Gå til innhold

Problemer med harddiskene mine (lacie)

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 ekserne Lacie Porche 250 gig harddisker koblet til min laptop. Alt har fungert knirkefritt til jeg kom tilbake til universitetet for 1 måned siden. Nå vil ingen av harddiskene ta imot mer lagring. Windows sier at de begge er fulle, men de har begge mye ledig diskplass. Den ene 110gig ledig og den andre har 26gig ledig(er ikke sikker på at jeg har hatt de helt fulle noen gang).

Jeg tenkte kanskje at en disk defragmentering hadde gjort susen, men jeg får ikke analysert disken engang uten at den finner en eller annen skadet fil. Windows ber meg om å kjøre chkdsk.exe , men dette har ikke hjulpet noe.

Hva skal jeg gjøre..??

Finnes det et program som retter harddisk feil?

Hva kan være årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

F.A. Porsche er nok navnet.

Hvis diskanalyse finner skadede filer ville jeg sørget for å ha backup av alle data som ligger på disse diskene, for å så ha kjørt en fullstendig disktest. Ødelagte filer kan tyde på bad sectors, og det skal man ikke ha for mye av før en disk blir upålitelig.

Lenke til kommentar
F.A. Porsche er nok navnet.

Hvis diskanalyse finner skadede filer ville jeg sørget for å ha backup av alle data som ligger på disse diskene, for å så ha kjørt en fullstendig disktest. Ødelagte filer kan tyde på bad sectors, og det skal man ikke ha for mye av før en disk blir upålitelig.

5686569[/snapback]

Fullstendig disktest?? Hvilke program skal jeg bruke da?

Lenke til kommentar

Sende inn disken på garanti/reklamasjon hvis du har dette i behold. Det der er ingen disk å ta vare på, den kan godt være i ferd med å dø. Det er i hvertfall ikke noe sted å ha viktige data på.

Noen bad sectors kan ignoreres, og resten av disken kan fint brukes. Hvis Western Digital windlg stopper opp før den begynner å teste noe særlig, er ikke disken noe å satse på.

Lenke til kommentar

Det er noe som burde undersøkes.

-Gå til Disk Defragmentering

-Click analyser på en av de

-Vis rapport

I analyse rapport /voluminformasjon , er en god del rapportert. Finne fram der som står Fragmentering av hovedfiltabell og lese :Prosent MFT i bruk = ?

Dette er ikke for å rette noe problem , men for å se om det er noe sammenheng vedrårende at diskene er fulle. For at hvis det er ,og MFT tabellens størelse kan påvirkes under formatering av en disk, så det kan være greit å vite ,når det gjelder den type disk.

Lenke til kommentar

shit.. jeg studerer i usa nå.. har ingen kviteringer her, men i Norge.

Tviler på at jeg har råd til å kjøre ny harddisk siden jeg skal til Vegas i springbreak:) :(

Så harddisken kan bare kastes eller legges på hylla til jeg kommer hjem mener du?

Lenke til kommentar

wiberos:

Vet at jeg klarer å analysere den ene.. , men den andre prøver jeg å få windows til fikse bad sectors på nå. Den første klarer ikke å bli analysert.. pga den finner corrupted files heletiden. Jeg har prøvd å slette de filene som er corrupta helt til den tredje filen der jeg får feilmelding: " Cannot remove folder ****: Data error ( cyclic redundancy check).

jeg prøver å gå inn i katalogen og får feilmelding: Disk is not formatted. Do you want to format it now?

Faen for en møkka disk.. blir vel hardcore med sletting nå. Må vel bare få formatert harddisken? Finnes det ikke noe som heter lavformatering.. som nærmest skraper harddisk "cden" som jeg bør bruke da?

Eller finnes det fortsatt en løsning?

Lenke til kommentar

Formatere ? skal du ikke ta vare på noe av dataen?

Du kan alltid work around på et vis. La disken hvor det meste eller det viktiste av data er, og kaste deg løs på en av dem.

Det andre er at kan bruke ZIP metoden å komprimere litt der og der og brenne på en del CDer.

Hvis du bruker lavformatering som du nevner , det er ikke egentlig "lavformatering, men at du skriver 00000000 over heile sulamiten.Det krever allikevel god forarbeid.

Så hvis du må ikke fjerne alt nå koste hva det koste vil , tenke litt over mulighetene for å reparere en del for så å lagre , og til slutt formatere eller for å si det bedre klargjøre diskene til å ta imot data .

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal tømme alt innhold, og lavformatere den, kan du gjøre dette med Windlg, som du allerede har :)

Bare å velge den aktuelle disken der, og så "write zeros".

Men jeg tror fortsatt diskene ikke er til å stole på, og jeg hadde kun fortsatt å bruke dem hvis jeg har alle viktige dokumenter/bilder på PCen/laptopen, og bare trengte å delvis ha en kopi av det et annet sted. Men når dette andre stedet virker som det er ødelagt, spørs det om det er noen vits i det heller..

Ikke tro disken(e) blir bra igjen ved å lavformatere og så formatere igjen. Men du kan jo godt undersøke og se om du kan scanne disken(e) med Windlg igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...