vil det kunne lette. Som sagt, fly har ikke drift på hjulene, og flyet vil derfor ikke kunne stå i ro på båndet uten å benytte seg av motorkraft. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg går ut ifra at dette er et motorfly. Vi regner med at båndet går mot flyet, slik som asfalten ville gjort hvis flyet hadde takset på bakken. I og med at flyet ikke har hjuldrift, så vil jeg påstå at motoren(e) må holdes igang for at flyet ikke skal forsvinne av båndet. Flyet vil kunne ta av, hvis ikke båndet akselrerer, og flyet klarer å overstige den hastigheten som båndet holder. Vingen vil jo skape løft hvis det oppnås nok airflow, så flyet må gå framover uansett hva som sies. 5687464[/snapback] Men flyet vil aldri overstige hastigheten på rullebåndet og vil i praksis i alltid stille. Da vil den ikke få nok bæreevne og vil heller ikke kunne lette. Dermed basta! Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Flyet vil ikkje letta. Det er det at luften går fortare under vingen, enn over som skaper oppdrift. Viss flyet står stille i den forstand at rullebåndets hastighet er lik flyets hastighet vil ikkje vingene få noko luft forbi seg, og då vert det ingen oppdrift. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det er jo klart at hvis båndets hastighet alltid er lik med den relative hastigheten som flyet ville hatt i luften så kompliserer jo det saken en hel del. Jeg så for meg at båndet ikke akselrerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå