edds Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Så akkurat forelesningen om Arithmetics, Population and Energy (The Most Important Video-greia). Nå er jeg redd. Sykt interessant, jeg satt klistret til sjermen. Fremtiden blir spennende dere! Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 hurra! enda en post hvor uvitende personer kan utale seg om verdensøkonomien sier ikke jeg er noe som helst mer kvalifisert men dog, la oss nå for guds skyld la verdensøkonomien og dagens olje forbruk være opp til de som faktisk har peilig og holde oss til og være miljø og forbruksbevist! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 hurra! enda en post hvor uvitende personer kan utale seg om verdensøkonomien sier ikke jeg er noe som helst mer kvalifisert men dog, la oss nå for guds skyld la verdensøkonomien og dagens olje forbruk være opp til de som faktisk har peilig og holde oss til og være miljø og forbruksbevist! Det var det dummeste... Hvorfor i allverden skal vi la være å bry oss om noe så viktig som verdensøkonomien? Skal vi la den økonomiske eliten sitte igjen med all viten på området? Nei, jeg sier heller: forsøk å finn ut selv! Øk bevisstheten til folk flest om disse viktige temaene! Lenke til kommentar
digitalglenn Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 og med og finne det ut mener du og sitte og google "world economy + fails og surfe rundt på youtube? og leser du posten min mener jeg ikke vi skal slutte og bry oss, men og sitte på et forum med full tilgang fra hele norges befolkning som jeg personelig ser på som over 70% med manglende eller helt totalt fravær av politisk forståelse (inkludert meg selv) er like efektivt og meningsfylt som og løse algebra ved og tygge tyggis. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg husker at de økonomiske ekspertene spådde på en oljekurs på langt 100 dollar innen det neste året i 2007. Jeg trodde det var alt for mye, men jammen hadde de rett. Forstår ikke helt poenget med dette emnet. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 og med og finne det ut mener du og sitte og google "world economy + fails og surfe rundt på youtube? og leser du posten min mener jeg ikke vi skal slutte og bry oss, men og sitte på et forum med full tilgang fra hele norges befolkning som jeg personelig ser på som over 70% med manglende eller helt totalt fravær av politisk forståelse (inkludert meg selv) er like efektivt og meningsfylt som og løse algebra ved og tygge tyggis. Det er mye god kompetanse her på forumet. Denne tråden bærer da så langt jeg kan se preg av seriøsitet og oppriktighet. Tror du burde slappe av litt og lese en god bok eller noe. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 og med og finne det ut mener du og sitte og google "world economy + fails og surfe rundt på youtube? og leser du posten min mener jeg ikke vi skal slutte og bry oss, men og sitte på et forum med full tilgang fra hele norges befolkning som jeg personelig ser på som over 70% med manglende eller helt totalt fravær av politisk forståelse (inkludert meg selv) er like efektivt og meningsfylt som og løse algebra ved og tygge tyggis. Nå må du huske på at folk skal stemme en dag, og hvor mer de lærer hvor bedre blir meningene deres. Der jeg bodde i USA var det nesten tabu å snakke om politikk, men de hadde meninger og de var generelt teite. Allikavel hadde det vært greit om folk lærte litt mer økonomi på skolen sånn at vi slapp argumenter som. Hvorfor kan vi ikke bare invistere masse penger nå på (formål) vi har jo beløp i oljefondet? Snakker ikke om FRP som ønsker å bruke noe mer. Etterspørselen vil overstige tilbudet om etterspørslen øker. Ellers tror jeg dette forumet består av de litt mer oppegående i samfunnet. Man kan jo si at man bare skal se på VG. Jeg sier heller at man skal se på de som ikke en gang uttaler seg. Hva slags meninger tror du de har oppi hodet sine? De har aldri blitt motsagt en eneste gang. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 *snippety* Verdensøkonomien kommer til å få seg en alvorlig knekk ettersom prisen stiger, kanskje det er positivt for oljeselskapene, men det kommer til å gå hardt utover de fleste andre bransjer som er avhengige av olje. Man kan trekke fram oljeboikotten i 1973 og Iranske revolusjonen i -79 som medførte høye oljepriser og global negativ økonomisk vekst. Vil stagnasjon i oljeproduksjonen bringe børsene lenger og lenger ned? Er børsfallet egentlig et resultat av et skifte i oppfatning om oljeprisene fremover......? Kanskje kompetansen ikke er doktorgradnivå her inne, men med tanke på dagens situasjon kan man vel si at man begynner å snakke om relativt blink og en svært pessimistisk økonomisk situasjon? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Ser et argument som kommer litt for ofte opp i denne sammenhengen. Og det er faktisk helt totalt feil! Det er: Det er ikke gjort noen store oljefunn de siste 20 årene og oljeproduksjonen er på vei ned. Altså litt av Peak Oil sin kjerne. Det er mange faktorer som spiller inn her, men dere må huske på at oljeindustrien har ca 5-10 år "responstid" før ting skjer. Det betyr i bunn og grunn at du merker ikke at det har vært billig olje/dyr olje før 5-10 år etterpå alt etter hvor lang tid det tar å bygge ut et felt. Altså: I 2002/2003 ble så og si ALL leting etter olje avsluttet(ganske brått), mange utbygginger ble utsatt/kansellert.. Det ser vi i dag på at det er først de siste 2-3 årene letingen har tatt seg opp igjen, så kommer utbygging og igangsetting før vi kan se det på produksjonsstatistikken. Ta å se verden i 7 års sykluser tilbake i tid så ser du det samme om igjen. Er det vi kaller for syvårssyklusen innen offshore oljeindustri Oljesand i Canada har en kapasitet innen 10 år på 11 millioner fat om dagen. Det er da ca 5 ganger norges oljeproduksjon pr dag og større enn det Saudi Arabia leverer i dag! Men sist, men definitivt ikke minst: TUPI feltet i Brasil, et MASSIVT oljefunn i Brasil på dypere vann. Helt enormt, pluss masse omkringliggende felt, som også vil ha en enorm kapasitet. Her har Petrobras beregnet å ha over 30 produksjonskip, og et enormt antall brønner. Bare dette feltet aleine kommer til å overgå norge oljeproduksjon til gangs! Angola har en oljeindustri som kan begynne å levere stabilt og i høye mengder, Kongo skal begynne igjen etter tid med uroligheter. Irak har en mulighet til å levere helt enorme mengder med olje hvis de får ned den politiske uroen. Så at kapasiteten ikke er der er en nesten en direkte løgn, og ikke minst at det ikke er gjort store oljefunn. Det har Brasil bevist!! Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 (endret) Problemet er ikke mengden olje, problemet er produksjon vs etterspørsel. Det er begrenset hvor lett det er å få opp olje og hvilke mengder man får det opp i. I tillegg kontrollerer OPEC en god del av oljen samt flere nasjoner som er relativt ustabile står for en god andel av oljen. Kjernen i Peak Oil går ikke på mengde, men på produksjon vs etterspørsel. Og selv med nye felt så tar det tid å få i gang produksjonsmengden som kreves. Så drastisk som flere nasjoner vokser og olje-etterspørselen blir såpass mye høyere. Så argumentet du angriper, vel du har ett poeng, men det er ikke det som er kjerneproblemet. Oljesanden i Canada er forøvrig vanskelig å få opp, og det er kostbart. Problemene ser vi idag, at de massive oljefunnene som er blitt gjort kan sørge for en stabilisering i fremtiden, er vel riktig. Forutsatt at man får opp produksjonen. Du ser jo oljeprisen og situasjonen idag og hvordan dette påvirker den globale økonomien nå. At innen 10 år kan man kanskje få opp produksjonen i Canada er ikke akkurat det største redningsmomentet. Endret 15. september 2008 av Rampage Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Altså: I 2002/2003 ble så og si ALL leting etter olje avsluttet(ganske brått), mange utbygginger ble utsatt/kansellert.. Har du kilder på dette? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Er ikke slik at når noen sier 11 millioner fat i 2020 så er det 10 fat i 2019 og 11 mill i 2020.. Det er en ganske ujevn økning fram mot et mål, alt etter hvilke felt som blir ferdigstillt Oljen i Canada er ikke vanskelig å få opp, den ligger der og må dampes opp av jorden, ganske artig prosess egentlig, men så lenge prisen er 60 dollar+ så investeres det kraftig der. StatoilHydro er jo ganske dypt inni det å regne å ha sitt anlegg kjørende for fullt i 2012. Så Canada øker til ca 11 millioner fat fram mot 2020. Jeg prøvde å forklare dette med utbygging og leting. For 2-3 år siden startet utbyggingen for skikkelig igjen, det ser vi resultater i dag. Veldig, veldig mange felt som ferdigstilles i dag. Spesielt veldig stor økning rundt allerede eksisterende plattformer. Satelittfelt(små felt rundt produksjon/boreplattformer) bygges det ekstremt mange av rundt om i verden. Vanskelig er ingenting som heter i oljeindustrien. Den Brasilianske oljen på dype og ultradype vann er mye det samme som vi i Norge har gjort på bla. Ormen Lange feltet, og det ble sett på som et "pioneer" felt, bygging på ultradype vann er ikke store forskjellen fra vanlig subseautbygging =) Men Tupi og Jupiter feltene er ganske kjapt utbygd i og med at alt skal være flytende installasjoner og det er kun "subsea templater" Men ja, det tar tid å få full produksjon på disse feltene i Santos bassenget. Men de er da ikke de eneste her i verden. Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Altså: I 2002/2003 ble så og si ALL leting etter olje avsluttet(ganske brått), mange utbygginger ble utsatt/kansellert.. Har du kilder på dette? Er nesten sånn at du bare kunne telt antall seismikkselskape, rig operatører osv. som gikk under. Er ikke så lett å finne gamle artikkler på akkurat at selskaper kutter på letebudsjettet, måtte nesten funnet finansrapporter da. Men er mange artikler om fallende rigrater og skipsrater, og det forteller jo sitt: http://findarticles.com/p/articles/mi_m0HXI/is_/ai_n25040435 http://www.allbusiness.com/mining-extracti.../6188557-1.html Søker du etter "rig, ship eller seismic market" fra 2001, 2002 og 2003 på google så finner du masse artikler på stupende aktivitet for rigger og skip =) Lenke til kommentar
Knarke Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Med tanke på at jeg har opptil flere i nær slekt som jobber med å finne olje (en er operatør av de søte små fjernstyrte undevannsfartøyene med kamera), så kan jeg garantere at det fortsatt fungerer leting etter noe oljekilder på høyt plan, og jeg har blitt fortalt at de har funnet olje uansett hvor de borrer. Jeg er ikke veldig bekymret for å gå tom i nærmeste framtid. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Linkene dine sa forøvrig lite om at så og si all leting ble avbrutt ganske brått. "Worldwide deepwater rig demand remains strong. Every available deepwater rig in the competitive fleet is under contract or committed, and fleet utilization is 100 percent." "The rig owners facing the end of contracts in Norway are expected to go abroad for assignments, with West Africa being the primary alternative market, reports PBI Media." Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Som Boheme Netter så er våre "små" søte ROVr på 2.3 tonn og nedover i full aktivitet.. Rampage, det er helt tydelig du ikke har peiling på rig markedet... Jack Up rigger er den store indikatoren. Det er "last" resort type rigger, og ble lagt i opplag i 2001-2003 fordi det var så lite å gjøre for de. I dag er det så mye aktivitet at selv skikkelig gamle rigger får jobber. At markedet skiftet fra Norge til Afrika sier også sitt, da er det vanskelig å få jobb andre steder. At du i det hele tatt tviler på at aktiviteten sank drastisk i denne perioden viser også mangel på kunnskap om oljeindustrien. btw: oljeprisen har stupt de siste to mnd og er i dette øyeblikk: 88.97 =) Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Det at oljeproduksjon ikke øker for tiden kan faktisk ha noe med at folk spekulerer i å la oljen ligge under bakken til den er virkelig verdifull. Hva vet vi om dens verdi de kommende år? Dessuten har vi noe som heter syntetisk olje, som i stor grad kan erstatte mineralolje. Det er ingen verdensomspennende krise, tror jeg. Vi her i Norge kan derimot få problemer - med et folk som tørster etter oljepenger og noen idiotiske partier. Vi er nemlig meget avhengig av mineralolje fra sjøen. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Som Boheme Netter så er våre "små" søte ROVr på 2.3 tonn og nedover i full aktivitet.. Rampage, det er helt tydelig du ikke har peiling på rig markedet... Jack Up rigger er den store indikatoren. Det er "last" resort type rigger, og ble lagt i opplag i 2001-2003 fordi det var så lite å gjøre for de. I dag er det så mye aktivitet at selv skikkelig gamle rigger får jobber. At markedet skiftet fra Norge til Afrika sier også sitt, da er det vanskelig å få jobb andre steder. At du i det hele tatt tviler på at aktiviteten sank drastisk i denne perioden viser også mangel på kunnskap om oljeindustrien. btw: oljeprisen har stupt de siste to mnd og er i dette øyeblikk: 88.97 =) Det er tydelig at du har problemer med å dokumentere den lave aktiviteten. Ihvertfall ikke svært overbevisende det du har lagt fram, mulig aktiviteten gikk ned. Du sa, sitat: "Altså: I 2002/2003 ble så og si ALL leting etter olje avsluttet(ganske brått), mange utbygginger ble utsatt/kansellert." Og det ville man bare ha dokumentasjon på. Full klar over at oljeprisen har stupt, derimot så har perioden med eksplosiv oljepris allerede sjokkert markedet. Noe du kan være enig om? Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/43969/Tro...oljeleting.html Investeringene til letevirksomheten har vært lave siden 2. kvartal 2002, med rekordlave 0,7 milliarder 4. kvartal 2003. I første kvartal i år var investeringene fortsatt lave, men økte til 0,9 milliarder. De anslåtte investeringene for 2. kvartal er ifølge Finansavisen 1,4 milliarder. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Rekordlav investering på norsk sokkel i 2003. Og med Nyland forventer omkring 20 letebrønner i løpet av året. Dette er en økning i forhold til i fjor, da det i alt var 14 letebrønner. Og ditt sitat: I 2002/2003 ble så og si ALL leting etter olje avsluttet(ganske brått), mange utbygginger ble utsatt/kansellert." Med andre ord, var ikke ALL leting etter olje avsluttet. Og du gir tross alt noen eksempler, som ikke stemmer overrens med påstandene dine, og bare fra norsk sokkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå