m0n Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Heisann. nå er ikke jeg kjempe flink når det gjelder elektronikk, så jeg trenger litt hjelp her. Først og fremst, bare så jeg ikke tar helt feil; en triac er en slags elektronisk kontaktor som aktiveres med lys. Når inngangen får den spenningen den skal ha lyser lyset, og utgangen klappes sammen. Hvis dette ikke stemmer er det isåfall en slik en jeg er ute etter. Vil gjerne ha en triac som skal bli aktivert et sted mellom 0-24 volt. Trenger ikke å være dette nøyaktig, men sånn ca. "Utgangen" skal så klart bli koblet på 230 volt, og gjerne en del amper. Et annet alternativ kan være et relè, men helst ikke. Hvis det er stor prisforskjell så kan jeg så klart ta et relè også. Noen tips? =) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Du trenger vel et halvlederrele. http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang...=0&dok=3887.htm Lenke til kommentar
m0n Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Perfekt, tusen takk. Men er det mulig å få kjøpt noe slikt i en butikk? Hvis ikke, finnes det noe lignende med samme funksjon og kanskje litt billigere som man får kjøpt ute? Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Perfekt, tusen takk. Men er det mulig å få kjøpt noe slikt i en butikk? Hvis ikke, finnes det noe lignende med samme funksjon og kanskje litt billigere som man får kjøpt ute? 5687503[/snapback] Om du bor i nærheten av Oslo så ligger Elfas fysiske butikk i Sandakerveien 76. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 nice....men det jeg kom til å tenke på. Når den spenningen går bort, vil lyse slukke, og utgangen går opp igjen...stemmer det? Dette må helst ikke skje, vet dere om en annen løsning? Dvs, ca 10 volt kommer inn, er der i ca 2 sekunder og blir borte igjen. Men når de 10 voltene forsvinner, så forsvinner lyset også. Takker for alle svar ) Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det du vil ha er en Tyristor. Dette er halvledere releer som aktiveres av en impuls spenning på ca 0,6v og deaktiveres ved å kortslutttes eller at all spenning i kretsen opphører. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Ja dette høres riktig ut. Hva skjer om denne får 5 volt i seg da? Og du sa at den deaktiveres ved at all spenning opphører...vil det si spenningen på utgangen og eller? Og hva skal kortsluttes for at spenningen skal forsvinne? Og helt til slutt...er det en du kan annbefale? Burde tåle noen amper på utgangen... Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 For å ta det fra starten. Slik styres en tyristor: Bryter 1 og 2 er impuls brytere som bare er beregnet på å være lukket når du holder dem nede. Trykk ned bryter 2 og Gate spenningen kommer på, tyristoren vil nå lede helt til Bryter 1 trykkes ned eller +5v forsvinner. Så til hvordan du burde bygge det du snakker om. Her benyttes tyristoren til å styre et relee. Dermed kan du enkelt styre en relativt stor strøm med 230v. Skjønte du dette? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Og foresten så heter ikke dette triac, en triac er et halvlederkomponent som kan brukes til å regulere strøm/spenning. Finnes f,eks i dimmere til taklys, da styrt av en diac. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Som sagt kan jeg ikke så veldig mye elektronikk, men skal lage en tegning av hvordan jeg vil ha det, sånn ca: Dvs, når inngangen på ?? (Tyristor som du sa) får ca 4 (+/-) volt inn, skal stikkontakten få forbindelse med de 230 volt som kommer inn på andre siden der. Er litt vansklig å forklare dette, men håper dere skjønner. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Er det ikke like greit å bare bruke ett relé.... De koster no ikke så mye og du får spoler som går på de fleste spenninger. Finner mye i gammelt el utstyr.... Lenke til kommentar
m0n Skrevet 3. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2006 Jo kanskje det. Kan du annbefale ett? I og med at jeg har ganske lite peiling. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Er utolig mye å velge iblandt... Hvis du søker på rele på elfa.se så finner du mye. Ett som jeg fant var dette: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...no&dok=5296.htm Det skal ha 6V på spolen, kan sikert varieres litt. Du må nesten bestemme deg for hva styrespenning du skal ha. Du må også bestemme om du skal ha 1 polt eller 2 polt, det vil si at om reléet skal bryte begge lederene og gjøre apparatene helt spenningsløs, eller om du klarer deg med 1 polt som bare bryter ene lederen og skrur av apparatene. Det du må forsikre deg om er at de klarer å bryte den lasten du skal ha på, det vil si at de kan bryte 250V og rundt en 10A, noe mere enn det tviler jeg på at du skal ha som belastning. Hva har du tenkt å bruke til å gi styrespenning og hva skal kresten skru av og på? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 3. mars 2006 Del Skrevet 3. mars 2006 Et impulsrelee ville kanskje vært det beste. Siden han ønsker å kunne holde hovedstrømmen på selv om styrestrømmen forsvinner. Enten det eller den tyristor styringa jeg viste tidligere. Lenke til kommentar
m0n Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 hehe ja, glemte kanskje å nevne det. Styrespenningen kommer fra et batteri på ca 4 volt og blir der kanskje 5-10 sekunder. Så det er viktig at hovedstrømmen ikke blir borte, når styrestrømmen blir borte. Skal se om jeg finner noe på elfa nå =) Takker for all hjelp Lenke til kommentar
m0n Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 (endret) Hva jeg skal bruke det til? Det kan være hva som helst det. Poenget er at jeg skal koble ting i stikkontakta, men de skal ikke fungere før jeg har sendt inn ca 4 volt fra batteriet mitt til rele eller hva jeg ender opp med å bruke. Har ingen ting å si om det er enpolet eller topolet...viktigste er at det blir et brudd, og at det bruddet ikke går sammen før jeg har sendt inn mine 4 volt. Hvorfor? Kan ikke forklare det akuratt nå ;P Men jeg ser på elfa, og jeg finner ingen impulsreler som aktiveres på ca 4 volt..er jeg blind eller? Endret 4. mars 2006 av m0n Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Du kan no ta ett impuls relé på 12V, og bruke en transistor til å styre reléet. Men da trenger du en 12V strømforsyning i tillegg. Du kan også lage det med logiske kretser med tilbakekobling slik at kretsen ikke bryter får du trykker ned reset. Da kan du lett ha flere innganger.... En "eller" krets skal nokk fikse biffen Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Du kan no ta ett impuls relé på 12V, og bruke en transistor til å styre reléet. Men da trenger du en 12V strømforsyning i tillegg. Du kan også lage det med logiske kretser med tilbakekobling slik at kretsen ikke bryter får du trykker ned reset. Da kan du lett ha flere innganger.... En "eller" krets skal nokk fikse biffen 5699296[/snapback] Mye lettere med den tyristor kretsen min da. Lenke til kommentar
Behydro Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 det er det nokk..... gir bare flere alternativer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå