m0n Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Ok Ok...nå må jeg bare få noe klart her: Et vanlig rele vil gå ut igjen når styrespenning blir borte, mens et impulsrele vil holde seg inne selv om de 3-4 voltene (i mitt tilfelle) blir borte? Så enkleste løsning ville altså vært et impulsrele? ;S Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Det stemmer. derfor navnet "impuls relè" Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Men du trenger 12v for å styre det. Da vil det skru seg på og av annenhver gang når du trykker på bryteren. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 5. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2006 12v?! Finnes det ikke et impulsrele som går på litt mindre spenning? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Det eneste jeg finner hos elfa ser ut til å gå på 24v, og du vil ikke tro prisen. Relee De har en rimeligere releekrets som tenner på 4v men denne ser ikke ut til å kunne bryte mer en 30v 100mA. Bryterkrets Men det ser ut til at det du må satse på er et vanelig relee og heller skaffe en 5-12v strømforsyning som kan styre dette med en bryterer eller at du må bruke en tyristor styring hvis du fortsatt vil bruke batteriet til å slå på strømmen. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Men no må du huske på en viktig ting med tyristor, når den blir slått på så leder den konstant så lenge der går strøm igjennom den, ikke sant....? MEN! når du setter den i en vekselstrøms krets så passerer spenningen (strømmen) null punktet to ganger hver periode, da slukket tyristoren, og da må den få ny tennpuls for å lede igjen. Altså når du tenner den, så slukker den igjen i løpet av 10 milli sekund. Det er dette prinsippet som brukes på styrte likerettere og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå