gamleerik Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Heisann! Sitter med et lite prosjekt her, hvor jeg skal styre et rele av og på, ved hjelp av en trykk-knapp. Dette skal fungere ved at et trykk på knappen skal slå releet på og en trykk til skal slå det av (neste trykk igjen skal da selvsagt slå det på på nytt). Det er kritisk at releet er av, hvis strøm skulle bli helt borte. Jeg har sett litt på det siste skjemaet på denne siden: http://www.cpemma.co.uk/flipflop.html Den siste beskrivelsen der er akkurat hva jeg er ute etter, og jeg har kjøpt en flipflop av typen NTE74LS73 fra elfa ( http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang....htm?_73_579_99 ) Passer denne flipfloppen inn i nevnte skjema? Kan noen oversette litt for meg. Jeg har ingen greie på disse flipfloppene... Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har også en SN74LS73AN og en CD4027BE, begge fra Elfa Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Problemet ditt er at vippene i skjemaene er D-flop, ikke JK-vipper som alle dine komponenter er. De er egentlig ganske like, så det burde gå bra å lage en lignende krets med JK, evt kan du kjøpe deg en D. EDIT: Norsk er kjedelig. Fiksa det til deg jeg EDIT2: JPG > GIF Endret 2. mars 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
gamleerik Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Åh, krem! Hjertelig takk! Lenke til kommentar
martinch Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Nesten akkurat slik eg ville gjordt det, men kvifor C1, R4 og R3? Desse komponentane er vel strengt tatt ikkje nødvendig for å få det til å virke? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Slike blir ofte tegnet inn for å stabilisere og gi biasspenning til evt. transistorer. Vipper er meget følsomme for "prell" dvs bruker du en vanlig mekanisk trykkbryter så vil denne gi et av/på signal flere ganger når du sjalter om fordi metallplatene spretter fram og tilbake på tilslagsflaten. Få av/på signal flere ganger når man egentlig kun vil ha et signal er ikke særlig kjekt, for å si det slik. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå