klizz Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Jeg vurderer sterkt å gå dataingeniør til høsten. Problemet mitt er hvilket sted. Jeg har spurt litt rundt på skolen jeg går nå (rådgivere), men jeg får en liten følelse av at de ikke helt vet hva de snakker om. Jeg har i flere år jobbet med å utvikle nettsider med hjelp av php og mysql. Har med andre ord stor interesse for programmering, generelt, men spesielt innen web. Er selvlært og derfor da uten papirer på det jeg kan. Hvilken ingeniør-linje i Norge vil da være best egnet for meg med dei interessene? Lenke til kommentar
sberg43 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg har i flere år jobbet med å utvikle nettsider med hjelp av php og mysql. Har med andre ord stor interesse for programmering, generelt, men spesielt innen web. Er selvlært og derfor da uten papirer på det jeg kan. Det er i hovedsak to retninger: Ingeniør i datateknikk eller i drift. For meg virker du som å være mer interessert i utvikling og programmering og da er en datateknikk linje veien å gå. Drift har med oppsett av servere, vedlikeholde nettverk etc (ikke så interessant etter min mening). Alle ingeniør linjer har en del felles fag som matte, litt fysik, statistikk etc. I tillegg kommer de studiespesfikke fagene som et hvert studie innen datateknikk vil omfatte grunnkurs i programmering, algoritmer, databaser, datakommunikasjon etc. pluss noen fag som du kan velge selv og helt til slutta av studiet ditt har du hovedprosjektet (kalles i dag "bacholoroppgaven") som utgjør 15 studiepoeng. Der hvor skolene varierer er hvordan de har delt opp de ulike fagene og hvilke valgfag du kan velger, men uansett hvilken skole du velger så vil sluttresultatet avhengige av deg selv dvs. din motivasjon, din entuasime over valget ditt og ikke minst din egen innsats. Dette er helt avgjørende og teller mye mer enn hvilken skole du har godt på. Noen skoler er "flinkere" til å fremheve sine kvaliteter enn andre. Selv har jeg studert datateknikk ved HiA og møtt datateknikk studenter fra bl.a. NTNU. En a disse fremstilte seg som en databasespesialist, men når vi så på hvilke fag og han han hadde lært sammenlingnet med meg fra HiA så var den viktigste forskjellen at de fagenen han hadde tatt hadde vært delt opp i mindre "blokker", altså at kursene bestå av færre studiepoeng, enn det vi hadde på HiA. Han dermed noen flere database relaterte fag enn oss, men det måtte han jo nødvendigvis ha for å oppnå like mange studiepoeng som hos. I tillegg han han at et lite valgfag reltaert til bruk av databaser og dette var nok til at han så på seg selv som en spesialist mens han i reliteten kunne omtrent like mye om databaser som en enhver dataingeniør. Poenget er alle studier innen datateknikk vil omhandle mye av det samme. Det avgjørende er din innsatsen. Ikke skolen. Hvilken ingeniør-linje i Norge vil da være best egnet for meg med dei interessene? 5683266[/snapback] Hvis du spør om hvilken skole som er best så er det et relativt åpnet spørsmål. Jeg vil fremheve HiA i Grimstad, fordi den kjenner jeg best. HiA har hatt master i IKT i 9 år nå, er en av landets eldste data.ing linjer, og har bygget opp et forskningsmiljø og gir nå også phd i IKT. Grimstad har også linjer for drift, sikkerhet men best av alt genistreken med et studie innen "multimediateknologi og design". En populær linje for mange jenter noe som er viktig for enhver ingeniørskole for det pleier å være få jenter der... Hvis du tenker på å beste studieretning/spesialiserig for deg med utgangspunkt i interesse for programmering så blir det datateknikk. En ulempe du har for å begynne på et datastudiet er at du antagelig kan for mye, dvs du må huske at ingen studier krever forkunnskaper innen data. Derfor; prøv å ikke sløv for mye i starten, finn noen små artige prosjekter som du kan jobbe med på egenhånd og tenk eksamen fra første stund av. Forøvrig, ikke kast bort pengene dine på private skoler som NITH, bare navnet i seg selv, "NORGES IT HØGSKOLE", er en bløff og burde vekke mistanke. Studiegjeld for du altids nok av, ingen grunn til ekstra drahjelp der. Som sagt tidligere, utdanningnen er ganske standard, den største variable faktoren er deg selv. NITH er helt sikkert flinke til å markedsføre seg og spesifisere fag i diverse små blokker men det blir ikke nødvendigvis en bra skole. Finn andre skoler og linjer i søkerhåndboka. Gå gjennom studielista til hver eneste skole, finner du noe som høres interessant ut så skjekk studiehåndboka til skolen. http://www.samordnaopptak.no/handboka2006/...on_25012006.pdf Her er studiehåndboka til HiA for bacholer i data ing. http://www.hia.no/studiehandbok/05/index.p...ramkode=INGDATA Lenke til kommentar
klizz Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Må virkelig få takke deg for et meget godt svar. Jeg har faktisk vært innom tankten på å gå i Grimstad. Jeg sendte epost til alle ingeniør linjene jeg fant, og det var kun i Grimstad jeg fikk svar (!!). Personen jeg fikk svar fra virket veldig behjelpelig og det er jo alltid veldig postitivt. Akkurat nå dreier jeg mot Grimstad, men det er jo et stykke for meg å reise, hehe. Det du skriver om at jeg "kan for mye" ser jeg bare på som en stor fordel. Jeg trenger mer enn nok tid på de teoretiske fagene, så at jeg kan for mye er nok bare veldig positivt. Takk igjen for svaret. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg