sdf123 Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Hei Har jobbet kun formiddagen til nå, men fikk beskjed på fredag at på Mandag skulle jeg begynne å jobbe 2 skift, så derfor skulle jeg jobbe kvelden denne uken. Det jeg lurer på da, har man ikke krav på 100% overtid den første uka man begynner å gå skift, når man ikke får mer en 3 dagers varsel? Jeg har ikke fast arbeid der, går på en spesiell time-kontrakt, ingen oppsigelsestid osv. Men uansett kontrakt så har man vel krav på 100% overtid. Eneste hadde vært vist det hadde stått i kontrakt at det utkigg, men det står det ikke. Noen som vet noe om dette? Og event har en link til der det står i arbeidsmiljøloven(jeg kunne ikke finne noe). Takker=) Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Tror ikke det står noe i arbeidsmiljøloven om dette. Dessuten sier loven at; § 10-6. Overtid ... 11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent. Det du leter etter finnes nok eventuelt i en tariffavtale. Sjekk med fagforeningen din (hvis du har noen). disclaimer: er ikke jurist. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Ut fra arbeidsmiljøloven (aml) kan vi lese disse paragrafene: (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. (2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid. Ut fra 1. sitat kan vi lese at alminnelig arbeidstid er definert til 40 timer pr. uke. 2. sistat sier at overtid er det som er over alminnelig arbeidstid. (Tidligere var ekstraarbeid som går under disse 40 timene omtalt som merarbeid, men dette er tatt bort etter at loven ble forandret 1.1.06. ) Konklusjonen er at du ikke har krav på overtidsbetaling så lenge ikke arbeidstiden din overstiger 40 timer i uka. mvh. Valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå