Gå til innhold

Nyheter: Dødshøy mobilregning

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En gutt i Sør-Korea valgte å ende sine dager på grunn av en altfor høy mobilregning.

Les mer

5683593[/snapback]

Synest dette er en svært upassende overskrift på en tragisk hendelse. I hennhold til vanlig presse skikk, er selvmord en sak som ikke blir omtalt. At du her velger å gjøe underholdning av det er svært upassende. At du spiller på ordspill som "dødelig høye mobilregninger" tar seg heller ikke ut på et ellers seriøst fora som Amobil.no.

Lenke til kommentar

Såklart skal pressen skrive om selvmord, det er jo det vi har fri presse til. Hadde det ikke vært for fri presse hadde ingen snakket om tabuer som selvmord, aktiv dødshjelp, abort og andre mindre hyggelige temaer.

Amobil er kanskje bare en nettavis om mobil teknologi, men når saken handler om en gutt som tar selvmord pga noe så sykt som for høy mobilregning og en av Sør-Koreas største mobiloperatører føler seg tvunget til å innføre et tak på abonnomenter er saken høyst relevant. "Dødshøy mobilregning" og at noen kan pådra seg "dødelig høye mobilregninger" er da knyttet til saken, uten noen form for humor.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Såklart skal pressen skrive om selvmord, det er jo det vi har fri presse til. Hadde det ikke vært for fri presse hadde ingen snakket om tabuer som selvmord, aktiv dødshjelp, abort og andre mindre hyggelige temaer.

Amobil er kanskje bare en nettavis om mobil teknologi, men når saken handler om en gutt som tar selvmord pga noe så sykt som for høy mobilregning og en av Sør-Koreas største mobiloperatører føler seg tvunget til å innføre et tak på abonnomenter er saken høyst relevant. "Dødshøy mobilregning" og at noen kan pådra seg "dødelig høye mobilregninger" er da knyttet til saken, uten noen form for humor.

5685520[/snapback]

Ifølge Vær varsom-plakaten kan selvmord skrives om som tema, men et noen har tatt selvmord er ingen nyhetsak. Det skal unngås å skrives om.

Lenke til kommentar

Er uenig med alle i denne tråden utenom Sigmund_Freud.

Det er en grunn til at ytterst få saker med selvmord omtales i media.
Hva er grunnen til dette Christian86? Hva ligger til grunne for "Vær varsom-plakaten"? (uansett er det snakk om pårørende som trolig ikke vil lese den nyheten på amobil..)

Ellers må jeg si at jeg er dritt lei av å lese & høre "gikk bort", "sovnet inn" osv. i media. Denne type tilsløring av døden er :thumbdown:http://www.universitas.no/index.php?sak=46315

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Pressen har noe de kaller "Vær varsom plakaten" eller noe i den dur. Skribenter hos amobil opptrer som journalister og burde absolutt følge normene.

5685583[/snapback]

Gutten er ikke identifisert med navn eller bilde og hans familie er heller ikke identifisert så at Amobil har opptrått uvarsomt mot gutten eller hans familie ved denne artiklen kan man ikke si.

Når saken handler om telefoni synes jeg det er veldig riktig av Amobil å skrive om den på tross av at det er et selvmord vi snakker om.

Lenke til kommentar

Hei

Takk for tilbakemeldinger. Jeg beklager min korttenkthet angående sakens tittel (og ordspillet inne i artikkelen), og vil selvfølgelig ta dette til etterretning.

Problemet nå er at publiseringssystemet er nede for øyeblikket, men jeg vil endre både tittelen og setningen i artikkelen så fort det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Skjønner igrunn ikke hva folk klager over i det hele tatt.

Det var enkelt og greit en standard-artikkel om en gutt som tok livet av seg pågrunn av en litt "dum" ting?

Regner med amobil-skribenten skrev om det fordi det faktisk hadde med telefoni å gjøre?

Kan ikke fatte at folk gidder å bruke mobilen for å få tilgang til onlinespill.. må jo gå jævlig treigt :innocent:

Lenke til kommentar
vær varsom plakaten "forbyr" på ingen måte omtale av selvmord. men det oppfordrer til å ikke omtale dette med mindre det har spesiell nyhets-verdi.

selv syns jeg artikkelen for så vidt var grei nok, men går kanskje an å tone det noe ned??

5685832[/snapback]

Jeg fant ingen nyhets-verdi i dette. Selvmordet hadde sammenheng med stor mobilregning, men alikevel, hvor ligger nyhets-verdien i dette?

Lenke til kommentar

Hei alle sammen

Ser det er utviklet seg en diskusjon rundt hvordan en skal omtale selvmord her. Når det gjelder å omtale et enkelt selvmord, så er jeg enig i den uskrevne regelen om at man ikke omtaler et selvmordet for selvmordets skyld. Det er også det som er regel i media.

Men når selvmord skjer i forbindelse med en sak som for eksempel har allmenn interesse, så anser verken vi eller de fleste andre media dette som et problem. Et eksempel på dette er Bach-saken fra i fjor, der et selvmord var en del av nyhetsbildet på grunn av at det hadde relevans i forhold til en annen sak.

Det mener vi også er tilfelle i denne saken, at saken må inkludere den tragiske hendelsen for å kunne gi et helhetlig bilde. Dessuten mener vi det er i allmennhetens interesse ettersom det setter fingeren på et økende problem, nemlig høye mobilregninger som spesielt ramme unge folk, og som igjen ikke har mulighet til å betale.

Så om noen føler seg støtt, så beklager vi det. Både tittel og en enkeltsetning i teksten er nå endret etter forespørsel, og vi vil i den anledning også takke for at folk engasjerer seg og setter søkelys på saker de reagerer på. Vi kan alltid forbedre oss! :)

Lenke til kommentar
Overskriften var jo egentlig litt funny da. Folk må da klare å innrømme det?

Upassendes er jo en helt annen ting :)

5685921[/snapback]

Det handler om at man bør uttale seg forsiktig om tragiske hendelser som denne. Man burde i vertfall ikke ytre saken som om det var noe humoristisk, spesielt når man skriver i rollen som skribent i på et stort og seriøst nettsted som amobil. Det sagt så har jeg full forståelse for at det er lov å bomme litt og jeg har mange ganger hatt flere postkasser i skjegget enn det trådstarer nå har.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...