Bungleman Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Har selv et Asus A8N32-SLI Deluxe, med den deilig lydløse heatpipe kjølinga. Til mitt kort fulgte det med en ekstra vifte som skulle monteres på kjøleribba til chipset'et ved bruk av vannkjøling. Det står også i håndboka en plass, at denne kjøleribba er avhengig av luftstrømning fra CPU vifta for å kjøle komponentene på hovedkortet tilstrekkelig, så det kan virke som dette er problemet ditt. Om du ikke har en slik vifte til ditt kort, så kan du få min, om du er villig til å dekke porto'en. 5695024[/snapback] Har sett at den følger med Deluxe-kortene - merkelig at den ikke følger med Premium også, men pytt pytt! Tusen hjertelig takk for tilbudet - jeg setter veldig pris på det! Jeg skal skru ned viftene på minimum igjen nå og se om chipsettet går varmt. Hvis det gjør det, så tar jeg med glede i mot tilbudet ditt! Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 4. mars 2006 Del Skrevet 4. mars 2006 Premium-kortet støtter SATA-300 standarden 100%, så problemet ditt ligger neppe der. Jeg kjører selv 3x Samsung SATA300-disker á 250GB, og har aldri hatt problemer med det, har heller ikke lest at det var et problem før det var nevnt at det skulle være det tidligere i denne tråden. Ser at det ser ut til å funke nå med nytt minne, bra Lenke til kommentar
Bungleman Skrevet 4. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2006 Premium-kortet støtter SATA-300 standarden 100%, så problemet ditt ligger neppe der. Jeg kjører selv 3x Samsung SATA300-disker á 250GB, og har aldri hatt problemer med det, har heller ikke lest at det var et problem før det var nevnt at det skulle være det tidligere i denne tråden. Ser at det ser ut til å funke nå med nytt minne, bra 5697281[/snapback] Takker - det var veldig nyttig info! Da fjerner jeg jumperen på disken ettersom du kjører akkurat samme disk som jeg har! Jupps - å kvitte seg med Plextordrevet og å få inn friskt minne gjorde susen gitt (ser det ihvertfall ut til)! Lenke til kommentar
firepack3 Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 Bungleman, hold oss oppdatert da. Spennende å se om du fortsatt har problemer. Og DU KriFos. At ikke du har problemer, betyr ikke at andre heller ikke har det. Det står faktisk tidligere i denne tråden at det ER relatert til SATA2, NCQ, etc etc. Hvis du GIDDER å søke så finner du tonnevis av dette på internett. Så ikke kom å si at problemet neppe ligger der. Hvis du prater om Bungleman som et isolert tilfelle, så skal jeg gi meg. Men ikke ellers. Det høres nesten ut som om du avkrefter at dette er et generelt problem. Uvitenhet sier jeg da! Gå til et fint sted som heter Google og søk etter: NCQ SATA2 Event ID 51 paging error Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 5. mars 2006 Del Skrevet 5. mars 2006 (endret) Kan du ikke holde diskusjonen uten sarkasme? Problemet, slik jeg ser det, er ikke at ikke hovedkortet støtter NCQ/SATA2, problemet ligger, som jeg leser flere ganger ved å søke på det du sa + "asus a8n premium" på "et fint sted som heter Google", i at diverse harddisker og CD/DVD-drev ikke takler dette. Jeg sier dette basert på hva jeg leser, og tar forbehold om at jeg kan ha feil. Ser flere plasser at bl.a. folk har problemer med Maxtor disker, og at en firmware update fikser problemet. Dette var / er tydeligvis et lignende problem av Bunglemans problem da det hjalp å fjerne DVD, og ikke hjalp å bytte disk til SATA1 / no-NCQ. Det andre var dårlig RAM. Anbefaler Bungleman å foreta en firmware update av Plextorn sin, godt mulig det hjelper dersom den ikke er alt for gammel. (Edit: glemte at DVDen neppe sitter på SATA-kontroller, men det kan kanskje være verdt å prøve uansett) (edit2: og at veldig mange har fikset problemet ved å bytte SATA-kabler) En annen ting jeg lærte i dag er at SATA 5-8 (RAID-kontrolleren) ikke støtter SATA2/NCQ, og at flere også har fått nevnte problem ved bruk av denne. At jeg ikke hadde lest om at dette var et problem var fordi jeg ikke har hatt noe problemer med dette, og heller ikke sett noen på HW.no som har. MEN, jeg hadde omtrent samme oppsett som Bungleman, det er så og si identisk (samme HK, ~CPU, samme minne - byttet for et par måneder siden av OC-grunner - samme type GPU, samme HD, samme OS, samme PSU), og kunne derfor svare basert på egne erfaringer. Så fremt det ikke er noe spesiell feil med så så mange % av alle kort, så burde våre system få samme feil ved bruk av samme komponenter og drivere. Beklager om jeg var for "bastant" i påstanden min, men jeg mener fortsatt at dette ikke er et SATA2/NCQ-problem, men heller et disk-problem, og i Bunglemans tilfelle, også et minneproblem. Jeg avkrefter ikke at det kan være et generelt problem, men det var totalt ukjent for meg. At ting står på google betyr ikke nødvendigvis at det er et vanlig problem, det holder at en har skrevet om det på en eller annen plass der googlebot besøker, så vil man få treff på det, uten at jeg påstår at det nødvendigvis er tilfellet her. Endret 5. mars 2006 av KriFos Lenke til kommentar
Bungleman Skrevet 6. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2006 (endret) Bungleman, hold oss oppdatert da. Spennende å se om du fortsatt har problemer. Ser heldigvis ut til at alle problemer er løst! Maskinen har ikke gjort noen krumspring siden jeg byttet RAM-moduler og optisk drev på fredag, så da må jeg regne den som frisk! hehe... Jeg trodde forresten jeg hadde problemer igjen - Thunderbird fikk "connection to server xxx timed out" hele tiden, men etter litt googling så fant jeg at dette er et kjent (og relativt gammelt) problem med Thunderbird og Amd X2-prosessorene! (Fix finnes på http://kb.mozillazine.org/Timeout_on_dual_core for de som måtte oppleve det samme). Når det gjelder Plextordrevet er det et gammelt ATA-drev (ser at det ikke er mange optiske SATA-drev på markedet i det hele tatt), og den skal få en sjanse med ny firmware i dag. Men går ikke det så er det rett på Netshop Oslo for å skaffe meg et par Nec DVD-brennere. Nå har jeg i grunn bare et spørsmål igjen - og det er om det er noe poeng i å kjøre AMD Cool'n'Quiet? Har aldri lest noe særlig om den featuren, så jeg vet veldig lite om fordeler/ulemper med denne. Noen som føler seg kallet til en veldig kjapp innføring med fordeler/ulemper? Igjen - hjertelig tusen takk for all hjelpen! Jeg hadde sikkert brukt dobbelt så lang tid hadde det ikke vært for de gode innspillene her! Edit: Trykkleif Endret 6. mars 2006 av Bungleman Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 6. mars 2006 Del Skrevet 6. mars 2006 Selv kjører jeg med denne disabled i BIOS (har likevel installert driverne, da disse ikke bare er til for CnC-funksjonen, samt winxp-hotfixen). Grunnen til dette er for min del at jeg opplevde at maskina overklokka dårligere med denne på (har lest om et annet tilsvarende tilfelle her på forumet og, så det er ikke bare meg). Maskinen vil rett og slett ikke starte windows om jeg enabler den på nåværende instillinger i allefall. Fordelen med funksjonen er vel først og fremst at den sparer deg for både strøm og støy da den skrur ned frekvensen når maskinen idler (brukes lite? usikker.), derfor kjøligere (cool) og derfor trengs det mindre viftekjøing, derav quiet Noen har problemer med denne enabled, andre har ikke. De aller fleste problemene blir fikset når man installerer driver+hotfix, men ikke bestandig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå