C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hey folkens, Trenger noen tips til en god prosessor til rundt 1300kr i pris, helst så kraftig så mulig innenfor prisrestriksjonen, enten til sokkel 939 eller LGA775. Hovedkort som vil bli brukt er Asus A8N-SLI deluxe eller P5N-SLI deluxe, avhengig av sokkel. Er et pluss om den er tilgjengelig hos Netshop, da det er der resten av maskinen vil bli kjøpt. Forøvrig har jeg selv vært innom følgende alternativer: -Intel Pentium D 805 (Dobbeltkjerne til 1200, dette virker vel bra?) -Intel Celeron D 3.2GHz -AMD Athlon 3200+ "Venice" Noe høyere i pris enn sistnevnte kan jeg desverre ikke gå. Noen tips om hva jeg bør velge? -GG Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hva med AMD Athlon-64 3200+ til socket 939? Klokkes garantert opp til 3500+ med det hovedkortet du har tenkt å bruke; da sparer du ca 200kr Til s-775 er nok denne et meget godt valg. Skal du spille er det kanskje en fordel med AMD, men hvis du ikke spiller så mye holder 2x 2,6 Pentium D i massevis Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det finnes mange AMD-prosessorer på det nivået på bruktmarked.no, jeg ville kjøpt der. Du må overklokke en 805 ganske mye for at den skal nærme seg 3200+ på spill som ikke utnytter dobbeltkjerne. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Takker for svar! Da står det om Athlon 64 3200+ og Pentium D. Særlig mye spilling blir det ikke, i alle fall ikke på de mest grafikkmessig intense nivåene. Litt RTS og en del former for flysimulatorer. Hvorvidt disse er i stand til å utnytte dobbeltkjerne aner jeg ikke, men tatt i betraktning av at de i det hele tatt starter på min nåværende maskin med en Pentium 3 på 797MHz, kan det umulig oppstå ytelsesproblemer. Jeg holder MS Game Studios mistenkt for å ta i bruk alt som finnes av ny teknologi i Flightsimulator X, så et litt "framtidsrettet" system kan vel være en fordel? Det går veldig mye i Photoshop, 3D-programmer og videoredigering, med andre ord veldig tunge applikasjoner (eller hvordan det nå staves). Rykter tilsier at Intel generelt sett er bedre på denslags, kan dette bekreftes? -GG Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Intel er mye bedere på "forutsigbare" prosesser. Verken kan eller vil gå inn i detaljer der, men det går på hastigheten og lengden på pipelines. Mitt råd til deg er definitivt å kjøpe den dobbelkjerna PD'en, serlig med tanke på alternaltivene i samme prisklasse. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det er en myte som henger igjen fra noen år tilbake at Intel er mye bedre på forutsigbare oppgaver, men dersom programmene utnytter dobbeltkjerne kan nok Intelen være endel raskere enn AMDen. Hvis ikke vil AMDen være raskere. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 1. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2006 Da blir det nok Intel Pentium D. Takk for hjelpa! -GG Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Pentium D 805 (2,66Ghz) kan lett klokkes til 3,3+Ghz dersom du gjør det riktig! Og da får det bra kjapt til en 1000kr+ prosessor. se forøvrig erfaringer på 805, og sjekk ut www.hkepc.com der de testet den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå