Gå til innhold

A8N-SLI Premium - Windows XP SP2 svært ustabil

Anbefalte innlegg

Hvis dette er besvart i den store A8N-SLI-tråden så beklager jeg, men den er så stor at det er vanskelig å få oversikt.

Først av alt, mitt splitter nye oppsett:

Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium - nForce4 AMD 6.70 - Bios: 1011-005

CPU: AMD 64 4200+ X2

Minne: Geil 2.0GB (2x1.0GB) DDR PC3200 400MHz CL3 2.55-2.95V Value Dual Channel (https://prisguiden.no/product.php?product_id=36320) - Plassert i minnebank A1 og B1

Grafikkort: ASUS EN7800GTX/2DHTV/256M PCIe - Forceware 81.98

Kabinett: Antec P180

Harddisk: Samsung Spinpoint P120S 250GB "SATA2" - koblet til SATA1 (sort)

PSU: Mist 500W modulært

Temperatur skal ikke være noe problem - ASUS Probe viser ~30C for hovedkortet og i underkant av 35C for CPU - selv etter mange timers bruk. Under load over lengre tid peaker CPU-temperaturen rett over 40C. Temperaturen til harddisken ligger på rundt 30C stabilt.

Det som skjer er at programmene i Windows oppfører seg rart, og at oppførselen som regel kan endres ved en reboot.

Et eksempel: Jeg kan etter en reboot finne at Firefox ikke lenger virker (enten krasjer eller bare aldri starter) - mens mange andre programmer virker. Etter en ny reboot fungerer som regel Firefox igjen, men da kan det plutselig være at NOD32 har sluttet å virke. Eller MSN. Eller Thunderbird. Eller Call of Duty 2. Eller Internet Explorer. Eller Automatic Update. osv. osv. Noen av programmene krasjer som sagt (send error report?), noen starter ikke, og noen oppfører seg bare rart (IE satte en gang igang med nedlasting av index.htm fra MSN.com hver gang jeg startet den (default startside - fersk installasjon av Windows) - og ikke noe annet ).

De gangene et program virker så ser det ut til å fortsette å virke fram til ny reboot. Jeg har ikke opplevd at f.eks. Firefox eller Call Of Duty 2 har plutselig sluttet å virke.

Jeg har i tillegg opplevd at dataene på harddisken har vært ustabile, og at scandisk måtte trå til for å rydde opp litt. Dette har bare skjedd én gang (men så er det bare 5 dagers siden jeg skrudde sammen kassa).

Jeg har forsøkt litt probing, men ikke kommet fram til noe spesielt:

* Stabilitetstesten til RightMark Memory Analyzer sa at alt er orden.

* Stabilitetstesten "CPU Stability Test 6.0" sa også at alt er i orden.

* S.M.A.R.T.-avlesning av harddisken (v.h.a. HD Tune 2.52) sier at alt er i orden med den, men jeg er litt bekymret over en avlesning der - nummer C3 (se vedlagt bilde).

Noen som har noen idéer? Kan det være minnet til tross for at RightMarks test som sa at alt var OK, tro?

Jeg ser det er mange som har A8N-kort, så selv om jeg ikke håper noen har opplevd det samme, håper jeg ihvertfall at det kanskje er noen tips og idéer å få!

post-95014-1141171953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvd å flashe bios?

5681803[/snapback]

Jupp - se under beskrivelsen av hovedkort:

Hovedkort: ASUS A8N-SLI Premium - nForce4 AMD 6.70 - Bios: 1011-005

Jeg har absolutt siste versjon av BIOS (symptomene var helt like med versjonen som var på hovedkortet når jeg fikk det (det var vel 1004 eller 1006 - husker ikke i farten)) - og har også siste versjon av chipsetdriverene (og grafikkortdriveren for den sakens skyld).

Lenke til kommentar

Selv hadde jeg store problemer med 6.70 driverne til chipset.

Nå bruker jeg 6.69 og alle problemer er borte.

Anbefaler å bruke hjemmesiden til hovedkort produsenten til å finne drivere pga da er de garantert å være mer stabile.

Edit: NCQ lagde også en del problemer hos meg.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
Hmm.. ok.

Har du prøvd å bytte minnespor? alle strømkontakter sitter ordentlig i? andre windows versjoner? annen ram?

5681824[/snapback]

:) Skal prøve å bytte minnespor - brukte A1 + B1 da manualen anbefaler det veldig sterkt. Alle strømkontaktene sitter skikkelig (jeg skal dobbeltsjekke i morgen, men jeg er 99.999999% sikker på at alle er ordentlig i). Jeg har bare en Windowsversjon - kan selvfølgelig teste en 2003-versjon fra jobben, men... Annen ram har jeg ikke liggende - men mistenker enda rammen litt - til tross for at testprogrammet sa at rammen er frisk.

Takk for forslagene! :)

Lenke til kommentar
Selv hadde jeg store problemer med 6.70 driverne til chipset.

Nå bruker jeg 6.69 og alle problemer er borte.

Anbefaler å bruke hjemmesiden til hovedkort produsenten til å finne drivere pga da er de garantert å være mer stabile.

Edit: NCQ lagde også en del problemer hos meg.

5681826[/snapback]

Ser de har et halvt år gamle chipsetdrivere der (det var antagelig de som fulgte med kortet (skal sjekke i morgen) - og i så tilfelle har jeg allerede prøvd dem (6.65)). Tenker jeg uansett prøver 6.69 når du har hatt så gode resultater med den versjonen! :)

Med unntak av nForce4-driverene så er alle hovedkortrelaterte drivere de som fulgte med.

Kan kanskje være verdt å se om NCQ skaper problemer her også, men da burde vel SMART registrert noe?

Takk for nyttig info!

Lenke til kommentar

Kan kanskje være verdt å se om NCQ skaper problemer her også, men da burde vel SMART registrert noe?

5681868[/snapback]

S.M.A.R.T registrerte ikke feil hos meg, sikkert pga det er programvare-relatert.

Endte til slutt opp med total krasj av maskinen her pga NCQ.

NCQ gir som regel ikke ekstra ytelse i en vanlig pc, heller motsatt, så det er ikke tap av noe ved å slå av.

(NCQ er mer beregnet på servere o.l med RAID-løsninger, og der gir det ekstra ytelse)

Lenke til kommentar
Sier eventviewer noe? Tenker da på system.

5682498[/snapback]

God idé! Den gjør faktisk det:

Den klager ganske ofte på problemer med disk:

Event Type: Warning

Event Source: Disk

Event Category: None

Event ID: 51

Description:

An error was detected on device \Device\Harddisk0\D during a paging operation.

I tillegg så kommer det i ny og ne en error av denne sorten:

Event Type: Error

Event Source: NetBT

Event ID: 4307

Description:

Initialization failed because the transport refused to open initial Addresses.

På installasjonsdagen fikk jeg også en del av følgende type, men disse har ikke kommet tilbake siden:

Event Source: SideBySide

Event ID: 58

Description:

Syntax error in manifest or policy file "C:\WINDOWS\system32\wuaucpl.cpl" on line 2.

etterfulgt av

Event Source: SideBySide

Event ID: 59

Description:

Generate Activation Context failed for C:\WINDOWS\system32\wuaucpl.cpl. Reference error message: The operation completed successfully.

Disse kom en del ganger første dagen, men har altså ikke gjentatt seg siden.

Utover dette er det bare forventede informasjonsmeldinger i system-loggen.

Hva disse over betyr er jeg usikker på - noen idéer?

Jeg kjører uansett en sektorscan av disken nå for å se om det er noe galt med denne, men magefølelsen sier at det er noe annet som forårsaker dette. (Håper egentlig magefølelsen er feil :p)

Lenke til kommentar

OMG. Hahahahaha. Unnskyld at jeg ler, men jeg har brukt MYE tid på akkurat samme problem. Har byttet alle komponenter (hovedkort, minne, harddisk, dvd-brenner etc etc) + alle SATA kabler. Etter MYE om og men, fant jeg ut løsningen for meg. Jeg satt inne en "SATA1" (SATA-150) disk og alt ble bra igjen.

Det som er problemet her er kombinasjonen nForce4, SATA-kontroller, "SATA2" disker. De er rett og slett ikke kompatible med hverandre (tenker spes på disken).

Mange har løst det foreløplig med å disable NCQ som nevnt tidligere i tråden. Det er MANGE som har dette problemet, men ingen kan si KONKRET hva som er problemet. Jeg har det samme oppsettet som deg, og jeg prøvde å sette en jumper på harddisken for å "nedgradere" til 1,5G mode uten hell.

SATAspeedselectionjumper.JPG

Derfor satt jeg inn en "SATA1" disk. Håper det blir en fiks på dette snart. Jeg er sikker på at jeg er blitt 5 år eldre på de 3 mnd jeg har drevet med dette problemet. Frustrerende :(

PS! Det er Event ID: 51 jeg sikter til her. Tipper kanskje de andre feilene som dukker opp er et resultat av dette.

Endret av firepack3
Lenke til kommentar
Ikke bruk eller instaler den innebygde firewallen på hovedkortet. Den fører med seg ustabilitet.

5682642[/snapback]

Jeg svarte No på spørsmål om installasjon av programvaren for denne. Håper det holder ? Jeg har ikke lagt merke til at det kjører noe nVidia-firewall ihvertfall. (Hadde lest fra før at den ikke her helt god). :D

Lenke til kommentar
OMG. Hahahahaha. Unnskyld at jeg ler, men jeg har brukt MYE tid på akkurat samme problem. Har byttet alle komponenter (hovedkort, minne, harddisk, dvd-brenner etc etc) + alle SATA kabler. Etter MYE om og men, fant jeg ut løsningen for meg. Jeg satt inne en "SATA1" (SATA-150) disk og alt ble bra igjen.

Det som er problemet her er kombinasjonen nForce4, SATA-kontroller, "SATA2" disker. De er rett og slett ikke kompatible med hverandre (tenker spes på disken).

Mange har løst det foreløplig med å disable NCQ som nevnt tidligere i tråden. Det er MANGE som har dette problemet, men ingen kan si KONKRET hva som er problemet. Jeg har det samme oppsettet som deg, og jeg prøvde å sette en jumper på harddisken for å "nedgradere" til 1,5G mode uten hell.

SATAspeedselectionjumper.JPG

Derfor satt jeg inn en "SATA1" disk. Håper det blir en fiks på dette snart. Jeg er sikker på at jeg er blitt 5 år eldre på de 3 mnd jeg har drevet med dette problemet. Frustrerende  :(

PS! Det er Event ID: 51 jeg sikter til her. Tipper kanskje de andre feilene som dukker opp er et resultat av dette.

5682694[/snapback]

:D Du kan le så mye du vil når du kommer med veeeldig nyttig informasjon. Jeg skal drasse med meg en ATA- eller SATA-disk fra jobben i dag og installere Windows på denne. Hvis det ikke dukker opp noen problemer med denne, så vet jeg jo hva feilen er.

(Så får jeg bare håpe at de øvrige feilene er "følgefeil"). Uansett så høres det ut som jeg blir kvitt ihvertfall én feil, og det er noe!

Jeg skjønner godt din frustrasjon!! Jeg gledet meg som en unge til å sette opp den nye maskinen, og det har bare vært problemer fra jeg satte på strømmen for første gang. Det er jo ikke sånn det skal være med ny hardware!! Ny hardware skal jo være juleaften, nyttårsaften, 17. mai og litt til på en gang! :)

(For info så gikk sektorscanningen av harddisken uten problemer. 0.0% damaged blocks - og det må vel være godkjent).

Lenke til kommentar
Det er jo ikke sånn det skal være med ny hardware!! Ny hardware skal jo være juleaften, nyttårsaften, 17. mai og litt til på en gang! :)

Skjønner akkurat hva du mener. Jeg svidde av 25.000 på en PC som bare er trøbbel. Det mest utrolige er at alle delene er byttet ut igjen med helt nye komponenter. Ufattlig at det går ann. Skulle ønske jeg kjøpte meg en 20" iMac i stedet :(

Lenke til kommentar

Testet med en ATA-disk nå, men det var ingen forbedring. Den krasjet hver gang midt under installeringen av Windows. 1. forsøk forsvant plutselig CD-ROMen, og under 2. forsøk fikk jeg beskjed om at "Could not install the following hardware: System" :eek:

Ting er mao om mulig verre (antagelig det samme, var nok bare "heldig" at Windows gikk inn forrige gang).

Jeg hadde nå sidedøren åpen på PCen mens jeg installerte Windows (fordi ATA-disken er midlertidig), og la merke til en ting. Jeg har vannkjølt CPU (Reserator 1 plus), og kom tilfeldigvis borti den avlange kjøleribben som sitter rett bak prosessoren - og den var temmlig varm. Jeg vet ikke hvor varm den skal bli, men den var bekymringsverdig varm. Jeg kunne ta på den, men det ville ikke vært komfortabelt å holde fingrene på den veldig lenge. Det samme gjaldt da også (naturlig nok) "stålrøret" som går fra disse ribbene og ned til den passive chipsetkjøleren. Tanken min er da at designet muligens er sånn at de forventer en viss gjennomstrømning av luft i kabinettet fra CPU-viften. Det ER to 12 cm vifter som sørger for luftgjennomstrømning i kabinettet, men er det mulig det kreves mer enn det? UFF!

Mulig jeg burde bytte hovedkort til et som har aktiv kjøling, og helle vannkjøle chipsettet også hvis det er dette som er tilfellet.

Høres det sannsynlig ut at det er overoppheting av chipsettet som gjør dette?

Lenke til kommentar

5686307[/snapback]

Jeg har testet litt videre. Jeg vet ikke hvilket program som for tiden brukes til å lese av temperaturer (ASUS Probe var litt begrenset - det var umulig å få noe mer enn MB + CPU-temp ut av den) - for det er vel mulig å lese av temperaturen på Mosfet-kretsene og på North Bridgen? :hmm: Så jeg endte opp med å lese av sensorene ved hjelp av default installert SpeedFan 4.28 og HMonitor 4.2.4.1. Tallene ser jo alt annet enn skumle ut, men mulig jeg ikke klarer å lese av riktig sensor.

Forsker videre!

post-95014-1141259715_thumb.jpg

post-95014-1141259721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Testet med en ATA-disk nå, men det var ingen forbedring. Den krasjet hver gang midt under installeringen av Windows.  1. forsøk forsvant plutselig CD-ROMen, og under 2. forsøk fikk jeg beskjed om at "Could not install the following hardware: System" :eek:

Ting er mao om mulig verre (antagelig det samme, var nok bare "heldig" at Windows gikk inn forrige gang).

Jeg hadde nå sidedøren åpen på PCen mens jeg installerte Windows (fordi ATA-disken er midlertidig), og la merke til en ting. Jeg har vannkjølt CPU (Reserator 1 plus), og kom tilfeldigvis borti den avlange kjøleribben som sitter rett bak prosessoren - og den var temmlig varm. Jeg vet ikke hvor varm den skal bli, men den var bekymringsverdig varm. Jeg kunne ta på den, men det ville ikke vært komfortabelt å holde fingrene på den veldig lenge. Det samme gjaldt da også (naturlig nok) "stålrøret" som går fra disse ribbene og ned til den passive chipsetkjøleren. Tanken min er da at designet muligens er sånn at de forventer en viss gjennomstrømning av luft i kabinettet fra CPU-viften. Det ER to 12 cm vifter som sørger for luftgjennomstrømning i kabinettet, men er det mulig det kreves mer enn det?  UFF!

Mulig jeg burde bytte hovedkort til et som har aktiv kjøling, og helle vannkjøle chipsettet også hvis det er dette som er tilfellet.

5686307[/snapback]

Har selv et Asus A8N32-SLI Deluxe, med den deilig lydløse heatpipe kjølinga. Til mitt kort fulgte det med en ekstra vifte som skulle monteres på kjøleribba til chipset'et ved bruk av vannkjøling. Det står også i håndboka en plass, at denne kjøleribba er avhengig av luftstrømning fra CPU vifta for å kjøle komponentene på hovedkortet tilstrekkelig, så det kan virke som dette er problemet ditt.

Om du ikke har en slik vifte til ditt kort, så kan du få min, om du er villig til å dekke porto'en.

Endret av LunarG
Lenke til kommentar
Merkelig!

Det første jeg da hadde prøvd, var å bytte/sjekke minne og bytte SATA kabler bare får å utelukke de tingene.

5686893[/snapback]

Oppdatering:

Fikk tips om memtest86+ (siden jeg hele tiden har skulet stygt på minnebrikkene), og lastet ned den 900kB store bootbare ISOen (fra http://www.memtest.org/ )... Og den fant så mye feil på den ene brikken som ingen av windowsprogrammene fant. Jeg fikk i ettertid også vite at det ikke er helt unormalt at windowsprogrammene ikke finner, mens programmer av denne typen finner ting.

Jeg hadde et tilsvarende sett brikker liggende (bygger maskin til dama også), klemte de inn og kjører testen i 4 timer uten feil. :D

So far so good!

Skulle så installere Windows, og midt i installasjon falt CD-ROMmen ut igjen.

Leste litt rundt på nettet og fant at Plextor sine drev (jeg har 716A) har blitt sære med årene, og det ble tipset sterkt å prøve et annet drev. Som sagt som gjort, og voila - så var Windows installert, og alt ser ut til å virke (har bare testet i et par timer nå, men så langt er det ingen snål oppførsel på gang).

Harddisken står fremdeles som SATA2, men jeg har satt på jumperen bak til 1.5G.. Vet ikke om det gjør noe utslag i det hele tatt, men så langt har det ikke blitt rapportert om noen feil noe som helst sted! :D

Det store minuset nå er at jeg ikke får testa de to spillene jeg har nylig kjøpt (Call Of Duty 2 og Space Rangers 2) fordi jeg plutselig ikke har en DVD-Rom - jeg hadde nemlig bare CD-ROMer liggende å slenge (de hadde jeg til gjengjeld ganske mange av). Får stikke innom Netshop Oslo i morra tenker jeg - så får jeg sett hvordan de har det der!

Takk for hjelpa så langt.. Skriver igjen på søndag tenker jeg - da vet jeg vel om systemet nå er stabilt eller ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...