Gå til innhold

Oppgradere Pc, Noen tips?

Anbefalte innlegg

Tok testen angående "Kjøring av oblivion" og fikk failed. Jeg vet maskinen min ikke er topp, og har vurdert å oppgradere en god stund nå (siden bf2 kom) men har ikke orket.

Kan jo først ramse opp hva jeg har nå:

CPU: P4 - 2,53Ghz

Skjermkort: Nvidia GeForce4 ti 4200

Ram: 512 (Trur det er: DDR SDRAM, 133Mhz?) fant det i everest.. PC2100..

Så, setter opp denne posten fordi jeg somsagt vurderer å oppgradere, kommer ikke til å gjøre det før TG i år, men etter mai engang vil være kurrant..

Det jeg først vil bytte ut er Skjermkortet.. Deretter er jeg litt usikker på ting, bør jeg vente? Eller bør jeg oppgradere ram og cpu også?

Hvis jeg oppgraderer ram bør jeg vel også bytte hovedkort? Pc2100 er vel ikke så bra..

Samme gjelder jo CPU..

Har ikke vært noe særlig oppdatert på hardware fronten de siste åra, så..

Grunnen til at jeg lagde denne posten er for å få hint om hvordan jeg bør oppgradere maskinen min, men har somsagt ikke tenkt til å oppgradere helt enda..

Uhm..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg egentlig ikke å oppgradere den maskinen. De fleste delene er modne for utskifting, så du vil absolutt være tjent med å kjøpe det meste nytt. Du bør nok også bytte ut PSU. Anbefaler deg å vente til den nye plattformen til AMD kommer, som har støtte for DDR2.

Lenke til kommentar

Ok, hva med Windows Vista? Bør jeg vente med å oppgradere til det kommer noe mer info om hva som kjører optimalt på den?

Og det med AMD, er ikke helt sikker på om jeg vil gå for det.. Liker egentlig pentium.. Samme gjelder egentlig Nvidia kortene, har vendt meg til driverne der og like de så :p

Lenke til kommentar

Vel, det er allerede kommet ganske mye info om Vista. Skal du f.eks. kjøre Vista Ultimate med alle 3d funksjoner bør du ha et GF 7800 med 512 RAM, 3 GHz CPU samt 2GB med DDR2 RAM. Men Vista skalerer utrolig bra, så du kan egentlig kjøre stort sett det meste fra ca 2GHz CPU, 512RAM og 128 MB GF6 kort og oppover. Alt etter hva du vil ha selv og hvilke krav du stiller.

Ville ha ventet til iallefall midtsommers og heller handlet deler da om du tenker på Vista, ting faller jo fort i pris. Er iallefall ikke lønnsomt å kjøpe maks for Vista nå.... :)

Lenke til kommentar

Kjøper du en ny maskin nå, vil Vista garantert kjøre på den. Optimalt blir det med 2GB RAM, men du får nok kjørt det bra med 1GB. Når det gjelder AMD...dette kan jo diskuteres til en blir grønn :p Selv har jeg hatt Intel fra 1999-2005. I desember i fjor byttet jeg ut min varme og støyende prescott CPU mot en Athlon 64 3700+ Angret ikke et sekund..blir ikke varmere enn 40 grader C på 1500RPM. Bare AMD på meg fremover :D Likevel, hvis du vil ha Intel, kjøp for all del en støysvak kjøler. Den som følger med er rene jetmotoren.

persistent: Hvor har du fått vite at du ha DDR2 RAM? Slik det er nå, må du ha DDR2-800 for i det hele tatt kunne hevde deg mot DDR-400.

Endret av enl
Lenke til kommentar

Hehe, takk for mange gode tips.

Slik jeg har fortstått det bør jeg vente til sommertidene med å oppgradere?

Altså, det med vista er ikke "så" viktig, det viktigste er at den kjører bra på spill.

Og Amd/Intel saken er jeg fortsatt litt usikker på, er bare det at jeg er vant med Intels "regnemåte" ;)

En ting til, bør jeg vente med skjermkortet også slik at dette er optimalisert med resten? Eller går det greit å kjøpe det før sommeren og oppgradere resten senere?

Lenke til kommentar
Hehe, takk for mange gode tips.

Slik jeg har fortstått det bør jeg vente til sommertidene med å oppgradere?

Altså, det med vista er ikke "så" viktig, det viktigste er at den kjører bra på spill.

Og Amd/Intel saken er jeg fortsatt litt usikker på, er bare det at jeg er vant med Intels "regnemåte" ;)

En ting til, bør jeg vente med skjermkortet også slik at dette er optimalisert med resten? Eller går det greit å kjøpe det før sommeren og oppgradere resten senere?

5685167[/snapback]

Dagens skjermkort har PCI- express som grensesnitt. Derfor kan du ikke bruke ditt gamle AGP.

Lenke til kommentar

Ok, om du ser bort fra Vista så se på enl´s første svar. Bytt det meste, gå for AMD når den nye plattformen kommer.

Du har AGP skjermkort nå, det er ingen vits (så godt som) i å bytte til et annet skjermkort (AGP) nå. Vent til du bytter resten og gå for et bra PCI-express kort.

Lenke til kommentar

Du bør vente med å kjøpe skjermkort, spesielt siden AGP-kort ikke vil fungere på det nye hovedkortet du kjøper. Intel har faktisk byttet "regnemåte" de også. Intel har begynnt å skjønne at det ikke er antall MHz, men ytelsen pr. klokkesyklus som gjelder. Dette har vi bla.a. sett ved Pentium M, som har svært god ytelse pr. MHz, men ikke spesielt høy klokkefrekvens.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...