Lars-Erik Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har noen hundre bilder på Kodak PhotoCD format (.PCD). Disse skulle jeg har printen på papir, og det er jo fristende å bruke tilbudet til Lefdal/Elkjøp (som jeg er fornøyd med fra sist gang). MEN de kan ikke ta imot .PCD format (kun .JPG, .PNG og .TIF). Og å manuelt laste inn alle .PCD bildene en etter en og lagre i et nytt format kommer jo til å ta en evighet hvis jeg skal gjøre det. Finnes det noen grei utility som kan gjøre dette som en batch-job? Lenke til kommentar
berland Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 http://www.imagemagick.org/ tar stort sett alle formater. 'convert'-kommandoen i den pakken kan veldig lett scriptes (installer cygwin). Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg mener jeg har lest i et tidligere innlegg fra deg (om skanning) at du har Paint Shop Pro. Der kan du bruke File->Batch->Process Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg mener jeg har lest i et tidligere innlegg fra deg (om skanning) at du har Paint Shop Pro. Der kan du bruke File->Batch->Process 5686847[/snapback] Ser du, lærer noe nytt hver dag :-) Takk for tipset. For PCD må jeg velge en størrelse: BASE (768 x 512), BASE * 4 (1536 x 1024) eller BASE * 16 (3072 x 2048). PCD-filene mine er på ca 4MB i utgangspunktet. Ligger alle disse størrelsene i filen, eller er det ikke noe vits å velge BASE * 16 (hvis den reelle oppløsningen i filen er BASE * 4 f.eks, og de bare interpolerer data når man ber om BASE * 16). Vet ikke helt hvordan PCD formatet virker? 1536 x 1024 er kanskje nok til 10 x 15 bilder, eller bør jeg bruke 3072 x 2048 (men hvis 3072 x 2048 er interpolert fra 1536 x 1024 så blir det vel bare mer "diffust" eller "smooth" av å velge 2072 x 2048 til print, eller... ?? :-) Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg mener jeg har lest i et tidligere innlegg fra deg (om skanning) at du har Paint Shop Pro. Der kan du bruke File->Batch->Process 5686847[/snapback] Ser du, lærer noe nytt hver dag :-) Takk for tipset. For PCD må jeg velge en størrelse: BASE (768 x 512), BASE * 4 (1536 x 1024) eller BASE * 16 (3072 x 2048). PCD-filene mine er på ca 4MB i utgangspunktet. Ligger alle disse størrelsene i filen, eller er det ikke noe vits å velge BASE * 16 (hvis den reelle oppløsningen i filen er BASE * 4 f.eks, og de bare interpolerer data når man ber om BASE * 16). Vet ikke helt hvordan PCD formatet virker? 5688504[/snapback] I følge Kodak ligger alle størrelsene der. Mener at jeg leste noe om interpolering til BASE*16 selv en gang, men det er kanskje hukommelsen som spiller meg et puss. Lenke til kommentar
bjornkn Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Hadde det ikke vært mye kjappere å bare lage en rask test av dette for å se på kvalitetsforskjellen, hvis man er i tvil? Forøvrig kan jeg ikke tenke meg at den største versjonen skulle være interpolert. Det ville vært for dumt. Da kunne de like gjerne ha interpolert alle fra BASE... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå