Gå til innhold

Peak Oil: You are =>HERE<=

Anbefalte innlegg

Ja, sikkert tatt litt hardt i som vanlig :)

Men at du ikke greier å se forskjell på oljeleting, investeringer og boring får stå på din kappe...

Letingen i "seismikkfasen" er den tidlige letingen der skipene "skyter" i berggrunnen for å finne indikasjoner på olje. Når dette er gjort så må det endel analysering til for å finne tegn etter olje. Hvis du går inn på TGS og Wavefield sine sider og går litt tilbake i budsjettenes dems så ser du hva jeg mener med at seismikkselskapene slet. Det samme gjorde ROV rederierne som manglet oppdrag til båtene sine. Stolt måtte selge og ble delvis til Acergy, Haliburton og endel andre måtte slå seg sammen å ble Subsea7. Oceaneering kuttet i kraftig i staben sin. Samme gjorde dykkerselskaper og rederier her i norge ;)

Leteboringsfasen viser seg etter rigmarkedet som jeg har referert til.

Synes du kan lese litt opp på oljeindustrien gjennom tidene og hvordan markedet har gått. Så får enn kan litt mer forståelse av denne syklusen =)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Skal ikke si så mye om hva som skjer når vi går tom for olje, de fleste kan forestille seg det.

Spørsmålet er mer hvor lenge oljen varer, 10år, 50 år, 100 år, 500 år, 1000 år?

Denne filmen tror jeg gir litt forståelse for hvor lenge oljen vil vare.

Filmen er i 8 deler, hver på ca 10 minutter.

Lenke til kommentar

Der tek du feil JonasE. det er berre eit spørsmål om tid før dei finn ut ein måte å framskunde prosessen med å omdanne algar og mikroorganismar til olje. nature brukar mange millionar år på dette, men berre vent, snart veit forskarane korleis dei omdannar det til olje før du kan stave ikkje-fornybar ressurs :)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje lese det, for eg trur ikkje på noke av det såkalla "eksperter" gjer seg ut for i desse såkalla seriøse "avsiene". eg les kun aviser når eg har behov for å le.

dette er inside kunnskap, eg kjennar noken som kjennar ein forskar veit at dette er eit høgt prioritert forskningsområde. Men grunnen til at nesten ingen veit det, er fordi det er topp hemmeleg. den russiske og amerikanskje regjeringa samarbeidar, og hel det streng hemmeleg. dei er redde for korleis folk skal ta det, at dei kan finne ein måte å lage olje på, npår det er eit så stort miljløproblem i verda. dei er redde for at andre skal nekte dei å forske vidare på det, fordi dei trur at ein naturleg stopp av olje produksjon er den einaste måten å redusera co2 utsleppe på

Lenke til kommentar
Eg har ikkje lese det, for eg trur ikkje på noke av det såkalla "eksperter" gjer seg ut for i desse såkalla seriøse "avsiene". eg les kun aviser når eg har behov for å le.

dette er inside kunnskap, eg kjennar noken som kjennar ein forskar veit at dette er eit høgt prioritert forskningsområde. Men grunnen til at nesten ingen veit det, er fordi det er topp hemmeleg. den russiske og amerikanskje regjeringa samarbeidar, og hel det streng hemmeleg. dei er redde for korleis folk skal ta det, at dei kan finne ein måte å lage olje på, npår det er eit så stort miljløproblem i verda. dei er redde for at andre skal nekte dei å forske vidare på det, fordi dei trur at ein naturleg stopp av olje produksjon er den einaste måten å redusera co2 utsleppe på

Jeg kan fortelle at jeg sitter på inside kunnskap (sic) om at det planlegges et militærkupp av Norge i 2012.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke sett filmene, og ingen store planer om det heller, men dette er umulig og si.

Ekofisk-feltet skulle i følge beregningene gjort da det ble åpnet, vært tomt for noen år sida.

I dag, grunnet ny teknologi, er utvinnbar oljemengde i ekofisk-feltet større enn det var tilbake på 80-tallet. Forventet levetid på feltet pr.dags dato er ca 40 år.

Da feltet ble åpnet forventet de og klare å tappe det for 17-18% av all oljen der nede, noe som vil si at de klarer litt over 50% nå.

De siste 20 årene har vi altså kommet med teknologi som gir oss muligheten til og hente ut 200% mer av et felt. Så hvordan er teknologien om 40 nye år? Dette er umulig og svare på.

Jeg ser ikke helt hva det er å diskutere angående temaet, annet enn å presentere all fakta oljedirektoratet har. Det sitter tross alt ganske mange fagfolk rundt i verden og forsker på akkurat dette. Og da ingen av de vet når vi går tom, vet noen på forumet her? :p

Lenke til kommentar
JonasE. det er ein heilt anna diskusjon, men eg reknar med du snakkar om russlands planlagte okkupasjon av noreg? eg reknar emd den kan kome før 2012

Russlands President Dmitrij Medvedev skal ha sagt at en invasjon er på trappene ja. Det jobbes foreløpig med en opprustning av MAMMOTH TANK prosjektet. I følge pålitelige kilder innenfor Leningrads porter skal Medvedev uttalt "En invasjon er uungåelig, lilleputtlandet Norge kan ikke ruge på oljen sin i evigheter." Flere youtubeklipp har blitt lastet opp, men dertil flere har blitt slettet av fascistene som sitter i styret i youtube. Det finnes ikke tvil. Bjørnen i øst har våknet!

Videre er det usikkert om en eventuell utenomjordisk invasjon er på trappene, igangsatt av President Elect Barack Obama. Slagordet CHANGE er rett og slett et akronym av CRUSH HABITUAL ABATORS (and) NERVED GYRODUS EPULIS.

Kort sagt er dette en agenda vitenskapsmenn holder på å sette ut i livet i skrivende stund. De har funnet DNA til den uttdøde fisken GYRODUS, og denne fisken er kun en brikke i et større spill. Den skal nemlig slå ut de norske oljetankene. Et kynisk trekk, spesielt med tanke på at verdensøkonomien allerede er i ubalanse.

Vi lever i en spennende tidsalder dere. Det kan se ut til at det blir en final showdown mellom alien nikkedukken Obama og den oljehungrige Medvedev.

ALIENBACKSOBAMA082508.jpg

VS

medvedev-392.jpg

Endret av JonasE
Lenke til kommentar
Mesteparten av oljen på jorda er ikke funnet ennå, og ligger på dybder og i jord vi hittil ikke har giddet å bruke penger på å utvinne.

Tror du er litt misinformert.

La oss forutsette 7% vekst per år innenfor oljeproduksjon. Hvis vi da finner et oljedepot som er like stort som alle andre kjente depoter til sammen, altså at halvparten av all olje mennesket har funnet noensinne befinner seg i dette ene depotet - vil dette depotet føre til at oljen tar slutt kun 10 år senere.

Vi vil finne mer olje, men hvis du ser på produksjonsgrafen (er omtrent det samme som forbruk da relativt lite olje lagres) og sammenligner dette med hvor mye olje som er blitt funnet så er det sett i forhold ganske små mengder med olje vi finner.

Peak oil er der vi er nå, fra nå av blir oljen dyrere og vanskeligere å få tak i.

Lenke til kommentar

Peak oil er ikke nå, men kanskje snart. Det kan vi se far denne grafen her.

http://www.mnp.nl/images/0533_001g_mnc_EN_72_tcm61-38968.jpg

Selvfølgelig vil peak oil skje,. og da vil prisen gå opp sånn at vi blir tvunget til å finen alternative former for energi. Faktisk kan vi egentlig bare håpe at det er idag, fordi da vil vi minske effektene av global oppvarming enormt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...