bergaloevera Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Hei! Hører støtt og stadig om folk som venter forgjeves på organdonor. Jeg har et forslag for å løse det! La oss snu det som er "default" i dag (Ikke donere) over til at man automatisk er donor når du blir født og at du/din famailie må si ifra selv/søke om at du ikke ønsker at dine organer skal doneres og ikke omvendt. Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke skal donere bort dine friske organer til folk som trenger de når du er død selv og ikke lenger har bruk for de.. Hva mener dere om det? Endret 2. mars 2006 av MicrolaXx Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes ikke at "default" burde være at man donerer, på samme måte som at det ikke burde være "default" å være medlem i statskirken (har sett folk som har blitt meldt inn etter å ha vært utenfor, mot sin vilje). Vi burde heller kjøre på med holdningskampanjer, så folk gjerne registrerte seg i ung alder. Man vil nok kanskje ha litt trøbbel med PK-mafiaen, men klarer man å utmanøvrere dem så har man kommet langt. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Som de sa på nyhetene i går, så blir ofte pårørende spurt om de er villige til at deres familiemedlem kan donere, når de er i en situasjon der de ikke klarer å forholde seg til ting. Og der ligger problemet tror jeg, dessuten så tenker ikke folk flest over sånne ting, fordi det er lettere å la vær. Jeg har alltid vært positiv til organdonasjon, og har sagt til mine nærmeste at jeg ønsker å donere hvis jeg skulle bli utsatt for noe, tenk så fint å kanskje kunne redde livet til en annen. Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har et sånt kort som sier at jeg er organdonor i lommeboka mi. Her i USA står det på førerkortet om man er organdonor, men jeg ble ikke spurt, så det står ikke på mitt. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor man ikke skal donere bort organene hvis man dør, når det kan redde livet til en annen person. Er man død, så er man død liksom. Syns det var et godt forslag å gjøre det slik at man automatisk er donor med mindre man sier fra at man ikke vil. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Så har du jo de som mener kroppen er hellig, og ikke skal kuttes å skjæres i når man er død, da er neste skritt å overbevise folk om at organdonasjon er en bra ting. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Dette mener jeg bør være et personlig valg. Problemet i dag er at det ikke er noe database over folk som ønsker å være donor, man har vel bare et kort i lommeboken. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det burde selvsagt vært påbudt å donere vekk organer når man havner i det store trepenalet. Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det burde selvsagt vært påbudt å donere vekk organer når man havner i det store trepenalet. 5686933[/snapback] Dette kan jo stride mot folks religion da. Lenke til kommentar
TAAB Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Litt OT men min 4 år gamle datter er levertransplantert, og jeg kan ikke engang prøve å forklare hvor takknemelig jeg er ovenfor familien som sa ja til å donere bort organene til sin 14 år gamle gutt. Vi ventet i 4-5 måneder på en lever som kunne brukes, og i mellomtiden gikk det nesten helt galt. Noe av problemet (slik jeg har forstått det) er vel også at donorkortet egentlig ikke er verdt en dritt hvis nærmeste pårørende sier nei. Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Jeg skjønner ikke at man ikke skal kunne ha det som "default" å være organdonor. Regner med at de fleste er positive til å donere bort sine organer når de dør for å redde andre. Så kan de få som ikke er det registrere at de ikke vil det og ferdig med det.. Jeg selv er positiv til organsonasjon, men har ennå ikke tatt bryet med å registrere meg som donor.. Rett og slett fordi det er litt brysomt å gjøre det.. Men jeg skal gjøre det snart! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå