Gå til innhold

Freelance-fotograf i C360° - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En tidligere kollega jobber for et lignende firma (tar bilde av leiligheter og hus som skal selges). Han fortalte litt om jobben før han sluttet, og de får et visst antall oppdrag pr. dag som skal gjøres. De får betalt pr. oppdrag. Etter å ha vært ute i felten og tatt bilder (du må ha bil for å komme deg rundt) må bildene redigeres før du sender de til kontoret via mail eller på annen måte over internett. Man kan stort sett bestemme arbeidsmengde selv, og er man effektiv kan man tjene en del penger på det. Om sommeren er det lite aktivitet, så det meste av ferien bør legges hit.

Du bør ha ditt eget utstyr (kamera og PC).

Vet ikke om C360 gjør det på samme måten, men er vel noe av det samme vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Jeg var i kontakt med C360 for en god tid tilbake, og de krevde at jeg skulle operere som selvstendig næringsdrivende, ha bil og en bærbar pc som skulle brukes til å vise frem resultatet til kundene. Kamera sørget de for.

Hvordan det er idag, vet jeg selvfølgelig ingenting om.

Lenke til kommentar

Dersom man må være "selvstendig næringsdrivende" er det kanskje ikke noe for meg, siden jeg har full jobb.. Tenkte jeg kunne ta det som etter-jobb-prosjekt :) Ellers måtte jeg ha bil, bærbar pc, mobil og kamera (med utstyr). Men jeg kan jo for sikkerhets skyld høre med de om det er mulig å ha det som en tilleggsjobb! Takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar

Ingen grunn til at du skal la dette bero selv om du har jobb fra før.

Det at du må være selvstendig næringsdrivende betyr bare at du må registrere et enkeltpersonforetak. Dette er gratis.

Fordelen for selskapet er at du bare fakturerer for oppdragene du utfører, de har ingen ansvar for deg som ansatt, hvilket betyr at er det lite jobber koster det de lite og du får lite lønn, ingen sykepenger, arbeidsgiveravgift, feriepenger osv.

Når det gjelder freelance er nok dette begrepet litt uvisst nå om dagen tror jeg. Den tiden jeg jobbet som freelance for aviser, fikk jeg betalt pr oppdrag, (artikkel), utifra en kalkyle de hadde. Fikk også feriepenger.

Om dette praktiseres i dag vet jeg ikke.

Lykke til som selvstendig/ freelance.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Tror ikke det er så bra butikk i 360... Annonsen oppfordret til å sende mail. Det gjorde jeg i begynnelsen av uken, men har ikke fått noe svar :roll:  Hadet, hadet! :p

5724835[/snapback]

Det er bra butikk i det hvis man vil bruke mye tid på det. En venn av meg gjør det pluss andre fotopprag han håver inn masse penger, men det er slitsomt og man må registrer mest mulig utgifter på selskapet og ta ut lite i jobb for å slippe unna skatten. Men alt som har med fotoutstyr er jo jobb, pluss mat som er "arbeidsmat", kjøring er en del av jobben osv.

Lenke til kommentar

Hvor mye betaler de for slike oppdrag da?

Jeg kikket på sidene deres, og det virker som om det er mest vanlige foto det dreier seg om, og ikke så mye 360-graders?

Noen som vet hvor mye de tar fra kunden for slike pakker, standard, utvidet og CD-visning? Det er alltid litt mistenkelig når det ikke oppgis priser..

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så bra butikk i 360... Annonsen oppfordret til å sende mail. Det gjorde jeg i begynnelsen av uken, men har ikke fått noe svar :roll:  Hadet, hadet! :p

5724835[/snapback]

Det er bra butikk i det hvis man vil bruke mye tid på det. En venn av meg gjør det pluss andre fotopprag han håver inn masse penger, men det er slitsomt og man må registrer mest mulig utgifter på selskapet og ta ut lite i jobb for å slippe unna skatten. Men alt som har med fotoutstyr er jo jobb, pluss mat som er "arbeidsmat", kjøring er en del av jobben osv.

5735025[/snapback]

Det er det sikkert, men det var ikke det jeg mente.. lokaluttrykk;) Det jeg mente: C360 virker ikke som et bra konsept siden de ikke svarer på mail ;)

Lenke til kommentar

Vi hadde besøk av en meget hyggelig fotograf fra C360 da vi solgte leiligheten nylig.

Han hadde 6 oppdrag den dagen tror jeg, var hos oss ca 45 minutt.

Brukte en D70 med et vidvinkelobjektiv for å ta "generelle" bilder inne/ute. I tillegg hadde han en coolpix på stativ med et fisheye-type objektiv som tok 180 grader. Dette tok han to bilder med i hver retning. De hadde da noe programvare som satte sammen de to bildene til en 360 graders visning.

Neste dag ble bildene sendt til megler på mail. De var justert slik at de ble litt lysere virket det som.

Lenke til kommentar

Alle bildene de har på sidene er veldig lyse og luftige ja. Nesten i overkant av hva som er natrulig vil jeg si...

Du husker ikke hvor mye de tok for dette oppdraget?

Eller kanskje det bare ble pakket inn uspesifisert i meglerhonoraret?

Lenke til kommentar
Du husker ikke hvor mye de tok for dette oppdraget?

Jeg spurte om akkurat det, for jeg vurderte å bruke pengene på å kjøpe meg en 10-22 og ta bildene selv, men de kostet "bare" 1500 kr, så da gikk den planen i vasken. Men bildene ble bra synes jeg, de kan ses her:

Finn-annonse.

Leiligheten gikk for 1 570 000, så noe riktig må de har gjort :)

Lenke til kommentar

Det var jo en lys og fin leilighet det :)

Synes nok prisen på bildene var urovekkende lav. Kan ikke bli så mye igjen til fotografen der for 12 bilder + 3 pano. Men så lager de nok pano litt mere effektivt med fisheye enn jeg gjør med min 18mm.. Brukte han bare 2 bilder på hvert pano?

Lenke til kommentar
Alle bildene de har på sidene er veldig lyse og luftige ja. Nesten i overkant av hva som er natrulig vil jeg si...

5751033[/snapback]

Det er de, jeg må behandle bilder som de har tatt for de er altfor lyse:no: Må alltid legge inn litt kontrast og gjøre de litt mørkere...

Lenke til kommentar
Det var jo en lys og fin leilighet det :)

Brukte han bare 2 bilder på hvert pano?

Jepp, ett i hver retning. Tror det var denne vidvinkellinsa han brukte

http://www.xd.no/asp/info.asp?p=13845&l=2&...08&likepattern=

Ser at en del kritiserer bildene for å være for lyse, men de gjorde seg unektelig godt i prospekt og på nettet. Det blir litt reklameaktig når de er så lyse.

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

Folk som selger boliger vil gjennomgående alltid ha bildene så lyse og lekre som mulig. Ingen vil vel kjøpe en mørk og dyster leilighet...?

Jeg sendte forøvrig også en mail dit, og fikk telefon tilbake etter et par timer. Ingen ledige jobber her i byen, men han var riktig så hyggelig. Og jeg som allerede hadde gjort "eksamensprøven" og fjernet blåstikket ;)

Av de jeg har sett som leverer eiendoms-360 så synes jeg nok disse er de som har den gjennomgående beste kvaliteten, og som virker mest proffe.

Ang linsa så kom ikke linken fram til noen linse. Kan det ha vært FC-E9?

Jeg vurderer å handle inn en tilsvarende fra Raynox, som gir 185grader. Koster omtrent det samme, og har fått mye skryt. http://raynox.co.jp/english/dcr/dcrcf185pro/index.htm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...