Gå til innhold

Hjelp!, Disk failed! Mysterie?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny disk i januar, samsung p120 250gb s-ata disk til min maskin nr2 (arbeidshesten som står på 24/7). Satt den i s-ata kontrolleren, la inn s-ata drivere til mitt MSI 754 hk for å få sett den, formaterte disken og begynte å fylle den opp. Alt bra så langt. Etter noen uker forsvant den og ble stående som missing/failed i computer management. Sjekket kablingen og byttet til s-ata kontroller nr 2 , vips så kom den opp igjen! Puhh..

Så her i forrige uke forsvant den igjen, jeg tenkte da at da får jeg sette den tilbake til s-ata kontroller 1, men neida nå hjalp det ikke. Det som derimot hjalp var å installere s-ata driverne til MSI på nytt!. Da kom den opp igjen og nå tenkte jeg at nå var det i orden!

Men neida, her i helgen tok den helga igjen!. Prøvde alt jeg har listet opp overfor men denne gangen var alle mine krumspring nyttesløse ;).

Noen som har en clue om hva problemet kan være? Diskene er relativt kjølige nå i et kabinett som holder 30c..

La med scrshot av disk manageren, disken kommer nemlig opp der som failed..

post-62947-1141290570_thumb.jpg

3 IDE disker og èn s-ata på:

[HK: MSI K8T NEO-V, K8T800, Socket-754,

Diskkontroller ATA-133 , Serial ATA-150 (RAID) ]

Endret av _richter_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har satt den opp som en dynamisk disk altså ett windows raid mellom den og 180 gb disken din. fjern dynamisk disk og reformatter disken. dette vil få disken oppegående igjen. kan hende du har fått en dårlig disk også. men har hatt samme problemet med mine wd 250gb raid edition disker.

Lenke til kommentar
Du har satt den opp som en dynamisk disk altså ett windows raid mellom den og 180 gb disken din. fjern dynamisk disk og reformatter disken. dette vil få disken oppegående igjen. kan hende du har fått en dårlig disk også. men har hatt samme problemet med mine wd 250gb raid edition disker.

5692505[/snapback]

Takk for svar, i dag morges etter en restart spratt dog disken opp igjen av seg selv. Sikkert midlertidig som vanlig vil jeg tro.

Har også en annen ide disk som er satt opp som dynamic som du ser av disk manageren.. den fungerer helt utmerket.

Jeg får ta en reformat hvis den går ned igjen og prøve å flytte alt over på hovedmaskina, er vel noen titals gig som må flyttes.

post-62947-1141377709_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det kan væra mangt som får volumet i offline modus. Men disken er Jo frisk, ingen

feilmeldninger ellers, sant?

Så du kan prøve deg fram med å merke volumet som online via Ledetekst, å se om du kan styre koplingen til den. Da får du i hvertfall litt mer forståelse om hva som er galt.

Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at det er et problem med disken som gjoer at Windows disabler disken. Et program som f.eks. ActiveSMART kan kanskje gi deg noen detaljer dersom disken stoetter SMART.

http://www.ariolic.com/activesmart/

Sjekk event-loggen og se om det er disk-meldinger der. I XP har bad-sectors en tendens til aa bare bli logga der og gjemt for brukern, saa du risikerer aa sitte der med en disk som markerer flere sektorer i timen som herpa uten aa vite om det.

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Har nu formatert disken som Basic.. Og det ser ut til at det fikset biffen. Disken oppfører seg normalt!.

Var ikke klar over at dynamic disk konfigurasjon skulle medføre noe slikt, men man lærer tydeligvis hele tiden ;).

Takk for all hjelp!.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...