Gå til innhold

Reinstallere XP, forholdsregler?

Anbefalte innlegg

Mye småtull og lang responstid på en del applikasjoner, til tross for at jeg har ryddet godt opp hva gjelder spyware, virus, oppstartsmeny og registre (ihvertfall ut fra hva man kan få til med ulike programmer).

F.eks. sliter jeg med at PC'en ikke lengre finner USB minnepinner (OK - via My Computer/Computer Management/Disk Management lar det seg gjøre å finne USB minnet, men med vesentlige begrensninger f.eks maks 8 character filnavn). Har mistanke om at dette kom som følge av installering av "Virtual Drives" - har lest litt om det. Men umulig å reparere!

Vurderer derfor nå etter 3-4 år å ta en reinstallasjon av Windows XP Pro, forøvrig var dette installert på maskinen som ble kjøpt ny av Toshiba.

Kommer til å ta full back-up av "mine dokumenter" inklusive musikk, bilder og andre ting jeg nødig vil miste, men likevel frykter jeg at det er en god del problemer jeg nødvendigvis ikke er forberedt på! Problemer kan vel også oppstå ved reinstallering av ulike dokumenter og data? Hva med ulike programmer, programfiler, torrenter, etc. etc som gjerne ligger litt spredt rundt om på maskinen

Den ene gjenopprettings CD'en jeg fikk med PC'en defekt (utrolig nok sprukket!). Fikk også etter lenge og vel fra leverandøren kranglet meg til en XP-CD for gjenoppretting, men den har aldri vært prøvet. Gudene vet om den er samme lisens/nøkkel som XP installert på maskinen?? Den har hverken SP1 eller SP2! Og hvilke problemer risikerer jeg iforhold til ny aktivering av XP?

Mao: Råd søkes for hvorledes gjøre en (så langt mulig) full gjenoppretting av maskinen, hvilke forholdsregler må jeg ta, hva må back'es opp, hvorledes reinstallere?

For ordens skyld: søkte i forumet, men fikk bare feilmeldinger....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det er vel alltids noe som forsvinner når man tar en clean install. En av de vanligste tingene er mail. Forøvrig har du kanskje lyst til å beholde favorittene i IE..?

Når det gjelder recovery-CDen så bør den nok fungere såfremt det er samme versjon av Windows som den du allerede har, i og med at product keyen din mest sannsynlig kun fungerer på en versjon. Men det er vel neppe noe problem.

Lenke til kommentar

Ting som er viktig å ta hensyn til ved reinstallering av Windows:

1) Last ned alle nødvendige drivere, programmer og ikke minst SP2, og lagre dette utenfor maskinen, f.eks på cd ell minnepinne.

2)Ta backup av Favoritter, adresseliste og mail i Outlook (eller det mailprg du bruker)

3) Når du er ferdig med den nye installasjonen; IKKE koble deg til internett før du har installert SP2 med aktiv brannmur, vent helst til du har virusprogram også. Hvis du følger microsofts råd om å koble deg til nettet for å aktivere med en gang XP er installert får du virus med en gang.

Foruten backup av alle viktige filer og dokumenter er det disse tingene jeg tar hensyn til når jeg reinstallerer. Da fungerer ting greit etterpå.

Lenke til kommentar

Enig der..

Last ned alt du trenger av drivere, antivirus med nye definisjoner, sp2, etc, og brenn dette ut på en cd.

Ganske smart å dele opp hdd'en i to partisjoner også, slik at du kan ha dokumenter på den ene, og OS på den andre. Dermed slipper du for mye tull neste gang, og OS disken holder seg relativt mye bedre enn om alt er blandet.

Lenke til kommentar
Enig der..

Last ned alt du trenger av drivere, antivirus med nye definisjoner, sp2, etc, og brenn dette ut på en cd.

5683684[/snapback]

Takk... hvordan i huleste vet jeg hvilke drivere jeg må laste ned? Trodde mesteparten av dette var 'innbakt' i XP?

Ligger driverne 'samlet' i en windows folder, eller er de spredt rundt på disken? Kan jeg kopiere de fra maskinen over til CD FØR jeg reinstallerer, eller må de lastes ned eksternt?

Hva med alle XP-oppdateringer etter SP2? Finnes disse samlet noe sted - akkumulert, eller er det 'en million' enkelt-oppdateringer som må nedlastes on-line via automatiske 'Windows update'?

Lenke til kommentar

Finn ut hva slags nettverkskort du har, slik at du kommer på nett etter re-installasjon. Da går det som regel greit og finne drivere på nett etterpå. "Google" deg frem til de forskjellige enhetene i din pc f.eks.

Good Luck :)

Lenke til kommentar

Ganske smart å dele opp hdd'en i to partisjoner også, slik at du kan ha dokumenter på den ene, og OS på den andre. Dermed slipper du for mye tull neste gang, og OS disken holder seg relativt mye bedre enn om alt er blandet.

5683684[/snapback]

jeg har gjort det, har mine dokumenter på D: og vil fortsette å ha de der. jeg formaterte nettop C: men nå husker jeg ikke hvordan jeg får mine dokumenter til å bruke mine dokumenter på D: hadde det slik før... husker ikke hva jeg gjorde!

edit: never mind... fant ut av det. var igrunn ganske simpelt!

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...