PEHK Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 Det må ikke være bitte lite, men få plass i jakkelomma. Det må ikke være fullt av "kule" funksjoner som film, lydopptak etc. Det må ikke være fancy å se på. Det må ikke være billig. Men det må ta gode bilder både inne og ute. Hvilket kamera skal jeg kjøpe? PK Lenke til kommentar
mandela Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 (endret) Det ser ut til at produsentene vil at du skal kjøpe dSLR (og linsene deres / som de tjener mer på) dersom du er ute etter (ekstra) god kvalitet på bildenene dine. Flere av prosumer kameraene har gått ut av produksjon. Tenker da på canons G serie, olympus C. (nå var de uansett kun for veldig store jakkelommer) Mitt tips: Tror nærmeste du kommer er a610 / a620 fra canon eller kanskje noen av de nylanserte canonkameraene som bruker mindre, men nyere sensor (blir interessant å se test på disse, jeg er skeptisk). Er du ikke redd for litt støy kan du også ta en titt på Ricoh GR Digital. Uansett, om du kan vente litt så vent til de kameraene som har nettopp blitt lansert på PMA blir testet. Nikons nye P modeller ser også interessante ut dersom du kan unnvære manuelle muligheter. angående panasonic så er spørsmålet om de har klart å fikse på bildestøyen ved iso høyere enn 80... Endret 1. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
kawak Skrevet 1. mars 2006 Del Skrevet 1. mars 2006 fujifilm 900, nettopp testet her, er inne på noe, men som nevnt prøver ingen å lage det ultimate kompakt. Skulle jeg hatt et kompakt ved siden av mitt speil (og tenkte økonomisk) hadde jeg godt for nevnte kamera. Er også litt spent på panasonic's kommende med laica vidvinkel i lumix serien...... Lenke til kommentar
PEHK Skrevet 2. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2006 Jeg synes det er merkelig at det produseres så uhorvelig mange kompaktkamera og ingen ser ut til å holde høy kvalitet. Når det gjelder gode ISO-støy data har jeg forstått det slik at Fuji har modellene F10 og F11. De har til gjengjeld ikke allverdens optikk. Så har man f.eks Panasonic Lumix DMC-LX1 og lignende med bedre optikk, men da med mye ISO støy. De som produserer disse kameraene må da ha et forhold til disse kvalitetskriteriene. Det kan da vel ikke være en overaskelse for de som laget LX1 at det var mye ISO-støy? Så hvorfor gidder de da? Hvorfor ikke bare lage et skikkelig kamera med en gang? Kompaktmarkedet virker å være styrt av design og jåleri og fotokvalitet ser ut til å komme langt ned på lista. Lenke til kommentar
kawak Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 F10 går for å ha meget god optikk, og pana sine 3x zoom er ikke noe å skrive hjem om, selv om Laica har gitt dem lov til å bruke navnet deres. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 Det er riktig at Panasonic kun bruker optikk lisensiert av Leica (skrives altså med "e"), men muligens med oppskrift og retningslinjer fra Leica. Det samme gjelder Sonys såkalte Carl Zeiss optikk. Optikken i både Sony og Panasonic er allikevel meget bra... Carl Zeiss og Leica ville ikke tillatt at navnet deres ble satt på drittprodukter. Dessverre sliter Panasonic modellene med noe støy. Bildestabilisator fikser noe av dette problemet i enkelte situasjoner. Lenke til kommentar
modin Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Mitt tips: Tror nærmeste du kommer er a610 / a620 fra canon eller kanskje noen av de nylanserte canonkameraene som bruker mindre, men nyere sensor (blir interessant å se test på disse, jeg er skeptisk). 5682307[/snapback] Selv om Canon kuttet ut G-serien har de fortsatt S-serien som absolutt kan anbefalles, og ligger et godt stykke over A-modellene i pris/kvalitet, S80/S70 er nok noe av de bedre kompaktene du kan finne (hvis vi ser bortfra kompakter med DSLR størelse). Forøvrig skjønner jeg godt at Canon så seg nødt til å kutte ut de dyrere kompaktene sine med tanke på at de er en storprodusent av speilrefleks i konsument klassen. Endret 2. mars 2006 av modin Lenke til kommentar
mandela Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Selv om Canon kuttet ut G-serien har de fortsatt S-serien som absolutt kan anbefalles, og ligger et godt stykke over A-modellene i pris/kvalitet mener du byggekvalitet eller generelt? På f.eks. dpreview og megapixel.net scorer A-serien betydelig bedre enn S-serien. Endret 3. mars 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
exin89 Skrevet 2. mars 2006 Del Skrevet 2. mars 2006 (endret) Casio Exilim har noen fine små kameraer, jeg hadde et selv som visstnok ikke likte turen i havet ved en brygge en plass men det var et veldig bra kamera med lite bildestøy det jeg hadde ihvertfall. Fattern har et Casio Exilim P-600 som er toppmodellen blandt exilim klassen tror jeg, og det tar utrolig fine bilder det også. Edit: jeg hadde forgjengeren til denne med 4mpx EX-Z50 Jeg ambefaler på det sterkeste Casio Exilim EX-Z55 lite og bra med super batterikapasitet, og i tillegg er det et raskt kamera på alle måter. Endret 2. mars 2006 av mankiller Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Casio Exilim har noen fine små kameraer, jeg hadde et selv som visstnok ikke likte turen i havet ved en brygge en plass men det var et veldig bra kamera med lite bildestøy det jeg hadde ihvertfall. Nå er vel Casio sammen med f.eks Panasonic blant de som er mest kritisert for støynivå... ihvertfall Z-50 og 55 som du nevner. Men ja, det er veldig raskt og har meget bra batterilevetid disse kameraene til Casio. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå